Taxa Oxigen, sau buvinieta, cum este numită inițiativa Primăriei Generale a Capitalei de a impune o suprataxare pe mașinile cu motorizare mai jos de euro 4, a stârnit, așa cum era de așteptat, nemulțumirea bucureștenilor.

Mulți posesori de autoturisme vizați de Vinieta Oxigen se organizează deja pe rețelele sociale, plănuind un protest de amploare în București, în data de 28 februarie.

Bir impus arbitrar

Ei acuză Primăria, în frunte cu Primarul General, Gabriela Firea, principala exponentă a acestei măsuri, că până acum nu s-au luat măsuri concrete nici de reducerea a poluării, nici de descongestionare a traficului, noua taxă nefiind decât un bir impus arbitrar bucureștenilor, pentru a rotunji considerabil veniturile administrației locale.

Deja se discută despre diferite acțiuni de protest, cum ar fi blocarea centrului Capitalei cu zeci de mii de mașini sau refuzul de a mai plăti taxele locale, cei nemulțumiți, mulți la număr, acuzând Primăria de atitudine dictatorială, pentru că impune o măsură de asemenea amploare fără consultarea populației.

Reacții de nemulțumire

”A oferit PMB facilități de trasport pentru a evita centrul? Întreb și eu câte pasaje pietonale sau auto s-au executat pe inelul de demarcare al zonei? Noxele chiar emise în restul Bucureștiului nu vor avea voie să migreze în centru?(…)

PMB nu a oferit nimic în schimbul taxei… nici cel puțin dreptul de a circula cu auto doar pentru unicul proprietar. Dacă se aplică autoturismelor achiziționate cu uzură era altceva și nu celor care și le-au permis la acea vreme ca autoturisme autohtone de ultimă generație.
M-am îngrijit degeaba de mașina mea iar voi ați hotărât să -mi impuneți taxa… Deplorabilă guvernare feudală…”, a scris un posesor de autoturism, nemulțumit de măsura Primăriei Generale, în unul din grupurile de pe rețelele sociale în care bucureștenii organizează un răspuns comun la măsura Primăriei Generale.

Sume amețitoare

”Dacă Firea merge la muncă cu STB zilnic, merg și eu cu STB. Să o văd eu pe Firea cot la cot cu mine în tramvai și STB și atunci, eu, personal, îmi dau foc la mașină. O provoc pe Firea să meargă timp de 2 ani cu tramvaiul și STB la muncă”, scrie altcineva.

”Calculai și nu-mi revin…
6 milioane € / lună, respectiv 73 milioane € / an
încasați doar de la UN SFERT din mașinile 0, 1, 2.
___________________________
Sunt 382.666 mașini euro 0, 1, 2.
Fie UN SFERT circulă cu 15 lei, 20 zile lucratoare… =>
95.667 x 15 lei x 20 zile = 28.699.950 lei = 6.106.372 € x 12 luni = 73.276.468 € pe an !
M-am uitat la bugetul 2019. Pt ”infrastructură, modernizarea transportului în comun şi reabilitarea arterelor” – 370 milioane €.
Adică un SFERT din cei INTERZIȘI din 2021 alimentează
O CINCIME din bugetul de infrastructură transport.
Dacă volumul bugetului se păstrează și în 2020, atunci
eu platesc 1/5 din drumurile interzise mie (…)”, se spune în alt mesaj al unui nemulțumit.

”Hotărârea este un mega-tun”

”Hotărârea asta este un mega-tun.
Tun care doar în primă instanță este undeva între 4-6 mld. euro. O să vă întrebați – cum așa? Este foarte simplu. Atât costă înnoirea parcului auto pt. peste 1mil. de autoturisme. Nu pun la socoteală dobânzile.

Beneficiarii – producătorii, dealerii auto, leasingurile, băncile. În prima fază pt că ulterior cei care își cumpără acum un E5 sau E6 vor trebui să le schimbe în doar câțiva ani cu automobile electrice sau cine mai știe ce – doar ce s-a deschis cutia Pandorei. Iar când am făcut socoteala m-am gândit numai la mașini second-hand. Vor fi mulți care vor cumpăra mașini noi și atunci estimarea merge lejer dincolo de 10 miliarde euro”, face un alt bucureștean nemulțumit socoteli.

Un prim protest în fața Primăriei

Trebuie precizat faptul că mai multe persoane nemulțumite de Vinieta Oxigen, care a intrat în vigoare deja de la începutul anului, dar devine obligatorie de la 1 martie, au protestat deja în preajma Primăriei Generale de pe Bulevardul Elisabeta.

Oamenii susțin că taxa le încalcă dreptul la proprietate și nu rezolvă nici problema poluării și nici pe cea a aglomerației în trafic.

Protestatarii au aratat că nu au bani de mașini noi și că obligația de a plăti vinieta ca să circule cu mașinile lor le afectează viețile și dreptul la proprietate.

Vinieta Oxigen este o taxă pe care sunt nevoiți să o plătească șoferii care circulă prin Capitală cu mașini considerate de Hotărârea Consiliului General al PMB a fi foarte poluante.

Obligația de plată – amânată temporar

Mai exact, toți șoferii de mașini cu norme de poluare non-Euro, Euro 1, Euro 2 si Euro 3 trebuie să achite, începaâd de la 1 ianuarie 2020, o taxă pentru a circula pe drumurile publice.

Ulterior, Gabriela Firea a anunțat că obligativitatea plății intră în vigoare de la 1 martie, pentru a da timp cetățenilor să se obișnuiască.

În plus, cei aflați la volanul mașinilor non-Euro, Euro 1 si Euro 2 n-au voie deloc să circule, în timpul zilei, prin Centrul Capitalei, printr-un perimetru numit Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului (ZACA).

Excepții de la regulă

Pentru mașinile cu normă de poluare Euro 4 se va plăti taxa abia de la 1 ianuarie 2021. Scutiți de obligația de a cumpăra vinieta Oxigen sunt șoferii de mașini cu norma de poluare Euro 5 și Euro 6, dar și cei care conduc autovehicule electrice sau hibride, motociclete și scutere.

De asemenea, există o lungă listă de șoferi exceptați de la plata vinietei, de la cei care conduc mașini ale instituțiilor publice și până la cei ai carelor de transmisiuni audio și radio.

Pentru moment, vinietele se pot cumpăra doar online, de pe siteul roviniete.ro.