Deşi problema a plecat de la o breşă în sistemul de securitate al unei companii care procesa plăţile cu cardul pentru OMV, toate băncile din sistem ale căror carduri fuseseră afectate de această scăpare a datelor clienţilor au evitat blocarea cardurilor, excepţie făcând CEC Bank. Ce s-a întâmplat cu cei din urmă? Clienţii CEC Bank s-au confruntat cu situaţii din cele mai penibile şi jenante, după cum puteţi citi în continuare.

Capital a scris ieri că o patroană de magazin din Craiova, încercând să-şi scoată câţiva bani în numerar de pe cardul personal, a fost şocată să citească pe ecran mesajul „Card FURAT”!. Speriată a început să sune mai întâi părinţii, pe care nu a reuşit să-i contacteze, apoi prietenii cei mai apropiaţi. Tot sunând disperată, în câteva minute a fost înconjurată de mascaţi şi poliţie, care au picat ca din cer. Evident, pasul următor a fost să meargă cu aceştia şi să dea declaraţii.

Astăzi, Capital vă poate spune că acea patroană a confirmat că avea un card emis de CEC Bank, pe care ţinea o sumă importantă de bani. De asemenea, ea ne-a spus că îşi alimentează maşina numai de la staţiile OMV, unde face întotdeauna plata cu cardul, întărind în acest fel cele scrise ieri de Capital, cu fiecare update. Pe lângă şocul provocat de descinderea ca-n filme a mascaţilor, femeia a tras o sperietură zdravănă cum că toţi banii de pe card i-ar fi fost cu adevărat furaţi. A trebui să meargă chiar la medic pentru că şocul cumulat i-a provocat dureri de stomac şi de cap. Parţial, patroana s-a mai liniştit după ce a fost anunţată de CEC că poate trece astăzi să-şi ridice cardul reemis, cu toţi banii pe el.

Un cititor al capital.ro, care s-a semnat Arpad, a declarat: „Eu am fost înconjurat de membrii serviciului de pază când, aseară, la orele 21, am dorit să plătesc cu cardul VISA emis de CEC Bank la Cora din Cluj. Pe bonul eliberat de POS-ul Raiffeisen Bank a aparut inscripţia: Tranzacţie eşuată. Card furat/ reţinere!”.

Acesta a adăugat: „Este revoltător că, pe lângă faptul că clienţii sunt dezavantajaţi de blocarea cardurilor, tot ei sunt făcuţi şi hoţi. Noroc că am putut demonstra cu buletinul că acel card îmi aparţine, şi am avut ceva bani cash la mine. Explicaţia cu OMV mi s-a părut credibilă. Eu am plătit în august cu cardul respectiv taxa de drum la OMV”.

Poziţia CEC Bank

În baza alertei de securitate, banca a procedat în seara zilei de 13.12.2011 la blocarea cardurilor posibil a fi afectate. În conformitate cu contractul de emitere card, banca are dreptul de a iniţia blocarea cardurilor în anumite situaţii considerate periculoase, cu anunţarea ulterioară a clientelei. Demararea contactării clientilor s-a făcut în cel mai scurt timp cu putinţă. Scopul acestui gen de acţiuni este protejarea financiară a clientului, chiar şi cu riscul impactului negativ asupra imaginii băncii.

Instrucţiunea primită de echipamentul EPOS de la comerciant din partea procesatorului CEC Bank semnifică reţinerea cardului, NU în mod explicit a persoanei care îl foloseşte. Ceea ce pleacă de la procesatorul CEC Bank este un mesaj cod care indică neonorarea tranzacţiei şi eventual reţinerea cardului.

Modul de acţiune a personalului comerciantului în situatii de acest gen este cel mai probabil efectul unui instructaj intern, CEC Bank în calitate de emitent al cardului respectiv nefiind în măsură să evalueze dacă reacţia a fost disproporţionată.

Reamintim faptul că disponibilităţile bănesti ale clienţilor noştri sunt în siguranţă iar măsura de blocare şi re-emitere card şi cod PIN nu presupune niciun cost pentru client. Re-emiterea cardurilor durează circa 2-3 zile, după care urmează distribuirea fizică a acestora în teritoriu.

În încheiere, dorim să ne cerem scuze clienţilor puşi în situaţii neplăcute şi să-i asigurăm că decizia a fost luată având ca unic scop securitatea disponibilităţilor băneşti ale acestora.

Dacă v-aţi confruntat cumva cu o situaţie similară precum cele mai sus menţionate, vă rugăm să ni le transmiteţi prin intermediul comentariilor.