Medicamente «la click», pansament pentru veniturile farmaciilor mici

Nu sunt nici interzise, nici permise de lege și, chiar dacă sunt contestate de autorităţile din domeniu, reprezintă o piață de jumătate de milion de euro. Sunt farmaciile online mai „conectate“ ca niciodată la câştig?

Silviu suferă de o alergie pentru care îi trebuie periodic medicamente. Pentru că acestea nu necesită rețetă, el a ales să le comande de la o farmacie online, unde le găsește mai ieftine cu aproximativ 10%.
„Îmi este mai ușor așa, pentru că pot să văd toate produsele sortate pe categorii și să aleg în consecință, însă dacă aș avea nevoie de ele imediat, firește că nu aș aștepta curierul”, spune Silviu, care comandă medicamentele la pachet cu diverse suplimente naturiste și cosmetice pentru soția și mama lui. Dacă acestea din urmă pot face fără probleme obiectul comerțului online, vânzarea medicamentelor fără reţetă sau „over the counter“ (OTC-uri) este la limita legii. Întreprinzătorii care nu au neapărat studii în domeniu au profitat din plin de această ambiguitate și au împânzit web-ul cu farmacii care vând online produse farmaceutice și parafarmaceutice.
Vânzare „oarbă”
E-farmaciile funcționează exact ca restul magazinelor online: îți încarci coșul cu produsele dorite, faci comanda și aștepți curierul să vină, în cel mult 72 de ore. Banalele analgezice, unele antibiotice și alte medicamente care pot fi luate fără rețetă sunt astfel disponibile la un „click”, lucru care stârnește nemulțumiri în breaslă.
„În România, vânzarea online a medicamentelor  nu este reglementată în niciun fel, iar farmaciile care fac acest lucru sunt în afara legii”, spune Clara Popescu, vicepreședinta Colegiului Farmaciștilor din România (CFR). În ciuda acestui fapt, pentru unele farmacii mici, vânzarea inclusiv pe online înseamnă un plus de  20%-30% la veniturile totale. Unii se gândesc să rămână deschişi doar „virtual“ pe viitor: „mă bazez exclusiv pe această afacere pe viitor și sper să pot închide curând farmacia fizică“, spune Marius Crăciun, administratorul farmaciei webfarm.ro, creată în 2008, care a avut anul trecut o cifră de afaceri de 2,11 mil. lei, realizată în proporţie de circa 60% prin intermediul online-ului. În lista de produse există inclusiv medicamente care pot fi eliberate numai cu reţetă, însă potrivit administratorului, acestea sunt acolo numai cu titlu informativ, putând fi ridicate doar de la farmacie. Am putea totuşi, în viitor, să cumpărăm online reţetele prescrise de medic? Părerile sunt împărţite: „Mai mult ca sigur vom vinde pe viitor şi medicamente cu reţetă“, spune administratorul webfarm.ro, care plănuieşte să investească mai mult în securitatea site-ului. Tocmai din raţiuni de siguranţă, alţii nu îşi fac speranţe la câştigul din vânzarea online a Rx-urilor: „Nu cred că vom putea vinde online altceva decât OTC-uri, pentru că cele cu reţetă implică riscuri mari de securitate şi etică“, spune Alina Magda, administratora farmaciei vlad.ro, extensie a unui lanţ vast de farmacii din Timişoara. Pe viitor, farmacia cu o cifră de afaceri de 13,8 mil. lei, din care circa 20% provin din online, plănuieşte să exporte produse şi să îmbunătăţească logistica.
Ce le-ar putea strica planurile? Corectarea legislaţiei mai mult decât ambigue: „în noul proiect de lege a farmaciei, care va intra în vigoare la începutul anului viitor, se va reglementa vânzarea medicamentelor online, în sensul că  această practică va fi interzisă explicit, spune preşedinta Colegiului Farmaciştilor. Cert este că, până atunci, niciuna dintre farmaciile care vând produse şi online nu merge pe pierdere, ba chiar toate îşi măresc profitul.
Motivul? Investiţia mică necesară pentru prezenţa în online a unei farmacii care deja există fizic şi  interesul tot mai mare al internauţilor pentru cumpărarea online de produse farmaceutice, care se reflectă în traficul impresionant al acestor site-uri, de  circa 5.000 de vizitatori pe zi. Pe aceştia, reprezentanţi Colegiului îi avertizează că se supun unor mari riscuri, chiar dacă vorbim de OTC-uri, deoarece aceste medicamente pot fi contrafăcute sau pot  fi expirate. Cu toate acestea, farmaciştii online îşi freacă palmele înaintea sezonului rece, care le aduce în mod tradiţional mai mulţi clienţi.

20%
dintre farmacişti vor să afle mai multe despre ce presupune înfiinţarea unei farmacii online, potrivit studiului Pharmacy Monitor 2011