Planificarea din timp a activitatilor si gasirea unui consultant sunt cele mai bune “remedii”

Toata lumea vrea sa primeasca bani. Daca sunt multi si nici nu trebuie sa-i returnezi la un moment dat, cu atat mai bine. Pentru a-i primi si a desfasura un proiect in regula, de la cap la coada, companiile sau autoritatile publice se lovesc de mai multe obstacole decat si-ar fi imaginat in momentul solicitarii unor sume de cateva zeci de mii de euro. O echipa de experti britanici, care colaboreaza cu Ministerul Integrarii Europene a sintetizat “cele mai frecvente probleme” exprimate de catre institutiile publice cand vine vorba despre accesul la programe europene de finantare.
Cine intentioneaza sa depuna dosare pentru a obtine finantare in cadrul viitoarelor programe, poate, asadar, incepe cu rezolvarea “punctelor critice” mentionate in studiul amintit. Acestea ar fi, in principiu, de doua feluri: probleme financiare si probleme administrative. La capitolul “probleme financiare”, cea mai dureroasa este, categoric, asigurarea surselor de cofinantare a proiectului. Urmeaza alte chestiuni “arzatoare” legate de planificarea bugetului, cash-flow si cheltuieli eligibile. Cat despre dificultatile de natura administrativa, beneficiarii au mentionat cu prioritate managementul proiectelor, respectarea termenelor si, nu in ultimul rand, diferite aspecte legate de derularea licitatiilor.


Am contactat beneficiari din mediul privat pentru a afla cum se vede din acest sector problema accesului la finantare si a derularii proiectelor. Pe baza informatiilor stranse si cu ajutorul specialistilor din firme de consultanta si al autoritatilor, vom formula cateva solutii. Nici o reteta nu este universal valabila, dar situatiile sunt de multe ori similare, fiindca si structura programelor este, in linii mari, aceeasi. Diferenta esentiala dintre problemele enuntate de beneficiarii privati si cele semnalate de autoritatile locale consta in comunicarea cu institutiile de resort. Companiile si ONG-urile se plang, fara exceptie, de o birocratie excesiva si o proasta comunicare cu autoritatile. La acest aspect, solutia trebuie sa vina chiar de la institutiile respective. De preferat, inainte sa fie coplesite de sumele enorme care va trebui sa fie gestionate din Fondurile Structurale.







Cofinantarea, cosmarul primarilor si al firmelor mici

Problema

“Initial am dorit sa realizez o ferma de melci prin intermediul programului SAPARD, insa am stat foarte prost la partea de cofinantare. Singura mea sursa sigura de venit este pensia, asa ca nu aveam cum sa cheltui cateva mii de euro din resurse proprii”, spune Elena Matei din Cepari, Arges. Tot ea spune ca detine si o livada pe care, de asemenea, nu o poate exploata, tot din lipsa de resurse.

si primarii localitatilor mici se plang de lipsa posibilitatii de a depune contributia proprie in cadrul proiectelor. Cu toate ca deruleaza deja proiecte de infrastructura si asistenta sociala, Maria Ella Burus, primarul orasului Vlahita, recunoaste ca obtinerea confinantarii si problema resurselor umane sunt obstacolele cele mai dificile.



Solutia


Pentru obtinerea cofinantarii, cine nu are resurse in bugetul propriu – varianta “preferabila”, in opinia consultantilor – isi poate incerca norocul cu noile oferte ale bancilor. Spre exemplu, Raiffeisen Bank a lansat o linie de credite pentru intreprinzatorii din localitatile cu maximum 50.000 de locuitori. “Finantarea medie pe care o pot obtine de la noi este de aproximativ 30.000 de euro, activitatile finantate trebuie sa fie in mediul rural, fie ca sunt agricole fie din alte sectoare”, a spus Razvan Munteanu, vicepresedinte in retail banking la Raiffeisen. Pentru autoritatile locale, BERD a lansat si ea un credit derulat prin Alpha Bank. “Creditul BERD va permite Alpha Bank Romania sa acorde imprumuturi pe termen lung, pana la 15 ani, municipalitatilor cu mai putin de 150.000 de locuitori”, pentru proiecte de infrastructura, transmite BERD.


Razvan Munteanu,

vicepresedinte Retail Banking la Raiffeisen







Respectarea termenelor prevazute prin proiect

Problema

Companiei Piemonte SRL i-a fost reziliat anul trecut de catre Ministerul Integrarii Europene contractul de finantare pentru proiectul Phare pe care il derula. Constantin Iordache, directorul firmei, recunoaste ca “s-au depasit termenele” din cauza unei proaste coordonari a proiectului. Acesta a trebuit sa returneze 25.200 de euro. Nici autoritatile locale nu stau mai bine in ceea ce priveste respectarea calendarelor de implementare a proiectelor. Dovada ca programele Phare si SAPARD de infrastructura necesita, intotdeauna, prelungiri ale termenelor limita. Beneficiarii acuza, de multe ori, institutiile de resort pentru intarzierea platilor care genereaza, implicit, intarzieri in proiect.



