Anunțul care îi interesează pe toți șoferii. Ce se întâmplă cu prețul carburanților

Panica legată de evoluția epidemiei mondiale de coronavirus și proaspăt reluatul război al petrolului dintre marii producători au condus luni la evoluții extreme ale prețului țițeiului. Inevitabil, aceste evoluții se vor resimți în prețul carburanților.

Tranzacțiile au fost întrerupte luni automat la Bursa din New York din cauza scăderii abrupte a prețului petrolului, dar s-au reluat după câteva minute. Totuși, tendința e aceeași: scădere masivă, indicele S&P 500 a pierdut 7 puncte procentuale.

Astfel, prețul petrolului a scăzut în tranzacțiile globale de luni dimineață cu aproape 30%, ca urmare a deciziei Arabiei Saudite de a-și crește exponențial producția pentru a lovi în producătorii din Rusia și SUA (petrol de șist), iar bursele asiatice au înregistrat scăderi masive pe fondul epidemiei de coronavirus.

Avertisment extrem de dur

Iar Bursa de la New York a deschis în scădere masivă, toți indicii pierzând circa 7% față de închiderea de vineri, anunță g4media.ro, conform presei internaționale.

În același timp, bănca de investiții Goldman Sachs a lansat un avertisment extrem de dur: prețul barilului de petrol ar putea scădea la 20 de solari, ceea ce ar putea avea un impact major și asupa producătorilor români de petrol și gaze (prețul gazelor e legat de cel al petrolului).

Prețul barilului de petrol Brent (standard global) a scăzut luni în tranzacții cu aproape 30%, cea mai mare scădere zilnică de la războiul din Golf din 1991, conform sursei citate.

OPEC a propus joi scăderea producției pentru a menține prețurile stabile, Rusia a refuzat soluția, Arabia Saudită a decis să inunde piața cu petrol ieftin pentru a pune presiune atât pe Rusia, cât și pe producătorii americani de petrol de șișt – ambele având costuri de producție mult mai mari decât producătorii saudiți.

Un adevărat război al petrolului

În consecință, s-a declanșat un adevărat război al prețului petrolului, care se adaugă temerilor de posibila recesiune cauzată de coronavirus.

„Temerile generate de epidemia de coronavirus s-au alăturat prăbuşirii preţului petrolului, cauzată de disoluţia pactului OPEC – Rusia. Acest lucru a generat o recalibrare a preţurilor majorităţii activelor, în funcţie de riscurile percepute de investitori”, a declarat luni Ovidiu Dumitrescu, CFA, director adjunct, Tradeville, conform Agerpres.

Întrebat cât mai scade Bursa, el a afirmat că acest lucru va depinde în special de amploarea pe care o vor avea efectele epidemiei de coronavirus asupra principalelor economii de la nivel mondial.

De asemenea el a explicat cum funcţionează mecanismul de întrerupere a volatilităţii, care a acţionat în această dimineaţă la Bursă.

Volatilitate maximă la BVB

„Acest mecanism este introdus ca urmare a unor reglementări la nivel european şi are ca scop prevenirea aşa-numitelor „flash-crash”-uri (scăderi rapide şi ample ale pieţei datorate fie unor erori umane, fie funcţionării deficitare a unor sisteme automate), dar şi o democratizare a tranzacţionării, prin oferirea oportunităţii unor investitori care nu avuseseră răgazul să introducă ordinele de a participa în timp util la piaţă.

Practic, bursa opreşte tranzacţionarea continuă pentru câteva minute, dacă, într-un interval scurt de timp, variaţia preţului unui activ depăşeşte o valoare procentuală (în plus sau în minus) faţă de preţul celei mai recente tranzacţii. În acest interval, investitorii pot introduce în continuare ordine, într-un fel de licitaţie (proces de „fixing”), prin care sa rezulte un nou preţ de echilibru al pieţei.

Pornind de la acest preţ, piaţa poate să reia apoi tranzacţionarea continuă, cu condiţia ca amplitudinea variaţiilor de preţ pe intervale scurte să nu mai depăşească nivelul amintit mai sus (în caz contrar, re-începând acel proces de „fixing” despre care vorbeam)”, a spus Ovidiu Dumitrescu.