Probleme imense pentru România din cauza creșterii accentuate a numărului de autovehicule second-hand de pe străzi. O ultimă analiză ne arată că situația este de-a dreptul devastatoare. Mașinile din România sunt într-o stare deplorabilă.

În ultimii 11 ani, numărul de mașini din România a crescut cu aproape trei milioane. În anul 2007, era de 3,5 milioane, iar la finalul anului trecut ajunsese la 6,4 milioane.

Creșterea parcului auto nu este, totuși, cea mai bună veste. De ce? Pentru că, de exemplu, în anul 2010, mașinile mai vechi de 15 ani erau în proporție de 26% din total, în timp ce la sfârșitul anului trecut ponderea mașinilor mai vechi de 15 ani crescuse la 47%.

Acesta este rezultatul creat de introducerea taxei de primă înmatriculare și de toate peregrinările prin care a trecut această taxă. Taxa de primă înmatriculare a făcut obiectul unor lungi procese la Curtea Europeană de Justiție, care au dat câștig de cauză celor care au plătit taxa și au condamnat România să o restituie. Pentru o perioadă, taxa a fost înlocuită cu un timbru de mediu, care a dispărut și el de mai bine de doi ani.

Mai mult, restituirea taxei auto a grevat bugetul de stat de aproximativ 3,1 miliarde lei.

Vârsta medie a mașinilor din România este de 15,4 ani, media Uniunii Europene fiind, în anul 2016, de 11 ani. Sunt, însă, trei județe, Mehedinți, Caraș Severin și Suceava, care au o vârstă medie auto de peste 17 ani. Aproape jumătate din mașinile din România, 47%, au o vârstă mai mare de 15 ani, ceea ce le califică pentru a accesa programul Rabla, anunță rfi.ro.

Și asta nu e tot. În ultimii 11 ani, ponderea mașinilor diesel aproape că s-a dublat, de la 24%, în anul 2007, la 44%, anul trecut. Mașinile care consumă motorină sunt în majoritate în regiunea de Nord-Vest, una dintre cele mai sărace regiuni din Uniunea Europeană și cea mai slab dezvoltată din România. În schimb, în regiunea de Sud, mașinile care utilizează benzina sunt în proporție de 61%.

România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană cu 328 unități la mia de locuitori, media europeană fiind, în anul 2016, de 587 mașini la o mie de locuitori.

O analiză combinată a vechimii parcului auto și a motorizării ne arată că sunt județe, precum Botoșani, Vaslui, Teleorman și Iași, în care sunt puține mașini și vechi. Sunt, de asemenea, județe, Arad, Alba, Caraș-Severin sau Satu Mare, în care sunt mașini mai multe, dar tot vechi, mai spune sursa citată.