Cuvantul potrivit in 2002 – optimismul

Adina SorescuCommunication Manager la MobilRom1. Cel mai "interesant", as spune, a fost fara indoiala adoptarea sistemului de masurare a audientei prin people meters, asteptat si dorit de comunicatori, care - iata - ne-a surprins pe toti, creand multe rasturnari de situatie. De asemenea, tot anul acesta s-a decis instituirea sistemului national de masurare a audientei in presa, care, speram cu totii, va fi implementat in cursul anului viitor. 2. Privind in urma la piata de media si la maniera in

Adina Sorescu

Communication Manager la MobilRom
1. Cel mai „interesant”, as spune, a fost fara indoiala adoptarea sistemului de masurare a audientei prin people meters, asteptat si dorit de comunicatori, care – iata – ne-a surprins pe toti, creand multe rasturnari de situatie. De asemenea, tot anul acesta s-a decis instituirea sistemului national de masurare a audientei in presa, care, speram cu totii, va fi implementat in cursul anului viitor.
2. Privind in urma la piata de media si la maniera in care au evoluat publicatiile si posturile existente, pot spune ca a fost mai bine anul acesta decat anul trecut – iata o formulare stas! (S-au intamplat cateva fuziuni interesante, a crescut calitatea printului, s-au lansat noi reviste, unele tiraje au crescut, au aparut suplimente de duminica, s-au dezvoltat putin retelele de ziare locale, exista pro-activitate si dorinta de lucru pe proiecte noi…) As dori ca anul 2002 sa aduca mai multa creativitate, iar postul de „creative media/proiecte (cu adevarat) speciale” sa existe pe statul de plata al televiziunilor si publicatiilor, nu doar al marilor clienti si/sau al agentiilor de media. In ceea ce priveste calitatea serviciilor agentiilor de publicitate, consumatorii romani au avut parte de toate anul acesta: campanii frumoase de imagine, campanii „jucause”, monotone, campanii care au facut istorii in presa (si dau exemplu „Dialog Kung-Fu”, „Vara asta nu vezi Marea Neagra”, campania de bancuri cu blonde…) A fost un an indraznet si pentru agentiile de publicitate. Noi suntem multumiti de calitatea agentiilor care ne sunt partenere.
3. Investitiile publicitare sunt greu de estimat. O tendinta este data de foarte multi factori, dintre care nu poate lipsi evolutia economica a tarii noastre. In ceea ce ne priveste pe noi si industria noastra – este clar ca investitiile vor creste. Sunt alte companii care, poate, vor reduce bugetele – de exemplu companiile producatoare de tutun…Sunt si multe companii care au crescut in cursul acestui an si care vor investi acum in marcile lor. In concluzie, la aceasta intrebare am sa va raspund astfel: puteti fi optimisti!

Aneta Bogdan

Advertising Manager Connex
1) People meter, pentru ca, in sfarsit, ne aduce certitudine in planificarea si controlul bugetelor de media TV. Readership survey, pentru ca am mai facut inca un pas in reglementarea pietei de print din Romania. Ad’Or, pentru ca ne-a aratat cat de mult si cat de putin putem. Headvertising cu XNET in Archive, pentru ca trebuie sa fim optimisti si sa ne recunoastem valorile.
2) Nu.
3) Avem motive sa fim optimisti.
4) Raspuns la o intrebare nepusa: Doresc pietei de publicitate din Romania sa aiba parte de bugete mari si generoase in anul 2002, si sa nu rateze sansa de a folosi aceste bugete pentru a se dezvolta si a deveni mai puternica si mai respectata. Doresc pietei de creatie publicitara romaneasca sa atinga nivelul de maturitate si competitie pe care il invidiem la altii, sa-si respecte talentele si sa aiba grija sa creasca altele noi. Doresc pietei nenascute de consultanta in publicitate sa se nasca odata si sa ne ajute sa fim mai relevanti si mai responsabili cu brand-urile noastre.

Hanny Bratu

Business Development & Strategic
Planning Director la Leo Burnett&Target
1) – Reformularea Ordonantei nr. 99/2000, pentru ca varianta initiala limita extrem de mult posibilitatile de promovare ale diverselor produse.
– Festivalul de publicitate Ad’Or, pentru ca a fost primul festival de amploare si de nivel profesional al industriei de publicitate din Romania.
– Premiul castigat de Headvertising la Festivalul de publicitate al „Noii Europe” de la Portoroz (Golden Drumstick – campania XNET). Acest premiu a pus Romania pe harta Europei in materie de publicitate.
– „Revolutia” Leo Burnett&Target pentru ca, pentru prima data, o agentie din Romania isi propune sa se masoare cu Europa in ceea ce priveste calitatea ideilor si aduce si „instrumente” clare de masurare a perfomantei.
2) Calitatea serviciilor se imbunatateste de la an la an. Creste experienta in domeniu, nu? Nu cred, insa, ca exista o crestere demna de remarcat.
3) Cred ca investitiile in publicitate vor creste – asteptam cateva campanii semnificative (vezi Orange). Sunt convinsa ca va creste si calitatea serviciilor, avand in vedere cresterea concurentei intre agentii si faptul ca devine din ce in ce mai important sa-ti pastrezi clientii actuali.

