Faptul ca economia americana se afla in mijlocul unui val de megafuziuni, cu implicatii mondiale, este o realitate pe care nimeni nu o mai contesta. Efervescenta unirii companiilor aminteste de valul de fuziuni de la inceputul secolulului; de atunci, numarul unor astfel de aliante a crescut de 60 de ori, ajungand, in 1995, la aproape 6.000. Ele au atins in 1998 un nivel record, cu o valoare de 2.500 miliarde dolari, dublul celei din 1997.
Desi statisticile arata ca una din doua fuziuni sfarseste prin a fi o deceptie, nimic nu opreste companiile sa sara una in bratele alteia. Presiunea in crestere din partea concurentei plaseaza intr-o lumina favorabila o firma de dimensiuni mari, care ataca, isi devoreaza combatantii si se uneste cu altele pentru a supravietui. In sectorul telecomunicatiilor, care are o crestere puternica si o piata puternic segmentata, fuziunile sunt creatoare de valoare, putand avea sanse sporite de reusita.
In ultimul timp, serviciile tind sa detina suprematia, surclasand comertul cu produse, iar relatiile de afaceri sunt de tip tranzactional, de durata. Consolidarea si largirea unor astfel de relatii se realizeaza usor prin preluarea firmei concurente si, implicit, a clientilor sai. Iar in conditiile in care prin fuziune se intrevad avantaje incontestabile pentru consumator, firma-colos rezultata isi poate adauga profituri substantiale.
Noile tehnologii aduc in vorbirea curenta americana si mondiala termeni precum Silicon Valley, Internet, fibre optice si world wide web. Sesizand cererea crescuta a americanilor pentru servicii de acces aproape instantaneu si ieftin la Internet, firmele din telecomunicatii se grabesc sa satisfaca, din ce in ce mai bine, aceasta nevoie.
Teama de firmele tinere, mici si agresive determina firmele vechi de pe piata sa valorifice inovatia tehnologica: avantajul trecerii de la retelele telefonice obisnuite la arhitecturi bazate pe protocoale Internet (IP), in conditiile in care pietele se liberalizeaza, iar impactul tehnologiilor bazate pe fibra optica este puternic.
Pe un asemenea rationament a mizat American Telegraph and Telephone (AT&T) in iunie 1998, cand a semnat intelegerea de fuzionare cu Tele-Communications Inc. (TCI), prima companie americana de televiziune prin cablu. De fapt, sperantele AT&T, partial confirmate de rezultatele fuziunii incheiate in martie 1999, se leaga de necesitatile de comoditate si usurinta in utilizare pe care le au consumatorii. Oferta AT&T consta in servicii integrate de telefonie (locala si de distanta), divertisment si acces rapid la Internet printr-un singur cablu. Compania actioneaza conform principiului „toate intr-un singur magazin”, dupa cum declara presedintele AT&T, Michael Armstrong. Pachetele de servicii au tarife mai mici decat fiecare seviciu achizitionat separat. Daca semnalul tv, telefonul si fisierele de Internet sunt digitale, nu exista nici un motiv pentru care ele sa fie pastrate pe linii diferite. Tehnologia IP sterge practic granitele intre televizoare, telefoane si computere.
Dupa fuziunea de anul trecut cu TCI, in valoare de 69,9 miliarde dolari, AT&T fuzioneaza acum, pentru 58 miliarde dolari, cu MediaOne, al patrulea operator american de televiziune prin cablu. AT&T obtine astfel suportul pe care isi transmite serviciile pe banda larga de frecvente: cablurile de fibra optica.
Compania tine pasul cu noutatile tehnologice si nu-si pierde clientii. Altfel, unii dintre acestia ar fi apelat, pentru accesul rapid la Internet, la o firma de telecomunicatii prin cablu. Ma Bell (Mama Bell), cum o numesc americanii, a trecut prin transformari de anvergura de la separarea sa, din 1982, in AT&T si Baby Bells (Copiii Bell), sapte companii operatoare regionale. Ramanand singura parte importanta din fostul monopol american, AT&T preia apelativul de Ma Bell. Acum, spun unii comentatori rautaciosi, numele ar trebui schimbat in Ma Cable, din moment ce Ma Bell inlatura suprematia lui Time Warner in domeniul serviciilor prin cablu. Ea are acces la 26 milioane de gospodarii americane.
