‘Acest contract se afla la Ministerul Transporturilor. Eu am fost doar petentul care l-a cerut. Nu sunt autoritate poliţienească sau de Parchet să caut contractul. Este dat dosarul la Parchet. Am solicitat celor de la Bechtel din Statele Unite să ne trimită originalul lor. Şi-au dat acceptul. Înţeleg că o să-l primim.(…) Pe site s-a desecretizat şi publicat contractul în forma lui din 2006, cu toate modificările care au fost. Ce nu s-a găsit a fost forma iniţială din 2003. Nu s-a găsit originalul, că noi avem, normal, copia contractului. De asta nu l-am putut desecretiza. Eu aştept să apară odată, să îl trimită americanii să îl putem publica pentru a se linişti toţi cei care au spus prostii pe marginea acestui lucru, pentru că nu vor afla nimic nou din contractul din 2003. Cine are răbdare să se uite la contractul din 2006 şi la actele adiţionale, care sunt şi ele publicate şi care spun foarte simplu cum se modifică contractul din 2003, şi vrea să muncească puţin, are forma contractului din 2003 în faţă făcând un efort de maximum un sfert de oră’, a explicat Şova, întrebat fiind dacă a găsit contractul original încheiat cu Bechtel.

Contractul încheiat de statul român cu compania Bechtel International Inc. a fost publicat pe 30 iulie, pe site-ul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, lipsind însă forma iniţială, cea din 2003.
Dan Şova anunţa la acea dată că nu a fost găsită varianta originală, ci doar copii. CONTRACTUL COSTĂ 10.000 DE LEILa doar câteva zile de la publicarea pe site-ul DPIIS a documentelor privind construcţia AUTOSTRĂZII TRANSILVANIA, pe adresa de e-mail a redacţiei CAPITAL am primit următorul mesaj: “Buna ziua, Ataşat gasiti 2pag din contractul care nu se "gaseste" daca va intereseaza va rog sa ma contactaţi. O zi buna!”.

‘Nu s-a reuşit la Ministerul Transporturilor să se găsească varianta originală, originalul semnat. Sunt copii, dar desecretizarea trebuie făcută pe contractul original. Colegii de la Ministerul Transporturilor mi-au spus: îl căutăm şi când îl avem îl punem pe site. Contractul desecretizat publicat, din 2006, este cel din 2003, updatat cu actele adiţionale din 2005 şi publicat în 2006. Noi am spus că trebuie să se vadă exact contractul din 2003, actele adiţionale separate şi contractul refăcut. Nu s-a găsit încă varianta originală din 2003. Avem zeci de copii. Dar desecretizarea ca să o faci, ca procedură, trebuie contractul original’, spunea Şova.

Ulterior, pe 21 august, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine anunţa că a depus la Direcţia Naţională Anticorupţie plângere penală pentru lipsa exemplarului original al contractului cu Bechtel.

Construcţia tronsonului Braşov – Borş al Autostrăzii Transilvania a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro, încheiat cu compania Bechtel.

Citiți și:

Bilanţ catastrofal: cum ne-au amăgit americanii

Lucrările au fost întrerupte la jumătatea lui 2005, atunci când s-a declanşat o acţiune de reanalizare a contractelor încheiate de guvernarea anterioară. Ulterior, lucrările au fost reluate. Compania a finalizat până în prezent 52 de kilometri de autostradă între Turda şi Câmpia Turzii din totalul de 415 cât prevedea contractul.

Termenul iniţial de finalizare a fost stabilit pentru anul 2011 şi prelungit cu un an din cauza întreruperilor lucrărilor în 2005. Între timp, Bechtel a renunţat la partea de autostradă între Târgu Mureş şi Braşov.

După 11 ani de la semnarea contractului, statul român avea 52 de kilometri de autostradă în funcţiune şi 1,4 miliarde de euro deja plătite.

În data de 30 mai, DPIIS a anunţat că a fost semnat acordul de tranzacţionare şi încetare cu privire la contractul de construire a Autostrăzii Braşov – Cluj – Borş (Autostrada Transilvania – n.r.) între Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România şi compania americană Bechtel International. Prin semnarea Acordului au fost stinse complet pretenţiile Bechtel International Inc pentru suma de 37,2 milioane euro, TVA inclus.
Sursa: Agerpres