Pe lângă investiția propriu-zisă în construcția magazinului, marketarea lui și stocul de marfă, la fel de importante sunt costurile generate de blocarea banilor în stoc, operarea magazinului sau managementul conținutului, potrivit informațiilor Frisbo, prima platformă de e-fulfillment din România.

Conform specialiștilor Frisbo, majoritatea antreprenorilor care își propun să lanseze un magazin virtual, pornesc din entuziasmul unei idei, ca abia mai apoi să descopere că profitabilitatea este minimă, neexistând calcule în spate care să țină cont de toate costurile.

„Luați în calcul nu numai costurile de a construi și de a marketa site-ul, dar și costurile generate de blocarea banilor în stoc, operarea magazinului, servere, ambalaje, retururi sau managementul conținutului – imagini de produse, texte. Dacă magazinul este unul de fashion, de exemplu, retururile pot sări ușor de 10% din totalul comenzilor. Abia dupa ce ai cifrele pe masă, te apuci de construcția efectivă a magazinului online”, explică Bogdan Colceriu, CEO Frisbo.
Potrivit acestuia, tot la început de drum se vor lua și deciziile de business, la nivelul furnizorilor, constituirea stocului propriu de marfă, depozitare și transportare. Când toate aceste procese sunt puse la punct, este rândul deciziilor tehnice, de la platforma pe care se va construi site-ul, găzduirea magazinului, integrarea cu un ERP, curierul sau operatorul de plăți. Abia când business-ul și operaționalul magazinului online sunt puse la punct, urmează popularea magazinului cu produse, marketarea și managementul acestuia.

Minim 3 luni: Timpul necesar pentru a rula valoarea întregului stoc de marfă

Una dintre cele mai importante întrebări, pe care orice investitor într-un start-up online trebuie să o ia în calcul, este cum se asigură că investiția este gestionată eficient. Deși nu există o formulă sau o regulă general valabilă, fiecare model de business având particularitățile lui, bugetele de marketing și cel de operațiuni sunt de cele mai multe ori cele mai predictibile.

„Sunt rare cazurile în care bugetul de marketing scade sub 10% din cifra de afaceri. Și mai rare sunt cazurile în care procesul operațional scade sub 10%. Rotația stocurilor poate diferi extrem de mult, însă nu este ceva nefiresc să te aștepți să ai rotație de stoc de peste 100 de zile. Asta înseamnă că este posibil să ai nevoie de minim 3 luni pentru a rula valoarea întregului stoc”, afirmă CEO-ul Frisbo.

n alt aspect important care poate defini succesul unui magazin online pe termen mediu și lung este fidelizarea și comunicarea cu clienții, prin asigurarea unui feedback eficient care să se regăsească în performanțele de business.
Este adevărat că atunci când magazinul încă nu există decât „pe hârtie”, să afli date despre potențialii clienți nu este ușor. Online-ul românesc, însă, față de alte industrii, beneficiază de niște studii și cifre publicate anual, care te pot ajuta să îți dimensionezi piața. Mai mult, explică Bogdan Colceriu, există unelte gratuite, precum Google Trends, care te ajută să vezi volumul căutarilor pentru categoria de produs pe care o vinzi.

Marketingul, ingredientul esențial în rețeta unui magazin online

Marketingul în cazul magazinelor online este esențial, potrivit CEO-ului Frisbo. Canalele și instrumentele accesibile, puțin costisitoare, precum  marketingul afiliat, campaniile de newsletter sau chiar social media sunt printre cele mai potrivite. Făcute incorect, însă, chiar și acestea pot deveni scumpe, la fel cum canalele mai costisitoare, precum cost per clicks sau ads display, pot fi foarte eficiente dacă sunt făcute bine.

Potrivit specialiștilor Frisbo, așteptarea cea mai mare în e-commerce este ca magazinele online să fie extrem de adaptabile la nevoile clienților. Totul se măsoară și orice mică schimbare poate aduce o conversie mai bună. Cele mai importante instrumente sunt cele de analiză (precum Google Analytics) care urmăresc comportamentul utilizatorului pe site, în social media, la deschiderea unui mail tranzacțional sau a unui newsletter.

„Aceste instrumente stau la baza deciziilor de produs, de promovare, de dezvoltare de funcționalități, de dezvoltare de servicii adiacente. Pe lângă acestea, feedback-ul clientului este evident extrem de important. Trebuie încurajat atât feedback-ul pe produs prin comentarii, cât și feedback-ul pe servicii și pe funcționalități prin formulare de feedback, chestionare, șamd”, explică Bogdan Colceriu.

În ceea ce privește cele mai sensibile greșeli ale startup-urilor din e-commerce, cele care țin de servicii sunt cele mai riscante, deoarece creează nemulțumire și afectează numărul de comenzi pe termen lung.

„Livrarea unor produse greșite, procesarea lentă a comenzii, îngreunarea returului, facturarea greșită, comunicarea deficitară, sunt toate greșeli care afectează satisfacția clientului și pot genera pagube serioase unui magazin online. Pe scurt, greșelile care țin de comunicarea cu clientul înainte de achiziție vor afecta decizia de achiziție. Greșelile care țin de comunicarea cu clientul după achiziție vor afecta relația pe termen lung cu clientul respectiv și percepția generală asupra magazinului online”, afirmă managerul Frisbo.