Creditorii: «Suntem fericiţi dacă recuperăm măcar 10% din creanţe»

Nu doar numărul de cazuri, ci şi valoarea debitelor - atât de la persoane fizice, cât şi de la companii - vândute recuperatorilor de creanţe au crescut accelerat în ultimele două luni. Firmele de recuperare sunt barometrul de criză al unei economii – spune Cătălin Neagu, director general al Top Factoring, a treia companie de pe piaţa recuperatorilor de creanţe. Cel puţin trei aspecte sunt caracteristice pentru evoluţia debitelor neîncasate din lunile decembrie 2008 şi i

Nu doar numărul de cazuri, ci şi valoarea debitelor – atât de la persoane fizice, cât şi de la companii – vândute recuperatorilor de creanţe au crescut accelerat în ultimele două luni.

Firmele de recuperare sunt barometrul de criză al unei economii – spune Cătălin Neagu, director general al Top Factoring, a treia companie de pe piaţa recuperatorilor de creanţe.

Cel puţin trei aspecte sunt caracteristice pentru evoluţia debitelor neîncasate din lunile decembrie 2008 şi ianuarie 2009. Primul dintre acestea este legat de creşterea incidenţei de neplată a datoriilor. În cazul debitorilor persoane fizice, volumul cazurilor instrumentate lunar de firmele de recuperare s-a majorat cu 30%-35% faţă de luna octombrie 2008. În acelaşi timp, valoarea creanţelor pe care le au de recuperat societăţile specializate s-a dublat.

Majoritatea persoanelor fizice care au intrat în baza de date a recuperatorilor de creanţe sunt debitori bancari sau abonaţi ai companiilor de telefonie mobilă şi fixă. Valoarea medie a unei creanţe este peste 500 de lei pe debitor, în cazul băncilor, respectiv de 485 de lei, în cel al serviciilor telecom.

Vremea biletelor la ordin şi a cecurilor fără acoperire

Şi în cazul persoanelor juridice indicele de neplată al datoriilor s-a dublat, la fel şi numărul cazurilor ajunse la recuperatori. Totodată, numărul celor care au emis bilete la ordin sau cecuri fără acoperire s-a dublat. În cazul cecului, încadrarea juridică este destul de drastică: înşelăciune, chiar dacă firmele au fost de bună-credinţă în momentul în care au emis acest instrument de plată. Cecurile nu au putut fi însă încasate pentru că firmele emitente nu au reuşit să îşi strângă banii din piaţă.

Tot de dublare vorbim şi în cazul datoriilor pe care firme din România le au de încasat de la partenerii lor europeni. „De la câteva zeci de cazuri izolate de debitori internaţionali înregistrate anul trecut, numărul acestora tinde spre suta de companii, cel mai des întâlnite fiind firmele din Germania şi Italia“, subliniază Cătălin Neagu.

Evident, creşterea inflaţiei, rata de schimb valutar şi majorarea şomajului au contribuit din plin la scăderea capacităţii de plată a datornicilor. Ca urmare, valoarea medie a plăţilor zilnice s-a diminuat cu circa 15% în primele două săptămâni ale lui 2009.

„În acest context, estimăm că, în 2009, valoarea medie a plăţilor zilnice va scădea cu până la 40%. Chiar dacă volumul creanţelor pe care le vom avea de recuperat în 2009 va fi dublu faţă de 2008, rata profitului va cunoaşte o scădere de până la 30%“, precizează Neagu.

Creanţele s-au ieftinit

Odată cu scăderea capacităţii de plată a datornicilor a scăzut şi preţul la care creditorii îşi vând pachetul de creanţe. În semestrul II din 2008, numărul licitaţiilor pentru vânzarea de pachete de creanţe a crescut cu 400%, în special datorită faptului că băncile au scos spre vânzare portofolii foarte mari de creanţe. Majorarea ofertei a determinat scăderea preţului portofoliului, „atât din cauza creşterii costurilor de finanţare pe toate planurile, cât şi datorită reducerii capacităţii de plată a debitorilor“, spune Cătălin Neagu.

Astfel, dacă în prima parte a anului trecut un portofoliu de creanţe se vindea la 30% din valoarea totalului datoriilor cuprinse în portofoliu, în 2009 acesta a scăzut la 15%, în medie, şi la sub 10% în cazul portofoliilor bancare. Odată cu vânzarea agresivă a portofoliilor de creanţe a crescut şi numărul de cazuri noi care intră lunar în portofoliul societăţilor de recuperare a creanţelor.

Astfel, de la o medie lunară de 15.000 de cazuri noi consemnată anul trecut, anul acesta s-a ajuns la o medie de 25.000 – 30.000. Întrucât firmele sunt protejate şi de legea falimentului, majoritatea pachetelor puse în vânzare sunt cele ale debitorilor persoane fizice.

