Anul trecut circa trei milioane de români au călătorit în străinătate în interes turistic. La aceștia se mai adaugă aproape trei milioane care au călătorit în interes de serviciu, inclusiv cei care au contracte de muncă pe perioadă determinată. Sau, altfel spus, care lucrează de câțiva ani peste hotare. Cum era de așteptat, avionul a mai câștigat puțin teren. Mai exact, 5 procente au trecut de la trasportul rutier, la cel aerian. Acum, grosso modo, circa 55% dintre călători aleg avionul, 30% autocarul, iar restul trenul și propriile autoturisme. Cel puțin așa reiese din cifrele furnizate de jucători. Însă, indiferent de avântul pe care l-a înregistrat transportul aerian, transportatorii rutieri continuă să investească în destinații noi. Pe de o parte. Pe de altă parte, eficientizează. În traducere, renunță la acele curse care nu sunt profitabile.

Liniile scurte aduc bani

„Cele mai profitabile sunt liniile scurte. Dintre acestea, un număr semnificativ de clienți vin pentru Praga. În context, vom dezvolta mai multe linii pe Europa de Est. Aici, luăm în calcul Bulgaria, Ucraina și Polonia“, spune Dragoș Anastasiu, proprietarul Eurolines, companie care, alături de Atlassib, deținută de Ilie Carabulea, transportă cel mai mare număr de călători în străinătate. Mișcarea omului de afaceri către Europa de Est nu este deloc surprinzătoare.
O scurtă trecere în revistă a câtorva destinații din Bulgaria – de pildă, Albena, Russe, Nisipurile de Aur -, arată clar o creștere de 10% a turiștilor români anul trecut. Așadar, este loc pentru această piață, unde mijlocul de transport este, preponderent, cel rutier. 
„În afară de Bulgaria, autocarele sunt preferate și pentru Grecia, Ungaria și chiar Croația, caz în care un turist plătește mai puțin decât biletul pentru avion“, punctează Traian Bădulescu, analist în turism.
Altfel spus, companiile își adaptează acum strategia de dezvoltare în funcție de cum se mișcă piața. Nu e de mirare că unele destinații vor fi lăsate în urmă.

Destinații costisitoare
„Încet, încet, trebuie să ne despărțim de Italia și de Spania, unde concurența este foarte mare. În plus, aceste destinații nu sunt profitabile. Pierdem bani. Autocarul se simte bine la 1.000 de kilometri. Numai până la Madrid sunt 3.000 de kilometri. Mai mult, motorina a ajuns la aproape 40% din costurile de transport“, detaliază Dragoș Anastasiu, pentru a motiva decizia renunțării la unele curse. El a explicat că Eurolines a continuat să păstreze destinațiile către Italia și Spania „din respect“ pentru clienți, dar și „din nostalgie“. Oricum, subliniază el, pentru Spania a fost găsit deja un partener, ceea ce înseamnă că își unește forțele cu altcineva și, astfel, continuă cursele cu autocarele partenerilor. Ca o paranteză, acum aproximativ, 10 milioane de euro din businessul Eurolines înseamnă numai vânzările de bilete. Altfel, Anastasiu și-a bugetat deja 700.000 de euro în 2013 pentru investiții în autocare și reînnoirea flotei, o sumă similară fiind investită și anul trecut.

Atlassib consolidează
Și celălalt mare jucător pe transportul internațional cu autocarul, Atlassib, a anunțat, anul trecut, investiții de 2,5 milioane de euro în achiziţia a zece autocare Mercedes, pentru destinații către Portugalia, Spania, Suedia, Elveţia și Italia. Este clar că, în timp ce Dragoș Anastasiu caută noi direcții spre zone cu potențial turistic pentru români, distanțe scurte, care să-i aducă profit, Ilie Carabulea consolidează ceea ce a dezvoltat până acum și se concentrează mai mult asupra vestului Europei.
Însă, indiferent de destinațiile pe care mizează fiecare jucător, un lucru este sigur: transportul aerian va continua să atragă din clienții autocarelor, odată cu creșterea puterii de cumpărare a românilor. Cu atât mai mult cu cât operatorii aerieni low-cost vin cu oferte care, în multe cazuri, concurează autocarele pe cele mai solicitate destinații din Italia, Spania, Franța și Germania. Rămâne de văzut cum se va împărți piața până la finele acestui an.