Aderarea scumpeşte maşinile neeuropene luate în leasing

V-aţi luat în leasing maşină din America, Japonia sau Coreea după luna august 2006? Aţi fost neinspiraţi! Din cauza modificărilor legislative, costurile leasingului ar putea creşte cu 50%. Soluţia oferită de consultanţi: trimiteţi maşina înapoi! Viorel G., speriat după ce a citit în presă că, de la 1 ianuarie 2007, se vor modifica foarte multe lucruri în Codul fiscal, a decis să îşi cumpere maşină în luna aprilie a lui 2006, ca să evite complicaţiile de după ade

V-aţi luat în leasing maşină din America, Japonia sau Coreea după luna august 2006? Aţi fost neinspiraţi! Din cauza modificărilor legislative, costurile leasingului ar putea creşte cu 50%. Soluţia oferită de consultanţi: trimiteţi maşina înapoi!

Viorel G., speriat după ce a citit în presă că, de la 1 ianuarie 2007, se vor modifica foarte multe lucruri în Codul fiscal, a decis să îşi cumpere maşină în luna aprilie a lui 2006, ca să evite complicaţiile de după aderare. Din păcate, pentru că nu a putut să se ocupe de toate actele necesare, de drumurile la firma de leasing etc., a amânat cumpărarea maşinii până în luna septembrie.
Acum este foarte mulţumit de achiziţie, dar, nu ştie că problemele sunt departe de a se fi terminat. „Problema cea mai mare la leasing este cea care se referă la maşinile cumpărate din Statele Unite ale Americii, din Japonia sau Coreea, pentru că lor li se aplică nişte prevederi care ar creşte considerabil costurile leasingului“, spune Daniel Anghel, director Tax & Legal services la PriceWaterhouseCoopers. Mai precis, sunt două reglementări, care, coroborate, conduc către această concluzie. Prima dintre acestea se referă la modificarea, de ordin tehnic, intervenită în  august la regimul vamal. Atunci, regimurile de import au fost uniformizate. Înainte de luna august, vorbeam despre import definitiv sau import temporar, dar, după acest termen, nu vom vorbi decât despre import temporar.

Cea de-a doua prevedere este cuprinsă în Tratatul de aderare şi spune că admiterea sau importul temporar, funcţional, trebuie să fie în conformitate cu legislaţia comunitară. Or, în legislaţia la care face referire Tratatul, leasingul şi regimul de admitere temporară nu funcţionează aşa cum este prevăzut în legislaţia românească – cu exonerare totală pentru leasing. Ceea ce înseamnă că aceste contracte, care au fost încheiate pe admitere temporară, se vor închide pe taxe româneşti. Ce înseamnă asta? Se vor plăti taxe vamale de 30%, comision vamal, plus accize şi TVA. „Într-o interpretare agresivă a legii, pentru că reglementările europene o prevăd, aceste taxe se vor aplica nu la valoarea reziduală, acel 20%, ci la valoarea integrală a contractului“, mai precizează Daniel Anghel. În plus, potrivit Tratatului, se vor datora şi dobânzi compensatorii (pentru amânarea restituirii bunului), ceea ce va ridica costul pentru posesorul maşinii la aproape 50%.
Ce sfaturi dau consultanţii: reexportaţi-le, daţi-le înapoi! Reacţia firmelor de leasing întârzie să apară. „Noi am făcut toate calculele şi am avertizat firmele de leasing, dar multe dintre ele nu vor să ne creadă, iar altele aşteaptă clarificări legislative, care, însă, nu au apărut!“, ne spune un consultant.

50%
Cu atât ar putea creşte costul leasingului în cazul maşinilor importate din afara comunităţii europene. Excepţie  fac maşinile importate din Turcia, datorită faptului că taxele vamale pentru această ţară sunt zero.

„Pentru contractele încheiate înainte de luna august, nu este nici o problemă“, precizează Dan Schwartz, managing partner, Scot & Company Consulting. „Deşi şi aici ar fi ceva de spus, anume că se vor plăti taxe vamale româneşti şi ele se vor duce la Bruxelles“, mai explică Dan Schwartz. În ceea ce priveşte contractele de leasing încheiate în ultimele zile ale lunii decembrie 2006, pentru care bunurile nu au intrat în ţară, Dan Schwartz ne explică că bunurile vor intra în spaţiul vamal românesc şi vor fi puse în liberă circulaţie prin import definitiv. Se vor plăti taxe vamale europene, la valoarea întreagă. „Legea românească spune că plata taxelor vamale se face la valoarea reziduală şi ea nu a fost abrogată. Dar ea intră în contradicţie cu legislaţia europeană, care obligă la plata taxelor calculate la întreaga valoare a bunului. Or, nu este exclus ca această neconcordanţă să genereze aceleaşi reacţii negative şi măsuri punitive din partea Consiliului UE ca şi deja celebra taxă pentru prima înmatriculare sau taxele locale colectate de Consiliul Local Giurgiu“, arată Dan Schwartz, SCC.

O altă modificare se referă la faptul că, din acest an, TVA se va aplica la rata societăţii de leasing din statul în care este stabilită societatea. „Spre exemplu, dacă eu, client român, cumpăr din Austria, voi plăti TVA aferentă în Austria“, explică Mihai Vântu, VAT manager la PWC. De asemenea, firmele care vor cumpăra maşini în leasing nu vor mai putea deduce TVA, dar vor putea cere statului din care au cumpărat maşina, să îi ramburseze TVA. 

Maşinile vizate de scumpire
«Problema cea mai mare la leasing este cea care se referă la maşinile cumpărate din America, Japonia sau Coreea, pentru că lor li se aplică nişte prevederi care ar creşte considerabil costurile leasingului.»
Daniel Anghel, director Tax & Legal services la PriceWaterhouseCoopers

În contradicţie cu legile UE
«Legea românească spune că plata taxelor vamale se face la valoarea reziduală şi ea nu a fost abrogată. Dar ea intră în contradicţie cu legislaţia europeană, care obligă la plata taxelor calculate la întreaga valoare a bunului.»
Dan Schwartz, managing partner, Scot & Company Consulting