302 milioane de euro: preţul cu care s-a vândut Bergenbier

Tranzacţia anului 2009 pe piaţa românească a bunurilor de larg consum a fost preluarea pentru 302 milioane de euro a producătorului berii Bergenbier, compania InBev România, de către fondul de investiţii CVC Capital Partners. La finalizarea achiziţiei, părţile implicate în tranzacţie au făcut publică doar suma totală care a fost plătită pentru operaţiunile InBev din cele 8 ţări din Europa de Est în care era prezentă, respectiv 1,5 miliarde de euro. Suma a fost plăt

Tranzacţia anului 2009 pe piaţa românească a bunurilor de larg consum a fost preluarea pentru 302 milioane de euro a producătorului berii Bergenbier, compania InBev România, de către fondul de investiţii CVC Capital Partners.

La finalizarea achiziţiei, părţile implicate în tranzacţie au făcut publică doar suma totală care a fost plătită pentru operaţiunile InBev din cele 8 ţări din Europa de Est în care era prezentă, respectiv 1,5 miliarde de euro.

Suma a fost plătită către InBev prin intermediul Starbev Bucharest, firmă înregistrată la sfârşitul lunii noiembrie. Fondurile au fost transferate firmei nou-înfiinţate sub formă de împrumut acordat de către Starbev Netherlands (controlată de CVC), companie care deţine 99,99% din Starbev Bucharest.

Împrumutul face parte din facilităţile de finanţare a achiziţiei InBev România aprobate în Adunarea Generală Extraordinară a acţionarilor Starbev Bucharest din 9 decembrie, ale cărei hotărâri au fost publicate vineri în Monitorul Oficial.

AB InBev a luat 1,5 miliarde euro pentru operaţiunile din Europa de Est

După achiziţia costisitoare din 2008 a companiei americane Anheuser-Busch pentru 52 de miliarde de dolari, grupul belgian InBev a început să negocieze vânzarea anumitor subsidiare, anunţând încă de la începutul anului trecut intenţia de a vinde operaţiunile din Europa de Est.

Grupul a finalizat abia în luna octombrie negocierile de vânzăre a operaţiunilor din Europa de Est, care includ producţia şi distribuţia de bere din România, Bosnia-Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Ungaria, Muntenegru, Serbia şi Slovacia.

Fondul de investiţii CVC Capital Partners a preluat activităţile din cele 8 ţări est-europene pentru 2,2 miliarde de dolari (1,5 miliarde de euro) cu opţiunea de a mai plăti până la 800 de milioane de dolari (peste 500 de milioane de euro) în funcţie de rentabilitatea investiţiei.

CVC, înfiinţat în 1981, are reprezentanţe în Europa, Asia şi SUA şi gestionează în prezent active care cumulează circa 18 miliarde de euro.

Operaţiunile preluate de fondul de investiţii în cele 8 ţări au fost reunite sub o nouă entitate, denumită StarBev, care păstrează dreptul de producţie şi folosire al mărcilor AB InBev, precum Stella Artois sau Becks.

Creatorul Bergenbier revine la conducerea companiei

De la începutul acestui an, Mihai Ghyka  a preluat conducerea producătorului Bergenbier, StarBev România, fost InBev România. Ghyka, care a revenit în companie după o pauză de 2 ani, a lucrat timp de 12 ani în cadrul Interbrew apoi InBev România.

Ghyka a ocupat poziţia de director de marketing din 1999, fiind unul din principalii actori care au transformat Bergenbier în cea mai vândută bere din România, pentru ca, între 2006 şi 2008, să ocupe poziţia de director general.

Cota de piaţă a producătorului Bergenbier, în continuă scădere

Fostul InBev România, cândva al doilea jucător pe piaţa românească, în funcţie de volumul de bere vândută, a pierdut constant din cota de piaţă în ultimii ani. Astfel, potrivit ultimelor date disponibile, afacerile companiei au crescut în 2008  cu numai 1,7%, la  638,5 milioane de lei (173 milioane euro),  în condiţiile în care volumul vânzărilor de bere a avansat cu 4,2%.

Şi principalul său vehicul de business, marca Bergenbier, a pierdut poziţia de cea mai vândută marcă de bere de pe piaţa românească, suferind în 2009 şi o operaţiune de rebranding în speranţa revitalizării vânzărilor.

Anul trecut a fost şi mai dificil pentru companie, InBev rămânând practic cu o singură fabrică de bere în România, cea de la Ploieşti, după ce a anunţat în luna septembrie că închide unitatea de producţie de la Blaj timp de şase luni, până la finele lunii martie, ca urmare a scăderii cererii de pe piaţă.