De la “caramizile” Motorola, pe care nu puteai sa le tii decat in servieta, pana la miniaturile Nokia 8850, Motorola Kramer sau Sony Ericsson T66 si inapoi la telefoanele 3G cu ecrane mari si dimensiuni pe masura, istoria telefoanelor mobile nu se intinde pe mai mult de 20 de ani. Dar e plina de schimbari, de la o zi la alta.



Pentru producatori, provocarea ultimilor ani, dar mai ales a celor care urmeaza, e transformarea telefonului mobil in “gadgetul ultim”, bun la toate. Companionul nelipsit din viata de zi cu zi (mai bine zis, de ora cu ora). Fie ca sunam pe cineva, imortalizam un instantaneu, ascultam muzica, trimitem fotografii la distanta sau email-uri, apelam tot mai des la mobil. In curand, micul gadget universal ne va folosi si la citit stiri, vizionat programe de televiziune in direct sau navigat pe strazi si sosele. Asta, daca nu cumva o face deja pentru multi dintre noi care au un modul GPS instalat.


In primavara, la Barcelona, “greii” celor mai mari operatori din lume, directorii generali ai Vodafone, China Mobile, Telefonica Spania, T-Mobile, Orange si Telecom Italia Mobile (TIM) au anuntat ca dezvolta o platforma universala de messaging, in genul celor pe care le cunoastem de pe net sub numele de Yahoo sau MSN Messenger. Cu diferenta ca va putea fi accesata din orice retea si comunicarea va fi posibila cu orice alta retea care subscrie la aceasta platforma. Primul test pilot a fost efectuat in Franta intre retelele Vodafone-SFR si Orange. Primele tari in care va fi implementat sistemul vor fi Olanda si Romania, a anuntat Sanjiv Aruja, directorul general al Orange.
si asta nu e nimic. Producatorii lucreaza intens la standarde de receptie a semnalelor TV digitale terestre, pentru a transforma terminalele mobile in receptoare de programe TV. Prin implementarea unor tehnologii avansate de securitate, mobilul a devenit deja un portofel electronic, cu ajutorul caruia poti face tranzactii interbancare, plati facturi sau chiar cumpara produse de la standuri special amenajate.



Daca, pana in urma cu cinci ani, piata mondiala era dominata de patru nume, Nokia, Ericsson, Motorola si Siemens, acum sunt zeci de producatori care cauta sa muste fiecare o felie mai mica sau mai mare dintr-o piata care anul trecut s-a apropiat de 800 de milioane de dolari si e foarte posibil ca anul acesta sa atinga miliardul. Nici numele mari nu mai sunt cele de altadata. Ericsson s-a aliat cu Sony, Siemens a vandut afacerea cu telefoane mobile taiwanezilor de la BenQ, iar, saptamana trecuta, presa internationala anunta si o posibila fuziune a diviziei de retele mobile a Siemens cu cea similara a Nokia. Pe langa acestea, jucatori traditionali ai pietei de IT sau de consumer electronics intra pe segmentul telefoniei mobile. Microsoft dezvolta sisteme de operare pentru mobile si chiar incheie parteneriate cu producatori asiatici pentru a “impacheta” produsele impreuna. HP sau Fujitsu-Siemens si-au transformat PDA-urile in telefoane.



Nume noi, cunoscute altadata pentru productia de televizoare sau alte aparate electronice si electrocasnice, cum ar fi Samsung si LG, puncteaza azi decisiv prin lansarea pe piata a unor modele de mobile de succes.
Peste toate acestea, operatorii de telecomunicatii mobile au inceput sa ceara producatorilor sa dezvolte impreuna cu ei modele speciale, dedicate, cu anumite specificatii sau configurari. Deja putem vedea in Romania destule mobile “Orange Signature” si, in curand, odata cu lansarea “Vodafone Live!”, vom vedea si modelele exclusive ale acestui operator.
De ce toata aceasta “nebunie” tehnologica? Pe piata mondiala de telefoane mobile s-au vandut peste 220 de milioane de terminale in primul trimestru al acestui an. La inceputul acestei luni, GSM Association, care grupeaza 690 de operatori din 213 tari, a anuntat ca numarul de utilizatori de telefoane mobile a trecut pragul de doua miliarde. Ceea ce inseamna dublul numarului utilizatorilor de internet.