Cu certitudine, recuperatorii au foarte mult de lucru în această perioadă, iar noile condiţii economice i-au determinat să fie mai inovativi. Pentru că există şi cazuri de clienţi care au bani şi nu sunt afectaţi de şomaj, dar, pur şi simplu, nu vor să-şi onoreze obligaţiile întrucât şi-au schimbat priorităţile de plată, societăţile specializate au gândit scheme de reeşalonare şi au aplicat discounturi la plata penalizărilor.

Practic, odată cu majorarea volumului datoriilor, firmele de recuperare s-au văzut nevoite să extindă perioada de colectare a debitului de la trei-patru luni la şase-opt luni. La aceleaşi soluţii se gândesc şi băncile comerciale, unele dintre ele chiar punând în practică diverse modalităţi de înlesnire la plată pentru datornici.

«Artişti, vedete, politicieni vechi şi noi au intrat pe lista datornicilor şi nu pentru că nu au bani, ci pentru că şi-au schimbat priorităţile de plată.»
Cătălin Neagu, director general Top Factoring

10% din valoarea portofoliului de credite restante a ajuns să fie preţul de vânzare cerut de bancă societăţilor de recuperare de creanţe, în condiţiile în care, în 2008, acelaşi portofoliu de creanţe se vindea cu 30% din valoarea totală a debitelor. Media pachetelor de creanţe (firme şi persoane fizice) a ajuns la 15% din valoarea datoriilor

Profil debitor telefonie
• 11,6% din datornici sunt din Bucureşti
• 485 de lei este valoarea medie a debitului
• 95% din datornicii la serviciile de telefonie sunt persoane fizice
• 47% din debitori au vârsta cuprinsă între 31 şi 50 ani
• 57% din datornici sunt bărbaţi
• 502 zile este vechimea medie a debitului

Profil debitor firmă
• Comerţul, construcţiile, auto şi transporturile sunt principalele sectoare în care activează debitorii
• Peste 57% din totalul datornicilor persoane fizice sunt microîntreprinderi
• Au deja 2 ani de activitate
• 17% au sediile în Bucuresti
• 3.500 de euro este valoarea medie a datoriei

Profil debitor bancar
• 19% din datornici sunt din Bucureşti
• 60% este ponderea bărbaţilor în structura pe sexe a datornicilor
• 2.500 de lei este valoarea medie a debitului
• 43% din debitori au vârste de peste 41 de ani
• 562 de zile este vechimea medie a debitelor
• 82% din debitori sunt cei care s-au împrumutat în lei

Profil debitor internaţional
• Provine din Germania şi Italia
• 12.000 de euro este valoarea medie a debitului
• 3 luni este vechimea medie a datoriei

Soluţii pentru criza debitorilor

Consiliere pentru cash-flow
O serie de bănci pregătesc deja pachete de servicii de consiliere pentru clienţii lor. Pachetele vor fi împărţite în două categorii: unul, cu caracter general, celălalt, personalizat pentru clientul care are probleme temporare cu banca.

Consolidarea datoriilor
Pe termen scurt, băncile vor oferi soluţii de consolidare a creditelor pentru cei care s-au îndatorat pe termen scurt şi au probleme de administrare a surselor de plată. Se poate apela la extinderea perioadei de rambursare a unora dintre credite sau la refinanţarea lor într-un singur produs. În acest caz, clientul va plăti în plus doar comisionul de rearanjare a creditelor.

Amânări la plată
Clienţii vor avea posibilitatea să îşi amâne plata unei rate de credit fără să plătească penalităţi. Va putea să schimbe scadenţele de plată a ratelor şi va descoperi utilitatea perioadei de graţie de la cardul de credit (instrument prin care datoriile pot fi rostogolite).

Pentru cazuri de şomaj
Băncile se gândesc la soluţii şi pentru persoanele care vor fi afectate de şomaj, chiar dacă nu vor fi valabile pentru toată lumea. În funcţie de comportamentul de plată al clientului şi de relaţia în care se află cu banca creditoare, şomerul va putea să obţină o perioadă de graţie la plata principalului şi a dobânzilor din creditul angajat. Deocamdată, perioada de graţie ar putea fi de şase luni, cu posibilitate de extindere până la un an. În acest caz, costul suplimentar va fi majorarea dobânzii.

Promoţii
Pe o perioadă determinată, băncile pot oferi rambursarea în avans a creditelor fără costuri suplimentare sau extinderea perioadei de rambursare a creditului şi schimbarea scadenţarelor fără costuri suplimentare pentru client. Există şi bănci care organizează tombole cu bani pentru clienţii bun-platnici. Măsura vine să preîntâmpine o schimbare a priorităţilor de plată ale clienţilor.

Proceduri de executare silită
Băncile vor merge spre diversificarea acestor instrumente.