Compania Toshiba, care a produs laptopuri încă din 1985, nu mai este prezentă oficial pe această piață. În anii ’90 ai secolului trecut, marca japoneză a fost lider pe piața globală a computerelor portabile, datorită popularelor serii Satellite și Portégé.

Chiar și în secolul 21, Toshiba a fost frecvent în top cinci producători de PC-uri, deși compania nu a construit desktop-uri.

Modele precum ThinkPad de la Lenovo și MacBook Air de la Apple au erodat treptat cota de piață a japonezilor, care nu s-au concentrat niciodată foarte mult pe design. În 2018, Toshiba și-a vândut divizia de PC-uri companiei Sharp pentru o sumă foarte mică, doar 36 de milioane de dolari. Noul proprietar a redenumit achiziția, în care Toshiba a păstrat o participație de 19,9%, Dynabook.

Zilele trecute, Sharp a cumpărat și participația de 19,9% deținută de Toshiba în Dynabook, iar compania a ieșit definitiv de pe piața laptopurilor. Marca Dynabook a fost folosită de Toshiba în Japonia. Sub aceasta, compania a lansat primul laptop din lume cu ecran 4K, Dynabook T954.

Primul computer portabil Toshiba, T1100, era lansat de compania japoneză în 1985. Acesta avea un ecran cu rezoluție de 640 × 200 pixeli, procesor Intel 80C88 de 4.77 MHz, 256 kB memorie RAM și costa 1.900 de dolari (echivalentul a 4.500 de dolari astăzi).ț

În urmă cu doi ani, Toshiba vindea 80,1% din afacerea sa de laptop-uri către cei de la Sharp, pentru suma de 36 de milioane de dolari, aceştia din urmă luând decizia de a rebrand-ui divizia, numind-o Dynabook. Celelalte 19 procente rămase au fost de asemenea cumpărate de Sharp în luna iunie a acestui an, Toshiba anunţând aceasta într-un comunicat publicat pe 4 august.

”Ca urmare a acestui transfer, Dynabook este acum un subsidiar al Sharp, aflat în întregime în posesia acestora”, scriu cei de la Toshiba în respectivul comunicat.

În anii 1990 şi 2000, Toshiba a fost printre liderii producătorilor de laptop-uri, însă piaţa a devenit din ce în ce mai aglomerată, iar japonezii au oferit din ce în ce mai puţine lucruri noi. În momentul în care Toshiba a vândut afacerea celor de la Sharp, numărul de laptop-uri Toshiba vândute anual a scăzut de la 17,7 milioane (vârful companiei, în 2011), la doar 1,4 milioane (în 2017, conform Reuters).