Considerate o oglindă a economiei unei țări, vânzările de vehicule comerciale cresc atât în Europa cât și în România. În zona LCV – vehiculele de transport sub 3,5 tone – creșterea din România depășește cu mult media europeană, însă numărul de mașini vândute rămâne încă redus. Conform JATO Dynamics, în primul trimestru al acestui an au fost înmatriculate în Europa 517.915 LCV-uri, cu 2,17% mai multe decât în aceeași perioadă din 2017. În același timp, statistica Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) arată că înmatriculările de vehicule de transport sub 3,5 tone s-au majorat de la 4.509 unități în primul trimestru din 2017 până la 5.056 unități în perioada ianuarie – martie 2018.

Un segment profitabil

Deși despre veniturile realizate de comercianții de vehicule comerciale se știu destul de puține lucruri, analiștii europeni consideră că acest segment generează marje substanțiale care ajung la 10% sau chiar mai mult, procent comparabil cu cel al unui SUV bine echipat. „Este o piață valoroasă în care merită investit. Și asta se poate vedea la nivel global”, consideră Thomas Glendinning, analist la BMI Research. Compusă din vehicule comerciale ușoare, autoturisme convertite în furgonete și pickup-uri, piața LCV (Light Commercial Vehicle) este „mai profitabilă acum decât oricând”. Cel puțin aceasta este opinia Tatianei Hristova, analist la IHS Markit care arată că marja de profit din segment este cuprinsă, de cele mai multe ori, între 8% și 11%. „Per ansamblu, dezvoltarea și fabricarea de LCV este mult mai ieftină decât în cazul autoturismelor, ceea ce permite marje importante”, explică Hristova. De altfel, multe dintre echipamentele prezente în dotarea unui LCV sunt împrumutate de la autoturisme și, prin urmare, costurile sunt reduse.

Doar că, pentru a înregistra profituri considerabile producătorii de vehicule comerciale ușoare trebuie să depună eforturi considerabile în zona departamentelor de marketing, vânzări și servicii post-vânzare. „Nu există achiziții emoționale în zona LCV. Este o piață în care tranzacțiile au la bază raportul dintre costuri și beneficii și de aceea nu sunt diferențe considerabile între produse. Totul se reduce la negociere”, explică Felipe Munoz, analist în domeniul automobilelor la JATO Dynamics. Iar Tatiana Hristova, de la IHS Markit menționează că „achizițiile din acest segment sunt făcute de profesioniști care plătesc doar pentru ceea ce consideră necesar”.

 

 

Dacia Dokker și Ford Transit, vedetele pieței românești

Dacă la nivelul întregului continent european cele mai vândute modele de vehicule comerciale ușoare din primul trimestru al anului sunt, în ordine, Ford Transit Custom, Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Volkswagen Transporter și Mercedes-Benz Sprinter, în România segmentul este dominat autoritar de Dacia Dokker. Grație prețului redus și soluțiilor de depozitare necostisitoare, modelul Dacia produs la uzina marocană de lângă Tanger a fost comercializat în 712 unități. Raportul APIA arată că, în perioada ianuarie – martie 2018, locul secund în clasamentul vânzărilor de LCV a fost ocupat de Ford Transit, cu 525 de unități, iar poziția a treia i-a revenit modelului Fiat Ducato, cu 329 unități.

 

 

(Acest articol a fost publicat în numărul 28 al revistei Capital, disponibil la centrele de difuzare a presei în săptămâna 16 – 22 iulie 2018)