Solutia

Angajarea unor persoane care sa se ocupe special de implementarea proiectelor cu finantare externa sau contractarea unor consultanti care sa se ocupe de acestea ar fi solutiile care ar rezolva, intr-o mare masura, incadrarea in calendarul stabilit. Acest lucru l-a explicat Razvan Cotovelea, directorul Autoritatii de Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar, referitor la managementul proiectelor finantate prin viitoarele fonduri structurale. Astfel procedeaza deja primarul din Campulung Muscel, Calin Ioan Andrei, care spune ca pentru scrierea si derularea proiectelor colaboreaza cu niste specialisti din mediul privat. Astfel, el arata ca nu a avut pana acum probleme cu proiectele pe care le-a initiat. Acum, Calin Andrei asteapta raspunsul pentru un proiect de infrastructura regionala.


Calin Ioan Andrei,

primarul orasului Campulung Muscel








Birocratia si comunicarea cu autoritatile

Problema

“Ne-am lovit de lipsa de experienta a personalului din institutiile publice si de rigiditatea interpretarii cerintelor. Spre exemplu, din momentul depunerii proiectului si pana in prezent, s-au schimbat niste reglementari referitoare la certificatele emise de Ministerul Muncii. Speram ca la raportul pe care-l vom depune nu vom avea probleme”, explica Razvan Costache, reprezenantul companiei Avalon Media si coordonatorul unui proiect finantat prin Phare 2002. Dezvoltarea Resurselor Umane. Acesta se afla in faza de evaluare finala pentru obtinerea ultimei transe de bani. Probleme de comunicare au fost reclamate si de catre reprezentantii organizatiilor non-guvernamentale care au desfasurat proiecte. “Comunicarea intre organizatii si Oficul de Plati si Contractare Phare se rezuma la solicitarea trimisa organizatiei privind unele completari la raport, notificari, adendum-uri etc. – toate in cel mai scurt timp posibil”, se plange Andreea Rachiteanu, din partea Asociatiei Pro-Democratia Club Brasov.



Solutia

Cat priveste solutiile, ar trebui ca personalul suplimentar, de aproximativ 1.000 de persoane, care va fi angajat pana anul viitor pentru gestiunea fondurilor structurale, sa ajute la rezolvarea blocajelor birocratice si de comunicare. “Trebuie sa apreciezi ce inseamna exact numar adecvat de personal”, spune Gabriel Friptu, director pentru Dezvoltare Regionala in cadrul MIE. Acesta pentru a nu incurca mai mult decat a descurca lucrurile. “Este vorba apoi si de pregatirea adecvata a acestui personal, training si schimbarea mentalitatilor”, a mai explicat Friptu.


Razvan Costache,

asociat la Avalon Media







Greutati la documentatie si derularea licitatiilor

Problema

Firma Cristexim 2000 se afla pe “lista neagra” a Ministerului Integrarii Europene. si acesteia i-a fost reziliat contractul si a fost nevoie sa returneze 27.000 de euro. Cristian Zamfiroiu, directorul firmei, ne-a declarat la momentul respectiv ca dupa derularea licitatiei “am primit o adresa potrivit careia documentatia este incompleta”. Reprezentantii ADR II Sud-Est confirma problema cu documentatia pentru licitatie. “Dosarul depus era incomplet si a primit ulterior indicatii referitor la respectarea procedurilor. Intre timp, i-a fost prelungit contractul de doua ori, dar achizitiile nu au fost efectuate pana in final”, a transmis ADR.

Nici autoritatile locale nu stau mai bine la respectarea procedurilor pentru licitatii. Pentru viitoarele fonduri structurale, lucrurile se vor complica si mai mult.



Solutia


“Un jurist bun, care stie legislatia, poate explica ce exigente are respectiva procedura de achizitii. In general, fie se merge pe Ordonanta nr. 60 cu ordinele aferente, fie este vorba de o procedura specifica pentru programul respectiv, precum SAPARD”, spune Cristian Fotache, consultant. Sau, si in acest caz, solutia cea mai fezabila este colaborarea cu o firma de consultanta care sa ajute la organizarea si desfasurarea licitatiei in bune conditii. “Nu exista alte solutii. Oamenii trebuie sa inteleaga ca procedurile trebuie neaparat respectate asa cum se cere in documentatie”, mai spune Fotache. In fine, beneficiarii pot cere clarificari si de la autoritatile de resort inainte de derularea licitatiei.

Cristian Fotache,

consultant