RAzvan Gavrilescu

Deputy Managing Director la Grey Bucuresti
1) Cred ca la sfarsitul anului 2001 am fost martorii unuia din cele mai importante evenimente din piata publicitatii romanesti: lansarea Zapp Mobile. Desigur, mai sunt cateva evenimente importante care merita mentionate: organizarea festivalului Ad’Or de catre Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania pentru ca este un lucru benefic si stimulativ pentru intreaga industrie; frontul comun facut de advertiseri si agentiile de publicitate fata de Ordonanta nr. 99/2000 in forma ei initiala, fapt care ar fi dus la blocarea activitatilor de marketing si comunicare; cresterea implicarii agentiilor de publicitate, caselor de productie si mediilor in proiectele sociale; expansiunea din punctul de vedere publicitar a advertiser-ilor din domeniul financiar – bancar si al asigurarilor.
2) Cei mai indreptatiti sa faca acest lucru sunt clientii fiecarei agentii de publicitate in parte. Indirect, insa, va pot raspunde la aceasta intrebare urmarind produsul final cu care agentiile au iesit pe piata. Aici, punctual, se poate constata ca exista agentii care au dezvoltat strategii bine conturate pentru clientii lor, iar productia finala, chiar daca realizata integral in tara, poate purta usor eticheta „Este facuta afara si aici doar adaptata”, ceea ce arata ca standardele de calitate au crescut.
3) Piata de publicitate va urma tendinta fireasca de crestere, chiar daca aceasta poate sa nu se materializeze neaparat intr-o crestere a investitiilor (sa nu uitam ca functionam intr-un mediul economic care ne influenteaza), dar in mod cert datorita concurentei acerbe care exista in publicitate, diferenta intre agentii se va face prin cresterea calitatii serviciilor pe care le ofera. Nu m-as mira daca publicitatea neconventionala va avea o pondere din ce in ce mai mare.

Bazar

Leo Burnett a devenit a treia agentie de creatie pentru Connex
La sfarsitul anului trecut, operatorul de telefonie mobila MobiFon si-a desemnat in urma unei licitatii cea de-a treia agentie care va presta servicii de creatie publicitara pentru brand-ul Connex GSM in cursul anului 2002. Castigatoarea licitatiei este agentia de publicitate Leo Burnett&Target.
Aneta Bogdan, director de publicitate Connex, ne-a declarat ca a fost impresionata de prezentarea, creativitatea si recomandarile strategice ale agentiei Leo Burnett&Target. „Cei de la Leo Burnett&Target ne-au dovedit ca si-au dorit cel mai mult sa castige aceasta licitatie. Speram sa faca fata directiei strategice pe care ne-au propus-o.” Trei au fost criteriile pe care organizatorii licitatiei le-au folosit pentru departajarea ofertelor inscrise de agentii in licitatie: suportul strategic, consistenta si creativitatea ofertei. Dintre participantii la licitatie, Aneta Bogdan a remarcat oferta agentiei McCann-
Erickson, valoroasa prin creativitate si strategie, pe cea a agentie CAP, tare la nivel creativ, si Lowe Lintas GGK, care a facut o buna impresie la partea de strategie.
Leo Burnett & Target se alatura „sindicatului” format din agentiile de publicitate D’Arcy si Headvertising care asigura serviciile de creatie publicitara pentru Connex.

Grey a realizat campania pentru Zapp Mobile
Agentia de publicitate Grey Bucuresti a creat si realizat campania publicitara pentru serviciul integrat de comunicatii mobile digitale, voce si date Zapp Mobile. Creatia si productia acestei campanii au fost realizate integral in tara. Serviciul Zapp Mobile a fost lansat in decembrie 2001 de catre operatorul de telefonie mobila Telemobil.r
r
ARBOmedia a batut palma cu Penthouser
In noiembrie 2001, regia de publicitate ARBOmedia si-a inscris in portofoliul de clienti revista Penthouse, careia ii va administra spatiile publicitare. In Romania, ARBOmedia vinde spatii publicitare pentru Societatea Romana de Televiziune (TV Romania 1, TVR2, si TVR International), revista Academia Catavencu, BBC si pe Internet.r
r
Radio Contact isi extinde reteauar
In urma concursurilor organizate de Consiliul National al Audiovizualului (CNA) in lunile noiembrie si decembrie, Radio Contact a castigat trei licente in resedintele de judet Targoviste (98 FM), Suceava (102,2 FM) si Zalau (91,5 FM). Astfel, reteaua Radio Contact acopera 29 de orase, avand 14 statii proprii.r
r
D’Arcy a mancat Nova Nutsr
Campania de lansare a marcii de alune Nova Nuts a fost realizata pentru clientul Supreme Imex de catre agentia de publicitate D’Arcy. Campania consta intr-o serie de trei spoturi TV: „Cinema”, „Fotbal” si „Aerobic”. Campania a avut drept obiective lansarea pe piata, constituirea notorietatii si evidentierea calitatii produsului. Dezvoltarea conceptului s-a facut pe baza unui studiu asupra obiceiurilor consumatorilor romani, luandu-se in considerare ocaziile de consum ale unui astfel de produs si relatia acestuia cu consumatorii.r