Un proiect de lege privind modificarea si completarea Legii audiovizualului, ajuns recent in Parlament, contine, printre altele, un articol ce prevede ca durata cumulata a spoturilor de publicitate la televiziunea publica sa nu depaseasca patru minute pe ora, spoturile putand fi difuzate numai in afara intervalului orar 18-23.



Astfel, se reduce durata calupului de publicitate de la 8 minute, cat este in prezent, la jumatate si se elimina reclamele din prime time. Proiectul a fost initiat de senatorul Ion Mihai Dumitrescu (PNL) si a fost adoptat in procedura tacita (fara sa fie discutat) de Camera Deputatilor. Prinzand de veste, Asociatia Romana de Publicitate (IAA) – filiala Romania, organizatie ce reuneste clienti si agentii de publicitate, a pregatit o scrisoare catre Comisia pentru Cultura a Senatului in care se insereaza punctul de vedere al publicitarilor fata de scoaterea publicitatii din prime time la TVR: “Noi credem cu tarie ca aceasta este o masura contrara dezvoltarii economice a Romaniei si restrictioneaza libera informare a cetatenilor”.


Saptamana trecuta, senatorul Ion Mihai Dumitrescu a declarat pentru Capital ca isi va retrage proiectul de modificare a Legii audiovizualului. Motivul? “Vreau sa-l opresc, pentru ca mai sunt patru forme de publicitate ce nu sunt evidentiate in proiectul de lege, conform Directivei televiziunii fara frontiere a UE, ce va fi adoptata pana la sfarsitul acestui an”. Dupa ce proiectul Legii audiovizualului va fi imbunatatit in acord cu Directiva UE, il va repune in dezbaterea parlamentara. Spera ca acest lucru sa se intample in maximum un an. Ion Mihai Dumitrescu sustine cu fermitate eliminarea publicitatii la TVR in prime time si diminuarea la patru minute pe ora durata unui calup. “Vrem sa eliminam comportamentul comercial al televiziunii publice si concurenta neloiala fata de posturile private”, spune el.




Chiar daca proiectul va reveni peste un an (doi?), controversa cu sau fara publicitate la TVR continua (neoficial). Ralu Filip, presedintele CNA, considera ca mai intai ar trebui sa se faca o dezbatere pe aceasta tema si, foarte important, trebuie intrebat publicul, pentru ca acesta este principalul finantator al TVR. Presedintele CNA este adeptul unei televiziuni publice fara publicitate: “Eliminarea deplina a publicitatii nu este o lovitura data independentei financiare a postului public, pentru ca publicitatea inseamna doar 10% din venituri.” Ralu Filip considera ca ingrijorarile clientilor si agentiilor de publicitate fata de eliminarea publicitatii la TVR sunt de fapt niste “ambalaje” pentru interesele lor comerciale. “Pentru clienti si agentii, postul public reprezinta o moneda de schimb atunci cand posturile private vor sa ridice preturile. TVR le ofera clientilor posibilitatea sa-si fixeze tarifele convenabile. Acest interes pe care vor sa-l mentina este imbracat cu asa-numita teorie de “restrictionare a dreptului la informare”. Daca TVR n-ar mai da publicitate, atunci clientii ar ramane la mana sectorului privat si ar plati mai mult”.
Anca Gheorghe, director de marketing SRTV, crede ca restrictionarea ce vizeaza televiziunea publica in proiectul initiat de senatorul PNL este si o restrictionare a clientului de publicitate de a alege cum si unde sa-si deruleze campaniile de publicitate si cum sa-si cheltuiasca banii. “Noua propunere ar face ca TVR sa fie unica in Europa la acest capitol si nu cred ca este o initiativa sanatoasa”, declara Anca Gheorghe.










“Pentru clienti si agentii, postul public reprezinta o moneda de schimb atunci cand posturile private vor sa ridice preturile de publicitate. TVR le ofera clientilor posibilitatea sa-si fixeze tarife
convenabile.”


Ralu Filip, presedinte CNA










Daca publicitatea ar fi eliminata din prime time, TVR ar pierde 85% din veniturile sale din publicitate. serban Ciusca, managing director la ARBOmedia, regia ce administreaza in prezent spatiile de publicitate ale TVR, afirma ca “SRTV trebuie sa aiba suficiente resurse financiare pentru a-si indeplini atat misiunea de a produce programe culturale si de informare, precum si emisiuni de larga audienta. Disparitia publicitatii va conduce fie la cresterea abonamentului, fie la suplimentarea fondurilor de la bugetul public”.
Radu Budes, Managing Partner al regiei de publicitate Splendid Mediazece, este de parere ca “aparte de perspectiva comerciala, ar trebui sa privim statia publica ca pe singurul transmitator de mesaje comerciale catre mediul rural”. “Populatia rurala are dreptul, in egala masura cu cea urbana, sa afle despre promotii, reduceri de preturi, lansari de produse sau ca exista asigurari de viata si credite pentru nevoi personale. Aceasta initiativa legislativa pur si simplu neglijeaza aceste aspecte particulare ale societatii romanesti”, conchide Budes.
TVR a rasuflat usurata: “glontul” este departe, asa incat, pentru o perioada buna de timp, nimeni nu-i mai ameninta veniturile din publicitate.

Publicitate de 11,3 milioane euro

Veniturile din publicitate obtinute de SRTV in anul 2004 au fost de 11,32 milioane euro (calculat la cursul mediu BNR – 40.532 lei/euro). Cifra reprezinta 11% din totalul veniturilor televiziunii publice. Veniturile din taxa pentru serviciul public s-au ridicat la aproximativ 76,7 milioane euro, reprezentand 74% din veniturile totale. Spre comparatie, piata de publicitate TV in anul 2004 a fost de 110 milioane euro. A treia sursa de venituri este constituita din subventiile de exploatare (sume destinate exclusiv platii radiocomunicatiilor), in valoare de 14,3 milioane euro (14%). Anul trecut, SRTV a obtinut un profit net de 16,8 milioane euro (curs mediu BNR – 40.532 lei/euro).