Ce activități ilegale sunt în transporturi și ce pierderi aduc statului

Activităţile ilegale din transportul de mărfuri şi persoane aduc statului şi firmelor, în mod direct sau indirect, pierderi anuale de 875 milioane euro, au afirmat, vineri, la o conferinţă de presă, reprezentanţii Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT).

În transportul rutier de persoane, activităţile ilegale se concretizează în cursele locale, judeţene, interjudeţene şi comunitare pe care le efectuează, zilnic, peste 6.000 de autoturisme şi microbuze, a spus preşedintele FORT, Augustin Hagiu.

În acest fel, statul pierde 100 milioane de euro anual, iar operatorii licenţiaţi sunt afectaţi: fluxul de călători este diminuat cu 40%, încasările scad cu 100 milioane euro/an, iar plăţile aferente către stat sunt cu peste 50 milioane euro mai mici, a precizat preşedintele FORT.

În legătură cu activităţile ilegale de transport mărfuri efectuate de persoane fizice, Augustin Hagiu a estimat că, în această zonă, statul pierde în mod direct peste 300 milioane euro şi, indirect, încă 100 milioane euro, pe an. Este vorba despre activităţi de transport materiale de construcţie, utilizate în lucrări de infrastructură, fără acte de provenienţă, aduse din cariere şi exploatări de balast neautorizate, pentru care ‘Agenţia Naţională de Resurse Minerale nu încasează nici un leu cu toate că beneficiar al acestor lucrări este statul’.

Totodată, în lucrările de infrastructură, sunt utilizate autovehicule neînmatriculate în România, pentru care nu au fost plătite nici un fel de taxe sau impozite.

În aceste condiţii, a subliniat preşedintele FORT, circa 45% dintre transportatorii mari de marfă, licenţiaţi şi autorizaţi, au intrat în faliment sau insolvenţă, iar aproximativ 30% dintre furnizorii de bunuri şi servicii asociate transporturilor rutiere au dispărut din piaţă.

Potrivit patronatelor, pentru foştii angajaţi ai firmelor de transport statul suportă cheltuieli cu protecţia socială în valoare anuală de peste 35 milioane de euro.

În plus, scăderea parcului auto în ultimii doi ani cu aproximativ 4.000 de autovehicule comerciale, care au fost reposedate de societăţile de leasing/credit sau abandonate, a dus la o scădere a consumului de carburant în zona comercială, echivalent ca valoare anuală cu circa 175 milioane euro.

Prin neplata datoriilor faţă de operatorii de transport rutier de persoane (40 milioane euro, datorii curente) şi falimentarea acestora din cauza penalităţilor impuse pentru neplata impozitelor se mai pierd încă 15 milioane de euro, a mai spus preşedintele FORT.

Vineri, FORT a organizat o conferinţă de presă cu tema ‘Statul pierde anual aproximativ 3 miliarde de euro aferenţi sectorului de transport rutier şi infrastructurii’, propunându-se instituirea de urgenţă a ‘actului unic de control’, precum şi modificarea Legii 168/2010 pentru întărirea controlului în scopul combaterii transportului ilicit de mărfuri şi persoane.
SURSA: Agerpres