Fondatorul grupului HNA şi-a pierdut viaţa în satul Bonnieux, au precizat jandarmii francezi. ‘Se urcase pe un parapet înalt, pentru a face o fotografie, şi a căzut’, au explicat ei, adăugând că pompierii locali au încercat să îl reanimeze pe magnatul chinez însă nu au avut succes în acest demers.

Potrivit unei surse, miliardarul a dorit să surprindă într-o fotografie panorama locală urcând pe un zid. Pentru a face acest lucru, Wang Jian şi-a luat elan, însă a căzut apoi de la o înălţime de 10 metri.

Brigada locală de jandarmerie a fost însărcinată cu realizarea unei anchete, care favorizează pista unui deces accidental.

Potrivit grupului HNA, Wang Jian se afla în Franţa într-o călătorie de afaceri.

Averea magnatului chinez a fost estimată de revista Forbes la 1,7 miliarde de dolari.

Wang Jian s-a specializat încă din timpul studiilor sale superioare, realizate la Universitatea de Stat a Chinei, în aviaţia civilă. La începutul anilor 1990, a participat la înfiinţarea companiei aeriene Hainan Airlines.

HNA, „un rinocer gri”

Potrivit cotidianului The New York Times, graţie unei colaborări ţinute mult timp în secret cu fratele lui geamăn, Wang Wei, care vindea servicii şi materiale către Hainan Airlines, Wang Jian a transformat acea companie regională de mici dimensiuni într-un conglomerat uriaş.

În prezent, HNA, care s-a dezvoltat şi în logistică şi mai ales în turism, este considerat un ‘rinocer gri’, potrivit termenilor folosiţi de presa chineză, care se referă la acele companii luate în colimator de autorităţile de la Beijing pentru nivelul lor îngrijorător de îndatorare. HNA şi-a înmulţit investiţiile în străinătate, devenind în mai 2017 primul acţionar al băncii germane Deutsche Bank, cu o participaţie de 9,9%.

În octombrie 2016, conglomeratul chinez a anunţat că a achiziţionat un sfert din capitalul lanţului hotelier Hilton contra sumei de 6,25 de miliarde de dolari.

 

HNA a cheltuit cel puţin 50 de miliarde de dolari în ultimii doi ani în investiţii şi preluări de participaţii, ce nu au fost lipsite însă de controverse, generate de opacitatea complexelor structuri ale acţionariatului său.

HNA a intrat în acţionariatul mai multor companii aeriene străine – Aigle Azur (Franţa), Virgin Australia (Australia), TAP (Portugalia) şi Azul (Brazilia).

În logistică, grupul chinez a achiziţionat compania elveţiană Gategroup, prestator de servicii la sol pentru transportul aerian. A achiziţionat, de asemenea, în 2016, divizia de închirieri de avioane a grupului american CIT pentru 10 miliarde de dolari.

La sfârşitul anului 2017, HNA a anunţat că nivelul său total de îndatorare a ajuns la aproximativ 638 de miliarde de yuani (81,5 miliarde de euro), în creştere cu 36% în raport cu sfârşitul anului 2016. Ţinând cont de ansamblul entităţilor pe care le controlează, datoria grupului chinez ar putea să ajungă la 1.000 de miliarde de yuani, potrivit agenţiei Bloomberg.

La cererea guvernului chinez, HNA încearcă să realizeze anumite cesiuni şi să vândă unele dintre activele sale imobiliare pentru a obţine astfel lichidităţi. AGERPRES