Cum înmatriculezi maşina fără să plăteşti taxa pe poluare

Contestata taxă auto poate fi ocolită. Tot mai mulţi români îşi câştigă în instanţă dreptul de a înmatricula vehicule fără a plăti statului sume importante. Persoanele care vor să evite plata taxei pe poluarea provenită de la autovehicule nu trebuie să apeleze la cea mai radicală soluţie - renunţarea la achiziţie. O cale mai anevoioasă, dar cu succes verificat este în justiţie. Multe instanţe din ţară s-au pronunţat deja în favoarea celor care au dat în judecată

Contestata taxă auto poate fi ocolită. Tot mai mulţi români îşi câştigă în instanţă dreptul de a înmatricula vehicule fără a plăti statului sume importante.

Persoanele care vor să evite plata taxei pe poluarea provenită de la autovehicule nu trebuie să apeleze la cea mai radicală soluţie – renunţarea la achiziţie. O cale mai anevoioasă, dar cu succes verificat este în justiţie. Multe instanţe din ţară s-au pronunţat deja în favoarea celor care au dat în judecată instituţiile statului implicate, iar cumpărătorii de autovehicule le-au putut înmatricula fără să plătească taxa.

Gheorghe Piperea, avocat cu o ex­pe­rienţă de 13 ani şi fondatorul so­cietăţii „Piperea şi Asociaţii“, arată că şi noua variantă a taxei este discriminatorie. Prin urmare, poate fi atacată. „Primul lucru care trebuie făcut este să te prezinţi la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) fără chitanţa care să ateste plata taxei pe poluare“, recomandă Piperea. Acolo, ţi se refuză înmatricularea, pentru că lipseşte de la dosar chitanţa care atestă plata taxei, şi atunci instituţia poate fi dată în judecată cu o acţiune denumită „în obligaţia de a face“.

Cu răspunsul scris prin care DRPCIV refuză înmatricularea, se merge fie la instanţa de contencios administrativ din cadrul tribunalului, fie la cea de drept comun şi se solicită judecătorului să oblige DRPCIV să înmatriculeze maşina fără plata taxei.

Procedură simplă

În motivarea acţiunii, trebuie men­ţionată încălcarea articolului 90 din Tratatul de la Roma, precum şi a articolului 148, alineatul 2 din Constituţia României. Conform avocaţilor, articolul 90 spune că nu poţi stabili pentru mărfurile existente pe teritoriul statului tău un regim fiscal discriminatoriu faţă de mărfurile care vin din spaţiul intracomunitar.

Alineatul 2 din articolul 148 men­ţionează că în conflictul dintre o lege internă şi o lege comunitară are putere cea comunitară. „Şi, atenţie, fără să fii nevoit să te adresezi unei instanţe comunitare, ci uneia naţionale“, adaugă Gheorghe Piperea.

Principala pro­blemă a acestui de­mers este cea a costurilor. Trebuie plătite taxa de timbru şi onorariul avocatului, care variază între 100 şi 500 de euro. După încheierea procesului, cheltuielile de judecată sunt plătite de cel care pierde, în speţă, DRPCIV. Însă, din cauza condiţiilor speciale de executare a instituţiilor publice, recuperarea banilor poate dura foarte mult.

Durata proceselor

În astfel de condiţii, este bine ca înainte de a intenta proces să verificaţi care opţiune este mai costisitoare, plata taxei sau procesul. Trebuie luat în calcul şi timpul în care se poate soluţiona litigiul. „Durata procesului depinde de gradul de încărcare al instanţei respective. În mod normal, poate dura între o lună şi şase luni“, spune Piperea. La asta trebuie adăugat şi un eventual recurs al DRPCIV, însă, fiind vorba de o hotărâre care nu este supusă dreptului de apel, este executorie imediat. Practic, îţi poţi înmatricula maşina imediat după sentinţă.

Nu cunosc niciun caz, şi probabil că sunt sute, în care instanţa să fi respins o astfel de acţiune.
Gheorghe Piperea, fondatorul casei de avocatură Piperea & Asociaţii

Costuri evitate

1.430 euro este suma pe care ar trebui să o plătiţi pentru a înmatricula un Opel Astra fabricat în 2001, cu propulsor alimentat cu benzină, a cărui capacitate cilindrică este de 1.589 cmc şi se înscrie în norma de poluare Euro 3.

2.746 euro ar trebui să plătească statului posesorul unui Volkswagen Touareg V6 cu o vechime de numai un an. Motorul este diesel, Euro 4, de 3,0 litri şi emite 246 g CO2/100 km, iar preţul de achiziţie este de circa 32.000 de euro.

Sub lupa Comisiei Europene

Purtătorul de cuvânt al Comisiei Eu­ropene, Maria Assi­ma­kopou­lou, a decla­rat pentru Capital că OUG nr. 7/2009 este încă examinată de spe­cia­liştii Comisiei, pentru a determina dacă este în totală concordanţă cu tratatul european.

Comisia va informa publicul dacă taxa este sau nu discriminatorie imediat ce va finaliza verificările. În ciuda faptului că modificarea din acest an a taxei nu a însemnat decât o reducere a valorii, CE se mişcă extrem de greu în luarea unei decizii.

DETALII:

Citeşte şi Taxa auto, calculată după placul Fiscului