aproape imposibil sa nu remarci firma luminoasa, de un rosu strident, pe care scrie Erotica. Este unul dintre multele magazine pentru adulti care s-au deschis in ultimii ani in Bucuresti. Se poate spune ca pozitionarea sa este de exceptie. Mii de oameni trec zilnic pe una dintre cele mai circulate artere ale Capitalei, iar la doi pasi de locatie este o statie RATB aglomerata mai tot timpul. Insa dintre toti acesti potentiali clienti, putini isi fac curaj sa intre in magazin. Dragos Enea, managerul de la Erotica, este unul dintre cei mai vechi din bransa. A deschis primul sex shop in 2002, in actuala locatie. Apoi a incercat sa-si creasca afacerea, investind in cea de-a doua locatie, situata intr-un vad foarte bun, la Piata Romana. Ceea ce aducea el in plus erau patru cabine in care rulau filme pentru adulti. Afacerea nu a functionat foarte multa vreme. In ultimul an, numarul locatiilor de acest tip a crescut vizibil. Nu numai in Bucuresti, unde pot fi vazute aproape in fiecare cartier, dar si in marile orase din provincie. Unele estimari vorbesc de 50 de magazine in intreaga tara, dintre care 20 in Bucuresti. Alte calcule, mai realiste, indica 40 de magazine in tara, dintre care zece in Capitala. Ica Dumitriu, managerul Love Shop din Oradea, explica avantul acestui tip de business in primul rand prin cresterea cererii de pe piata. „Oamenii au ajuns sa consume acest tip de produse, sa se obisnuiasca cu ele. Ceea ce a schimbat insa cel mai mult lucrurile este aparitia Legii pornografiei. Este un cadru legal si legea nu mai este interpretabila”, spune Ica Dumitriu. Patronul de la Erotica spune ca legea a adus o clarificare in piata. „Acum stii pana unde sa te intinzi. Te simti protejat”, explica Enea.Ica Dumitriu are doua magazine la Oradea. Importa din Spania, Germania si Olanda si face distributie in tara. „Vanzarile difera de la o zona la alta. Nimic nu se compara cu piata din Bucuresti. Un sex shop din provincie vinde, cu amanuntul, de 1.500-3.000 de euro pe luna. In Capitala, insa, nu se poate sa nu vanda sub 4.000 de euro”, spune Dumitriu. In Moldova, sunt cei mai multi cumparatori online. Una peste alta, compania oradencei inregistreaza, in medie, o cifra de afaceri lunara, atat din distributie, cat si din retail, de 7.000-8.000 de euro. Cresterea numarului de locatii nu a insemnat insa ca afacerile sunt prospere. Majoritatea celor care au intrat in bransa se plang de evolutia vanzarilor. Este un cerc vicios. Daca vrei sa ai vanzari bune, trebuie sa ai un magazin intr-un vad comercial, insa aici costurile, mai ales cele cu chiria, sunt ridicate. Daca alegi sa investesti intr-un oras din provincie sau la periferie, costurile de operare se reduc simtitor, dar si numarul clientilor. In ambele cazuri, sex shop-urile din Romania nu o duc stralucit. Cei care si-au deschis astfel de magazine au crezut ca pot castiga numai din faptul ca intra pe o piata de nisa si ca o pot face cu o investitie minima. Dragos Enea este, in acelasi timp, si importator de produse pentru adulti. La el vin multi dintre cei care vor sa faca si ei astfel de afaceri si vor sa cumpere marfa. „Cei care intra in business cu doar 2.000-2.500 de euro nu au sanse. De acesti bani nu poti umple rafturile cu marfa. Fara cel putin 10.000 de euro investiti in marfa nu poti trai multa vreme. In plus, trebuie sa ai resurse financiare pentru a sustine afacerea cel putin un an”, spune Enea. Una dintre cauzele care au determinat scaderea cererii a fost tocmai oferta redusa. Din zece clienti care intra pe zi intr-un magazin, opt sunt cumparatori care stiu exact ce vor. Daca intra intr-un magazin de cinci metri patrati, cum sunt majoritatea celor din provincie, si gasesc acolo doar cateva produse expuse, cu siguranta ca vor reveni cu greu. Multi nici nu au putere sa ia marfa pe stoc; prefera sa lucreze pe baza de catalog si comanda in Occident. Magazinele online si livrarile prin posta sunt solutia cel mai des intalnita, care contrabalanseaza pudibonderia romanilor. Vanzarile online au insa dezavantajul ca cel care comanda nu poate „pipai” marfa. De aceea, jucatorii din piata imbina cele doua canale de vanzari. „Este o afacere limitata de publicitate. Este foarte scump sa-ti faci reclama, tinand cont de veniturile pe care le obtine un sex shop”, explica managerul de la Erotica. In acest moment, nu exista o estimare precisa a pietei produselor erotice din Romania. Pornind de la incasarile medii lunare ale unui magazin, calculele Capital indica o valoare anuala a vanzarilor de 1,2-1,8 milioane de euro. Desi in ultima perioada se poate vorbi de o crestere a pietei, reprezentantii industriei sunt sceptici in ceea ce priveste ritmul de dezvoltare din viitorul apropiat. „Este un business cu greutati, in care se vinde cu destula dificultate”, incheie Ica Dumitriu.

PIATA AUTOHTONA IN CIFRE

• Un sex shop din provincie are o cifra medie de afaceri de circa 2.000 de euro pe luna. In acest moment, in orasele mari din tara functioneaza in jur de 30 de magazine.
• Un magazin din Bucuresti poate obtine o cifra medie de afaceri de 4.000-9.000 de euro pe luna. In Capitala sunt circa zece magazine.
• Ica Dumitriu sustine ca rata medie a profitului din acest business este de aproximativ 30%.

O AFACERE EROTICA LISTATA LA BURSA

Grupul german Beate Uhse este cel mai mare producator european de articole erotice. Este prezent cu magazine proprii in 13 tari, exporta pe 60 de piete, are in jur de 1.500 de angajati si este listat la bursa din Frankfurt din 1999. Grupul a inregistrat, in primele noua luni din 2004, o cifra de afaceri de 206 milioane de euro si un profit net de 8,7 milioane euro. Cele mai mari vanzari (88 milioane euro) le realizeaza prin intermediul cataloagelor. In decembrie 2001, Beate Uhse a deschis o fabrica in vestul Ungariei, unde 40 de angajati produc diverse articole pentru adulti.

Te-ar putea interesa și: