Raportul analizează efectele transformărilor generate de folosirea pe scară tot mai largă a tehnologiilor mobile pe segmentul serviciilor de sănătate la nivelul consumatorilor sau al pacienţilor, al cadrelor medicale, al furnizorilor de servicii şi al contribuabililor din cadrul sistemului.

Recentele dezvoltări din cloud computing permit deja accesarea de pe un terminal mobil a unor volume imense de informaţii şi aplicaţii din domeniul sănătăţii, pe reţelele sociale funcţionează deja întregi comunităţi de pacienţi care schimbă între ei informaţii şi îşi oferă sprijin reciproc, analizele de volume mari de date – big data analytics – pot deja furniza, oriunde şi oricând, informaţii referitoare la diagnosticare.

Toate aceste tehnologii sunt deja accesibile şi se pot dovedi valoroase pentru atingerea celor mai importante trei ţeluri în schimbarea sistemului global de sănătate: scăderea costurilor, îmbunătăţirea rezultatelor şi creşterea accesului la servicii medicale.

Toţi factorii implicaţi în industria de sănătate sunt conştienţi că sistemul actual este învechit şi că este nevoie de un nou sistem pentru livrarea, consumul şi plata serviciilor medicale. Costurile de sănătate au ajuns în SUA la 17,9 din PIB, în timp ce în majoritatea ţărilor Europene reprezintă 8-9% din PIB şi continuă să crească, iar în China au ajuns deja la 4,5% fiind pe mai departe în creştere rapidă.

44 de milioane de aplicaţii destinate problemelor de sănătate au fost descărcate în 2011

Tehnologiile mobile permit monitorizarea de la distanţă şi accesul direct al pacienţilor la medici clinicieni atunci când vor să pună întrebări. De exemplu, un proiect-pilot de telemedicină derulat în 2011 în Marea Britanie, unde guvernul este principalul contribuabil în sistemul de sănătate, a avut ca rezultat o reducere cu 15% a vizitelor la medic, o reducere de 20% a intrărilor în sistemul de urgenţă, o reducere cu 14% a solicitărilor de internare şi, cel mai şocant, o reducere cu 45% a ratei de mortalitate.   

La nivel global, 44 de milioane de aplicaţii destinate problemelor de sănătate au fost descărcate în 2011. În SUA, aproximativ 30% dintre cei chestionaţi au spus că folosesc ”întotdeauna” sau ”frecvent” internetul atunci când caută un răspuns la întrebări medicale, majoritatea considerând că devin, astfel, nişte pacienţi mai buni. Patru din 10 consumatori din SUA au folosit media sociale pentru a consulta păreri despre diverse tratamente sau anumiţi medici. Accesul la informaţiile medicale din media sociale şi cele de pe internet este tot mai des făcut de pe smartphone-uri şi tablete.

Consumatorii participă deja, de la sine putere, în miliarde de discuţii online pe teme medicale, cel mai adesea folosind în acest scop un terminal mobil inteligent. Pe PatientsLikeMe.com, doar unul dintre numeroasele reţele sociale dedicate problemelor medicale, aproape 150.000 de utilizatori înregistraţi schimbă între ei informaţii despre condiţiile de tratament, medicaţie şi simptomatologie pentru peste 1.000 de boli.

Oportunitate unică de creştere

Deşi conceptul de medicină bazată pe tehnologii mobile – mHealth – începe să-şi facă tot mai simţite efectele în sistemul de sănătate, suntem încă abia la începutul curbei de adopţie. Un raport recent arată că doar 23% dintre consumatori au folosit până astăzi soluţiile mobile de sănătate, inclusiv faptul de a suna de la mobil la cabinetul medical. Aceste rezultate sunt încă departe de tiparele generale de utilizare a telefoniei mobile – care arată că, de exemplu, 64% dintre consumatori au trimis un mesaj text, 38% şi-au folosit telefonul mobil ca să intre pe internet şi 27% folosesc aplicaţii pe mobil.

În actualul context, companiile din domeniul tehnologiei au capacitatea să pună pe piaţă produse şi servicii care să accelereze industria globală de sănătate. Ele sunt bine poziţionate să joace un rol important în găsirea unei soluţii care să aibă la bază tehnologia pentru una din problemele actuale cele mai stringente ale umanităţii şi să benefcieze de o oportunitate istorică de creştere.