Calitatea secretă a merelor româneşti şi a sucului stors din ele

Fructele şi legumele româneşti nu sînt prea “estetice” dar sunt gustoase şi sănătoase – până acum, asta nu ne aducea prea mulţi bani, de acum încolo însă e posibil ca lucrurile să se schimbe.

Pe piaţa agro-alimentară tendinţele nutriţiei sănătoase au mai creat o „nişă” în care, în mod fericit, spre deosebire de celelalte, punctele slabe ale producătorilor români devin irelevante, oferindu-le şansa îmbogăţirii – nişa sucurilor presate. Tendinţele creează consumatori de produse. Odată consacrată de vreunul sau mai mulţi „guru” ai nutriţiei, o tendinţă ce priveşte alimentaţia, apar şi consumatori care devin aproape imediat „dependenţi” de produsele recomandate de aceştia. Anti-cancer, anti-oxidant, anti-ageing sînt formulele magice care îi vrăjesc pe oameni şi care îi fac să nu poată trăi nici măcăr o zi fără alimentele minune – vor să le aibă mereu şi oriunde – acesta este singurul lucru pe care trebuie să îl reţină producătorii – din orice domeniu, şi mai ales din agricultură.

Fiecare „nişă” a pieţei are propria ei logică care nu îi favorizează pe toţi producătorii în mod egal – cere produse de o anumită calitate şi cantitate. Spre exemplu în „nişa” fructelor proaspete, să zicem merele, sînt căutate fructe „estetice”, cu o anumită formă, cu o anumită culoare, cu o anumită textură şi gust plăcute, „încarnate” de anumite soiuri produse în cantităţi mari care să fie livrate tot timpul anului.

Logica acestei nişe îi favorizează mai puţin pe producătorii români – odată cu dispariţia marilor livezi după 1989, cu decăderea sistemului de cercetare pomicolă, România a devenit din ce în ce mai puţin capabilă să producă soiuri „estetice” şi în cantităţi care să asigure nevoile marilor reteileri tot timpul anului – în marketuri, fie ele de ordinul „super” sau „hyper”, rar vedem mere româneşti – soiuri româneşti sau pur şi simplu soiuri internaţionale produse în România.

În această nişă sînt favorizaţi polonezii, care, având la dispoziţie suprafeţe mari de livadă – concentrate prin asociere sau achiziţie – şi investind în cercetarea pomicolă – sînt capabili să ofere soiuri frumoase, internaţionale (şi deci cunoscute şi căutate pe marea majoritate a pieţelor lumii) şi asta în cantităţi mari – chiar foarte mari.
Informaţiile publicate de Agrointeligența – AGROINTEL.RO pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în PRIMUL PARAGRAF a sursei cu LINK ACTIV. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor, ca atare vom acționa în consecință.