la cresterea vanzarilor. In plus, prin schimbarea rutinei zilnice si gruparea angajatilor in echipe care se implica in proiecte sociale, scade rata de rulare a personalului, si firma reuseste sa pastreze persoane calificate si entuziaste. Subiectul strangerilor de fonduri este dezbatut de cele mai multe organizatii neguvernamentale. Exista nenumarate tactici folosite de fundatii si asociatii pentru a atrage finantatori. In randul companiilor insa, subiectul este relativ nou. Experienta a doua companii romanesti, parti ale unor corporatii internationale, Avon si McDonalds, ne arata insa ca strangerea de fonduri de la comunitate pentru comunitate reprezinta un instrument de marketing foarte eficient. Transparenta si mediatizarea aduc fonduri mai multeFundatia pentru Copii Ronald McDonald, infiintata si sustinuta de compania McDonald’s Romania, realizeaza strangeri importante de fonduri in fiecare an in ziua de 20 noiembrie.Primul eveniment, numit McHappy Day, a avut loc in anul 2000 si s-a desfasurat in toate restaurantele companiei. Clientii au fost atrasi in special de VIP-urile care au servit la casa si au fost incurajati sa faca donatii. Banii stransi au fost folositi pentru renovarea si dotarea pavilionului de boli infectioase al spitalului Grigore Alexandrescu din Bucuresti. In anul 2001, evenimentul s-a repetat, iar fondurile au ajuns la acelasi spital. De aceasta data, Fundatia Ronald McDonald a construit o unitate de primire urgente copii. Cristian Savu, directorul fundatiei, precizeaza ca aparatura pentru o asemenea sectie exista, dar lipsea spatiul. Unitatea a fost inaugurata pe 1 iunie 2002. Dupa ce a organizat doua strangeri de fonduri la nivel national, Ronald McDonald a capatat experienta si a pregatit World Children’s Day. Astfel, pe 20 noiembrie 2002 in restaurantele McDonald’s s-au adunat peste 130.000 de dolari. Cristian Savu spune ca 80% din banii stransi provin de la „consumatori” si doar 20% reprezinta donatii ale firmelor si ale companiei organizatoare. Succesul campaniei a avut trei explicatii. „Prima: am anuntat evenimentul din timp si am avut parteneriate cu media puternice; a doua: am anuntat in fiecare oras in care avem restaurante cum vor fi folosite fondurile, e un mecanism infailibil sa dai dovada de transparenta si sa spui de la inceput ce faci cu acei bani, a treia: faptul ca suma donata era trecuta pe bonul fiscal”, explica Savu. Cresterea fondurilor a incurajat fundatia sa treaca la proiecte mai mari si s-a adus in discutie ridicarea unei Case Ronald McDonald in incinta aceluiasi spital de copii. Prin acest proiect, Romania se alatura unui grup foarte restrans de tari (doar 21) care au astfel de facilitati sociale. Este vorba de minihoteluri, puse gratuit la dispozitia parintilor care au copii internati in spital. Casa din Bucuresti va avea doua etaje cu 14 camere, dotate dupa standardele hotelurilor de trei stele, o bucatarie, o sala de mese si o camera de zi. Costurile de functionare a casei se vor ridica la aproximativ 5.000 de dolari pe luna si vor fi asigurate de Ronald McDonald sau de eventuale firme care isi vor anunta dorinta unei sponsorizari. Proiectul este pe cat de ambitios, pe atat de costisitor. Constructia si echiparea casei a costat peste 550.000 de euro. Aproape jumatate din aceasta suma a fost donata de fundatia Ronald McDonald Olanda. Inaugurarea oficiala a Casei Ronald McDonald va avea loc pe data de 18 noiembrie a.c., eveniment la care si-au anuntat deja participarea numeroase personalitati din tara si din strainatate.Avon Cosmetics Romania s-a alaturat anul trecut celorlalte companii Avon din peste 50 de tari care realizeaza strangeri de fonduri pentru campania de lupta impotriva cancerului la san, Breast Cancer Crusade. Actiunea a vizat, pe de o parte, informarea si educarea femeilor cu privire la riscurile grave ale acestei boli si, pe de alta parte, strangerea de fonduri pentru imbunatatirea serviciilor medicale din domeniu. Ca orice initiativa de amploare, conducerea Avon Romania nu stia la acea data cum vor primi clientele aceasta campanie, dar a decis sa incerce, iar rezultatele au fost mai mult decat satisfacatoare. 200.000 de ursuleti vor aduce succes programuluiStrangerea de fonduri a fost lansata in luna septembrie 2002 prin introducerea in cataloagele Avon a unor produse noi, create special pentru aceasta campanie: tricouri roz si rujuri in trei nuante. Pretul acestora nu era mai mare decat al celorlalte produse ale companiei de cosmetice. Dupa mai putin de un an de la lansarea strangerii de fonduri, in iulie 2003, Avon a achizitionat un detector ganglionar cu raze gama in valoare de 50.000 de euro, pe care l-a donat Institutului Oncologic „Ion Trestioreanu” din Bucuresti. Strangerea de fonduri continua si, pe langa rujuri, Avon a mai ales un produs destinat luptei impotriva cancerului, un ursulet de plus. Acesta costa 89.900 de lei si este confectionat manual, astfel marindu-se profitul obtinut. Banii stransi vor fi folositi pentru cumpararea unui mamovan, adica un cabinet medical mobil, dotat cu mamograf. Mihaela Coman, coordonatoarea PR a Avon Romania, spune ca ursuletul nu a fost ales din motive rationale, ci „pentru ca este dragalas, ne duce cu gandul la copilarie si ne face sa pretuim mai mult viata”. Pentru ca aceasta actiune sa aiba succes, Mihaela Coman estimeaza ca ar trebui sa se vanda 200.000 de ursuleti. Pe plan mondial, „cruciada impotriva cancerului la san” a inceput in 1992 in Anglia, iar de atunci s-a extins in aproximativ 50 de tari si s-au strans mai mult de 250 milioane de dolari. Avon Romania s-a alaturat campaniei internationale in momentul in care s-a considerat suficient de matura, iar „implicarea in rezolvarea problemelor cu care se confrunta femeile se datoreaza politicii companiei si nu are ca scop cresterea vanzarilor”, subliniaza Mihaela Coman.