Debut dezastruos în 2010 pentru comercianţii de autoturisme

Piaţa autoturismelor din România dă uşoare semne de revenire, dar majoritatea comercianţilor se aşteaptă la un an mai slab decât cel anterior. Primul trimestru arată clar o tendinţă descendentă. La începutul lui 2010, când Capital estima un an chiar mai slab decât 2009 în privinţa comerţului cu autoturisme, mulţi dintre actorii pieţei erau de părere că suntem prea pesimişti şi că vânzările vor atinge cel puţin nivelul din anul anterior. Deşi ne-am fi dorit să greş

Piaţa autoturismelor din România dă uşoare semne de revenire, dar majoritatea comercianţilor se aşteaptă la un an mai slab decât cel anterior. Primul trimestru arată clar o tendinţă descendentă.

La începutul lui 2010, când Capital estima un an chiar mai slab decât 2009 în privinţa comerţului cu autoturisme, mulţi dintre actorii pieţei erau de părere că suntem prea pesimişti şi că vânzările vor atinge cel puţin nivelul din anul anterior. Deşi ne-am fi dorit să greşim, primul trimestru din 2010 confirmă aşteptările noastre. Cu doar 16.628 de autoturisme vândute, piaţa românească se îndreaptă către un minim istoric,  în ciuda unui program „Rabla“ destul de generos.

Dacă în ianuarie şi februarie importatorii se străduiau să se arate optimişti, argumentând că demararea programului de casare va ridica substanţial piaţa, mulţi dintre ei îşi nuanţează acum opiniile. Cristian Milea, şeful reţelei de dealeri a AutoItalia, a declarat pentru Capital că „doar privind optimist ne mai putem aştepta ca piaţa din 2010 să se menţină la nivelul din 2009. Deşi în martie se văd ceva progrese, graţie programului de casare, este limpede că suntem departe de obiectivele propuse“.  Dacă după doar o lună sau două nu poate fi definit clar un trend al pieţei, rezultatele obţinute în primul trimestru de către toţi comercianţii de maşini pot fi considerate suficient de lămuritoare. Să privim doar cele mai vândute cinci mărci: Dacia a înregistrat un recul de 26,2% faţă de primul trimestru din 2009, Volkswagen a scăzut cu 47,2%, Renault cu 38,1%, şi Skoda cu 49,2%. Doar Ford a contabilizat un plus de 11,8%. Aceasta, în condiţiile în care chiar şi primul trimestru din 2009 a fost mult mai slab decât cel din 2008.

Selecţie naturală pe timp de criză

Toate scăderile menţionate mai sus arată că principalii actori de pe piaţă au pierdut sute sau chiar mii de clienţi faţă de anul anterior. Numai că în timp ce unii au scăzut mai puternic decât piaţa, alţii au reuşit să îşi conserve sau chiar să îşi majoreze cota. Astfel, putem observa clar cine sunt învingătorii şi cine sunt învinşii de pe piaţa auto românească, după primele trei luni de criză din acest an. Automobile Dacia a avut în primul trimestru din 2009 o cotă de 26,2% din piaţă. Ei bine, în 2010, aceeaşi marcă are o cotă de 34,1%. Pentru că, în timp ce piaţa totală de autoturisme a scăzut cu 44%, Dacia a înregistrat un recul de numai 26,2%. Şi Ford şi-a majorat cota de la 5,1% la 10%. În acelaşi timp însă, Volkswagen a pierdut 0,6 puncte procentuale din cotă, având acum doar 8,3%. La fel şi Skoda, care a scăzut de la 7,5% din piaţă la doar 6,6%. Renault însă şi-a majorat cota de la 7,2% la 7,8%.  Şi la nivelul modelelor, clasamentul diferă de cel din 2009, acum Top 5 fiind alcătuit, în ordine, de Dacia Logan (4.014 unităţi  comercializate), Logan MCV, (1.179), Ford Fiesta (650), Skoda Octavia (569) şi Ford Focus (536 unităţi). Cu astfel de cifre, abordările optimiste sunt, în cel mai bun caz, o dovadă de umor negru. Dar, ca de obicei, speranţa moare ultima.

 


Un sfert din piaţa anului 2008

După creşteri puternice începând cu 2001, piaţa a scăzut dramatic odată cu declanşarea crizei, în primul trimestru din acest an reculul fiind de 44%.