interesului pentru dezvoltare, atat personala, cat si in organizatiile in care ne desfasuram activitatea. Pe vremea cand activitatea umana se afla intr-o forma primara, oamenii au invatat destul de usor ca viata lor este din ce in ce mai previzibila, mai ales atunci cand au reusit sa asocieze experianta acumulata cu dimensiunea efortului depus. Mai tarziu, o data cu revolutia industriala, nu numai ca oamenii au inceput sa depinda unul de celalalt, dar si organizatiile au inceput sa depinda una de cealalta, pentru a reusi sa-si desfasoare activitatea intr-un mod previzibil. La mijlocul secolului al XX-lea, marile organizatii internationale incepeau sa promita angajatilor siguranta sociala si economica, impliniri personale si respect, in schimbul unui efort imens si al unei performante impecabile. Oamenii erau gata sa faca sacrificii uriase, iar patronii investeau din ce in ce mai mult in pregatirea profesionala, dar si in satisfacerea asteptarilor si recompensarea angajatilor. Astazi insa, intensa competitie si rapidele schimbari economice au distrus previzibilitatea. Organizatiile ultramoderne si practicile actuale de management, cum ar fi reorganizarea si restructurarea, dezvoltarea si imbunatatirea continua, „matrix managementul“ si adaptarea la cele mai noi standarde, incep sa ignore aceasta dorinta umana a previzibilitatii. Rezultatul nu poate fi decat acela ca angajatii isi actualizeaza zilnic CV-urile, iar performantele sunt din ce in ce mai coborate. Cea mai buna metoda de a realiza o schimbare in politica organizatiilor moderne este aceea de a intelege ca previzibilitatea intunecata este mai buna decat lipsa oricarui fel de previzibilitate sau una pozitiva pe care nimeni nu o mai crede. Managerii care fac promisiuni trebuie sa faca tot posibilul ca aceste promisiuni sa fie respectate. In momentul in care activitatea organizatiilor incepe sa scada simtitor, patronii si managerii trebuie sa recunoasca lectiile ce trebuie invatate. Cel mai important lucru pe care trebuie sa-l invatam este acela ca mediul afacerilor se va schimba radical in urmatoarele decenii si, in acelasi timp, competitia va creste enorm. Lectia cea mai importanta este ca schimbarea se face intr-un anumit ritm si include mai multe faze, care, de obicei, se desfasoara pe o anumita perioada de timp. Omiterea uneia sau a mai multor faze ne creeaza numai iluzia de rezolvare rapida a problemelor, dar nu ne va oferi niciodata rezultate satisfacatoare. O a doua lectie ne arata ca o eroare critica, facuta in timpul trecerii printr-o faza, poate avea un impact devastator asupra intregului proces si poate indrepta intreaga activitate intr-o directie gresita. Toate aceste „rezultate“ se vor simti la fiecare individ. Viata oamenilor va deveni din ce in ce mai imprevizibila si, in acelasi timp, mai nesigura.Exista o metoda extrem de interesanta si eficienta in modelul NLP (programarea neurolingvistica) – se numeste „Time line“ sau linia timpului. Aceasta ne ofera posibilitatea sa descoperim resurse personale folosite in trecut si sa le pregatim pentru anumite situatii in prezent sau chiar in viitor. De exemplu, daca am fost intr-o situatie critica, la un moment dat in trecut, dar am gasit resursele necesare pentru rezolvare, atunci putem apela la aceste resurse oricand in viitor. Antrenand subconstientul in felul acesta, imprevizibilul viitorului capata, cat de cat, o usoara transparenta. Cu cat managerii si patronii marilor organizatii vor clarifica ce cursuri de actiune vor imbunatati viata angajatilor, cu atat mai mult vor deveni acestia mai activi, vor face tot posibilul ca munca lor sa devina de buna calitate, iar in timpul acestui proces, vor fi puse in evidenta valori importante ce vor duce la o dezvoltare rapida si eficienta, atat personala, cat si a organizatiei.

Cursuri

AS training & consulting
Program de formare a trainerilor si facilitatorilor cu tehnici de invatare experientiala. Un training sustinut de Roger Greenaway.
Continutul programului: • Cum sa faci invatarea mai activa? De ce si cum? (inclusiv designul exercitiilor). • Facilitarea la inceputul sesiunii de training (inclusiv maximizarea participarii). • Facilitarea la mijlocul sesiunii de training (inclusiv maximizarea invatarii si transferul invatarii). • Facilitarea la sfarsitul sesiunii de training (inclusiv dezvoltarea profesionala).
Data: 9, 10, 11, 12 iunie 2005.
Informatii: Mobil: 0723.390.139,
e-mail: contact@andyszekely.ro; www.andyszelely.ro.

3 C Resurse Umane
Cum sa creezi un adevarat eveniment Team Building pentru echipa ta sau pentru o grupa de training. Un workshop tinut de Roger Greenaway, trainer irlandez specializat in invatare exeprientiala. Programul de instruire scoate in evidenta aspecte, strategii si oportunitati-cheie care trebuie avute in vedere atunci cand se folosesc tehnici de invatare experientiala pentru dezvoltarea echipelor. Accentul se pune pe cum anume se construieste o echipa. Workshopul contine exercitii practice, care permit descoperirea pe cale experientiala a optiunilor pe care le ai de lucru in echipa.
Data: 14-15 iunie 2005.
Informatii: Tel.: 314.18.90 interior 39;
Mobil: 0745.043.839; e-mail: office@fru.ro; site: www.fru.ro.

BURSE

Programul „Bursa Raiffeisen“ se adreseaza studentilor exceptionali din anii terminali sau masteranzi, care au fost deja selectionati sa-si definitiveze studiile la universitati de prestigiu din strainatate in anul universitar 2005-2006.
Scopul programului
• acordarea unui sprijin financiar;
• facilitarea angajarii bursierilor, dupa finalizarea studiilor, pe un loc de munca adecvat in cadrul unitatilor Raiffeisen Bank.
Etapele programului:
Colectarea cererilor de inscriere: 1 iulie 2005, termen limita.
Desfasurarea procesului de selectie: 1 iulie – 30 august 2005.
Desemnarea celor 10 finalisti si lansarea oficiala a programului: 1-5 sept. 2005.
Persoanele interesate care corespund profilului candidatului trebuie sa completeze formularul de pe site-ul www.rbaro.ro/rom/Application si-l vor trimite la adresa: bursaraiffeisen@rzb.ro sau prin posta la Raiffeisen Bank, Directia resurse umane, Departamentul recrutare, Piata Charles de Gaulle, Nr. 15, Sector 1, Bucuresti, fax: 230.07.60 pana la data de 1 iulie 2005.