Cu alte cuvinte, o piata uriasa, cu ritm de crestere de 15% anual, suport
excelent pentru dezvoltarea si comercializarea celor mai noi tehnologii de comunicare.
Dar exista si reversul medaliei. Fortati de competitia din ce in ce mai ascutita, producatorii de mobile scot pe piata din ce in ce mai multe modele. Daca in 2000 gama Nokia avea patru modele, anul trecut producatorul a “impins” pe piata peste 50 de modele. Din pacate, presiunea pe care producatorii o exercita unul asupra celuilalt are ca rezultat, de cele mai multe ori, lansarea pe piata a unor modele imature, instabile, insuficient finisate tehnologic. Asa cum se va vedea si din testul nostru. Cel mai inspirat lucru atunci cand vrei sa iti cumperi un telefon mobil este sa alegi un model care exista pe piata deja de un an sau doi si a ajuns la versiuni mature de software.
Oricum, un lucru e valabil si acum, ca si in urma cu zece ani: nu exista telefonul mobil perfect. Care sa fie mic, subtire, dar sa aiba si un ecran mare si un acumulator performant, sa fie fabricat din materiale rezistente, dar sa fie si ieftin, sa nu aiba antena externa, dar nici sa nu piarda semnalul si asa mai departe. Daca ar exista, ce motive ai avea sa iti cumperi altul peste un an?







Samsung SGH – D800

Este unul dintre cele cel mai subtiri telefoane Samsung, masurand doar 14,9 mm grosime. Permite vizualizarea documentelor Office prin intermediul functiei Document Viewer, poate trimite e-mail-uri si permite conectarea directa la un televizor prin intermediul functiei TV-out. Ecranul lui D800, cu o rezolutie de 240 x 320 de pixeli, poate reda in peste 256.000 de culori.







Samsung SGH – E760

Se remarca prin ecranul extern rotund, de tip OLED, care ii confera un aer futurist. Prin intermediul tastei M-Button si al miscarilor mainii, E760 poate accesa mp3 playerul si camera digitala. Tot cu ajutorul miscarilor mainii pot fi controlate si functii precum navigarea prin lista de melodii in timpul folosirii mp3 playerului sau deplasarea personajelor principale din jocurile Java incluse in softul telefonului.







Sony Ericsson W950i

Superwalkman. Modelul care va aparea pe piata in toamna este primul telefon cu memorie interna de 4GB si functii avansate de player muzical. Dar este in aceeasi masura si o unealta de business, prin aplicatiile office si cititorul de stiri RSS incorporate, sau un gadget pentru mesagerie si e-mail. Prin touch-screenul de dimensiuni mari si functia de recunoastere a scrisului, indeletnicirile amintite anterior devin o joaca.







Nokia E70

Unealta suprema de business. Mobilul are mai multe solutii de
e-mail incorporate: Intellisync Wireless Email, BlackBerry Connect, Seven Always-On Mail si Visto email technology. Poate citi aproape orice tip de atasament de e-mail, inclusiv PDF-uri sau fisiere comprimate ZIP. Face roaming intre retele. In momentul in care mobilul detecteaza ca ai parasit reteaua Wi-Fi, comuta automat pe 3G sau GPRS.







LG KU730

Primul terminal 3G lansat de LG pe piata romaneasca nu te lasa fara cuvinte, dar te impresioneaza prin ingeniozitatea cu care au fost “ascunse” cele doua camere foto cu care terminalul este echipat. Acest model dispune de functii multitasking, care permit utilizatorului sa telefoneze si sa priveasca un clip in acelasi timp sau sa navigheze pe net in timp ce asculta muzica in format mp3.