Televizoare, telefoane
si computere fara granite
Combinatiile lui AT&T ascund si realitati mai putin luminoase, precum starea tehnica a cablurilor. Gurile rele spun ca aproape 90% din cablurile TCI sunt depasite, ceea ce inseamna costuri in plus fata de cele 48 de miliarde din fuziunea lui AT&T cu TCI, pe parcursul urmatorilor ani, pentru ca retele sa fie mai performante. Tot pentru imbunatatirea cablurilor, British Telecommunications Plc. (BT), companie cu care AT&T a format un joint-venture, aloca 10,3 miliarde dolari in urmatorii cinci ani. BT furnizeaza sevicii multimedia catre consumatorii britanici.
Competitia nu sta pe ganduri: Microsoft investeste 500 milioane dolari in operatorul de cablu britanic NTL Inc., cumparand si 30% din actiunile rivalului lui NTL, Telewest Communications Plc. Acest pachet de actiuni este detinut de MediaOne. Prin achizitionarea companiei MediaOne, AT&T si Microsoft ajung competitori potentiali.
Semnalul verde in mariajele din telecomunicatii a fost dat in 1996, prin adoptarea legii federale a telecomunicatiilor, care incuraja competitia intre companiile de telefonie la distanta si firmele de echipamente telefonice. Acum, nimic nu mai stavileste tendinta de concentrare a companiilor. Discutiile in Congresul american asupra unui proiect de fuziune se finalizeaza aproape intotdeauna cu binecuvantarea aliantei.
Copiii Bell au incercat, in 1997, sa-si depaseasca mama, fuzionand intre ei. Mariajul intre Bell Atlantic si GTE a fost unul intre companii aproape egale ca arie geografica de control, nord-estul SUA, cu 42 de milioane de clienti si, respectiv, 21 de milioane de clienti locali, imprastiati in numeroase state. La mijlocul lunii mai 1999, Bell Atlantic si GTE au anuntat incheierea fuziunii. In mai 1997, SBC Communications, care are in portofoliu Pacific Bell si SouthWestern Bell, a anuntat o fuziune de 62 miliarde dolari cu Ameritech. Fuziunile Bell Atlantic-GTE, SBC-Ameritech ameninta sa creeze un „duopol” pe coastele Americii, detinand controlul asupra unei treimi din gospodariile americane – 55 milioane de linii telefonice.
Cati dintre americani au auzit oare de Global Crossing, cu care Bell West, cea mai mica dintre companiile locale, fuzioneaza acum pentru a crea un rival al lui AT&T? Probabil ca numarul lor este greu de apreciat; compania este deosebit de tanara, agresivitatea nefiind o surpriza. In spatele firmei sta un colaborator al lui Michael Milken, celebru speculator al obligatiunilor cu risc ridicat. La jocul celor mari, Global Crossing spera sa castige „imprumutand” formule de succes: de la AT&T, strategia (scopul noii fuziuni il reprezinta tot serviciile telefonice prin cablu) si experienta unui fost membru in board-ul companiei AT&T, acum director al Global Crossing. Fiecare parte implicata aduce ceea ce are mai bun: Bell West, expertiza in telefonie si accesul la piata locala, iar Global Crossing, infrastructura de cabluri subacvatice de mare capacitate, din fibra optica. De altfel, Global Crossing a luat nastere printr-un proiect de conectare a Statelor Unite, Marii Britanii si Germaniei intr-o retea subacvatica prin cablu.
Lobby-ul politic de inalta tinuta isi spune cuvantul in sustinerea ascensiunii lui Global Crossing. Sosit pentru a tine un discurs la aceasta companie, fostul presedinte american George Bush a refuzat cei 80.000 dolari care i se cuveneau pentru discurs, preferand actiuni ale companiei, cu aceeasi valoare.
Companii din domenii diferite, precum producerea de soft si furnizarea de servicii telefonice, isi intind adanc tentaculele una spre cealalta, preluand riscuri ori insuccese. Responsabilii americani nu se pot impotrivi unor astfel de aliante intre firme care, inainte de unire, nu au concurat direct. Astfel, asupra pietei americane nu mai planeaza pericolul reconstituirii monopolului detinut la inceputul secolului de catre AT&T. Aceasta pentru ca in comunicatiile pe benzi largi de frecventa va mai trece timp pentru ca tehnologia sa se generalizeze si sa duca la renasterea unui monopol. tr
r
r
Locul in ierarhia celor mai mari zece fuziuni din 1998*r
r
Numele companiilor Data anuntariit Valoarea r
care au fuzionatt fuziuniit fuziuniir
r
3 SBC Com-Ameritecht11 mai 1998t72,36 mld. USDr
4 Bell Atlantic-GTEt28 iulie 1998t71,32 mld. USDr
5 AT&T-TCIt24 iulie 1998t69,9 mld. USDr
7 WorldCom – MCI Comt1 oct. 1997t43,35 mld. USDr
* Sursa: Courrier Internationalr
r
Oana Simina Vasilescu