Este sambata si Mamaia pare sa se dezmorteasca. Incep sa apara turistii de weekend, iar baietii cu sezlongurile au, in sfarsit, ceva activitate. Langa mine “campeaza” doi indivizi musculosi. Romani. Au lanturi grele de aur la gat si la maini, tatuaje “cap de tigru” si freze tip “periuta”. La un moment dat, unul se ridica pentru a intampina o blonda, cam spalacita. Il intreaba, in engleza, ceva despre soare si din gesturi deduc ca e sotia. Ipoteza se confirma, pentru ca din spatele ei tasneste urland un baietel ciufulit. Celalalt “pachet de muschi” incearca sa il alinte. “Haaaaiiiii Deivid!”. Aha!, taticul este fan David Beckham. La scurt timp, ma frec la ochi nedumerit. Mai apar vreo patru musculosi, care, dupa ce schimba cu tipa spalacita cateva politeturi intr-o engleza cu accent ardelenesc, fluiera dupa sezlonguri. In jur de 5-6 euro bucata pe zi. Dintr-o data am senzatia ca fac plaja intr-o sala de forta. Tipii, calmi, comanda bauturi pe banda rulanta. Imi este clar. “Lucreaza” cu totii in Anglia si au venit in concediu in Romania. Au ales sa-si cheltuie banii pe litoralul nostru, nu prin Spania. Mi-au devenit imediat simpatici dupa ce tipul casatorit l-a admonestat discret pe unul care-si trasese sezlongul mult prea aproape de mine. Civilizati, mi-am spus, au invatat, totusi, ceva pe “afara”. Atentia imi este distrasa insa de o familie galagioasa. Tot romani. Unul, cu o camera miniaturala, il filmeaza pe cumnatul lui, ingropat in nisip pana sub barbie. Rostesc cuvintele cu evidenta intonatie italieneasca si chiar si exclamatiile sunt de pe la Milano. si ei muncesc in strainatate, concluzionez. Baiatul cu berea a facut sant pana la ei, in urmatoarele ore. Buni consumatori, chiar ideali pentru cei care s-au cam ars anul acesta cu inchirierea plajelor. Au crezut ca vor da lovitura si s-au ales cu… nisipul. In strainatate muncesc cam doua milioane de romani. Numai anul trecut au luat vize pentru joburi “afara” peste 100.000 de conationali. Nimeni n-a realizat ca mare parte dintre intrarile la frontiera, traduse in statisticile oficiale drept sosiri de turisti straini, se datoreaza de fapt romanilor veniti in vizita in tara, in concediu, in masini cu numere de Germania, Italia sau Spania. Ei ar trebui sa fie miza “strategilor” din turism. Pentru ca imaginile cu miile de scandinavi lungiti sub soarele constantean au disparut demult. Site-ul Autoritatii Nationale pentru Turism are postate sapte motive pentru a veni in Romania. si nu exista decat varianta in limba romana. Iata cum o omisiune, aparent grava, poate fi, de fapt, un castig.