Ca să ţii pasul cu economia, trebuie să te îmbraci cât mai sportiv

Piaţa locală a echipamentelor sportive, estimată la aproximativ 700 de milioane de euro, va asista, începând cu 2009, la cea mai importantă confruntare a ultimilor ani. După venirea austriecilor de la Hervis, grupul francez Decathlon anunţă investiţii de milioane de euro. „Piaţa nu creşte aşa cum trebuie, comparativ cu restul segmentelor bunurilor de larg consum, pentru că în Romånia lumea nu prea practică sport şi îşi cumpără pantofii să meargă cu ei pe strad

Piaţa locală a echipamentelor sportive, estimată la aproximativ 700 de milioane de euro, va asista, începând cu 2009, la cea mai importantă confruntare a ultimilor ani. După venirea austriecilor de la Hervis, grupul francez Decathlon anunţă investiţii de milioane de euro.

„Piaţa nu creşte aşa cum trebuie, comparativ cu restul segmentelor bunurilor de larg consum, pentru că în Romånia lumea nu prea practică sport şi îşi cumpără pantofii să meargă cu ei pe stradă. Însă, odată cu intrarea Decathlon va exista o segmentare clară a pieţei“, declară pentru Capital Cătălin Pozdarie, directorul general al retailerului de articole sportive Hervis. Pozdarie a ocupat înainte funcţia de director general al importatorului Adidas în Romånia.

Unul dintre elementele avute în vedere de retailerii sportivi la luarea deciziei de a intra pe piaţa locală a fost prezenţa preponderentă a magazinelor monobrand. Singura excepţie era Intersport, companie aflată pe piaţa locală de mai mulţi ani, care comercializează produse ale mai multor producători internaţionali. Astfel, în toamna anului trecut, grupul austriac Hervis a decis că este momentul să-şi facă intrarea pe piaţa locală. De atunci a investit aproximativ 12 milioane de euro în inaugurarea a trei unităţi multibrand.

Competiţia se va încinge însă începånd cu anul viitor, odată cu venirea grupului francez Decathlon, tot un retailer sportiv multibrand. „Cu siguranţă, prezenţa Hervis şi Decathlon va contribui la accelerarea dinamicii pieţei locale şi va aduce schimbări în strategiile comerciale şi de marketing locale ale tuturor jucătorilor autohtoni“, spune Cristian Beznoska, director comercial la Elmec Romånia, importatorul mărcii Nike în Romånia.

Maratonul acoperirii naţionale

Care sunt elementele ce au generat creşterea pieţei echipamentelor sportive în ultimii ani? „În primul rånd, veniturile romånilor. Din 2004 şi pånă în 2007, venitul mediu s-a dublat. De asemenea, au contribuit investiţiile enorme pe care marile branduri le-au făcut în marketing global şi care au împins vånzările inclusiv pe pieţele emergente, precum şi presiunea tot mai mare pentru reducerea preţurilor de raft“, explică Alexandru Bratu, director comercial al Intersport.

În timp ce Decathlon a ales Bucureştiul pentru a deschide prima sa unitate din Romånia, austriecii au pornit la drum din Cluj-Napoca. „Pentru un retailer mare nu are importanţă oraşul în care este inaugurat primul magazin. Am ales oraşele mai interesante pentru noi, în funcţie de centrele comerciale care au apărut pe piaţă la momentul respectiv“, spune Cătălin Pozdarie. Au urmat Tårgu-Mureş şi Sibiu, iar rezultatele financiare ale companiei sunt mai mult decåt satisfăcătoare. „Primul an de la inaugurare a fost peste aşteptările noastre“, spune Pozdarie, care a precizat că cifra de afaceri a atins opt milioane de euro. Se estimează că investiţia, de aproximativ 12 milioane de euro, va fi recuperată în trei-cinci ani. Următorul magazin, în care se vor investi patru milioane de euro, va fi deschis la Bucureşti, iar Pozdarie estimează că noua unitate va înregistra vånzări de cinci milioane de euro pånă la finele lui 2009. „Pånă în 2014 vom inaugura 50 de magazine, din care două unităţi urmează să fie deschise pånă la finele lui 2008, în Oradea şi Brăila, investiţia fiind de două milioane de euro doar pentru amenajare şi chirii“.

Tot două magazine vor fi inaugurate şi de cei de la Intersport pånă la sfårşitul anului, cei drept pe suprafeţe mai mici, de circa 700-800 de metri pătraţi, o investiţie de aproximativ două milioane de euro (cu tot cu fondul de marfă). Anul trecut, vånzările Intersport s-au ridicat la aproape zece milioane de euro, dublu faţă de 2006.
Retailerul francez Decathlon va inaugura primul magazin din Romånia în luna aprilie a anului viitor, în Capitală, într-un mall din zona Militari. Investiţia se va ridica la patru milioane de euro. Tot în 2009, compania va inaugura magazine şi la Cluj-Napoca, Sighişoara, Timişoara şi Tårgu-Mureş. Retailerul a început deja recrutarea angajaţilor pentru primele cinci unităţi. În următorii zece ani, Decathlon şi-a propus să dezvolte pe piaţa romånească o reţea formată din 14 magazine.

„Piaţa are un potenţial uriaş în continuare, consumatorul este tot mai educat şi informat, mediul competitiv este în creştere, iar în următorii ani se va simţi o presiune constantă pe preţuri“, conchide Alexandru Bratu, director comercial al Intersport.

«Pentru un retailer mare, nu are importanţă oraşul în care este inaugurat primul magazin. Am ales în funcţie de centrele comerciale care au apărut.»
Cătălin Pozdarie, directorul general  Hervis

Jucatori / diferente

• Magazinele Intersport sunt deţinute în franciză de către grupul elen Genco, parte a holdingului Fourlis
• Este primul retailer specializat pe echipamente sportive din Romånia
• Reţaua locală este formată, în prezent, din nouă magazine, iar pånă la sfårşitul anului numărul lor va creşte la 11
• În 2007, cifra de afaceri a Intersport a fost de zece milioane de euro, faţă de 4,5 milioane de euro, cu un an în urmă
• Suprafeţele magazinelor Intersport variază între 700 şi 1.000 de metri pătraţi

• Parte a grupului austriac Spar, Hervis va fi o investiţie directă
• La nivel internaţional, compania are 146 de magazine în şase ţări: Austria, Slovacia, Cehia, Ungaria, Coraţia şi Romånia
• Magazinul comercializează produse mărcile Adidas, Nike, Puma, Salomon, Kilimanjaro, Atomic
• Suprafeţele magazinelor variază între 1.000 şi 2.500 de metri pătraţi
• 80% din produse sunt sport, iar restul, din segmentul fashion sport

• Compania avea, la finele anului trecut, 375 de magazine în 18 ţări din lume şi 35.000 de angajaţi
• În 1986, Decathlon a început să-şi confecţioneze propria gamă de articole sportive, zece ani mai tårziu făcåndu-şi apariţia primele două branduri proprii, Quechua, pentru activităţile montane, şi Tribord, pentru sporturile acvatice. În prezent deţine peste zece branduri proprii
• Magazinele Decathlon se întind pe suprafeţe între 3.000 şi 12.000 de metri pătraţi.