Un plin de 60 de litri de motorină costă mai puțin de un dolar, în Venezuela.

Următorul stat cu cea mai ieftină motorină, conform datelor de la BM, este Iranul: 2 cenți pe litru. După Iran, pe locul al treilea în topul statelor cu cea mai ieftină motorină este Arabia Saudită cu 7 cenți.

În afară de faptul că are cea mai ieftină benzină din lume, Venezuela trebuie să importe o treime din consumul său, ceea cea îi ruinează finanţele, având în vedere că este şi producător şi exportator mondial de petrol, notează ziarul ABC.

 

Este greu de imaginat că astfel de contradicţii pot avea loc în ţara considerată al cincilea producător de ţiţei cu o industrie petrolieră care era altădată mândria naţională şi un punct de referinţă mondial din punct de vedere al eficienţei, înainte să ajungă pe mâinile regimului chavist. Un litru de benzină super 95 ajunsese să coste de la 0,022 dolari la 0,015 de dolari, raportat la rata de schimb oficială. Preţul benzinei nu a fost niciodată legat de factori fiscali sau de politicile electorale. De 17 ani încoace preţul la benzină a rămas îngheţat.  Venezuela importă benzină şi motorină din SUA, în cantitate de 100.000 de barili pe zi, ceea ce reprezintă 30% din consumul său. Iar subvenţiile pentru import reprezintă cheltuieli de 1,7 miliarde de dolari pe an. Potrivit ministrului energiei şi preşedinte al companiei Petróleos de Venezuela (PDVSA), Rafael Ramírez – considerat de revista Forbes al cincilea om cel mai bogat din regiune şi care se opune unei eventuale creşteri a preţurilor – această temă nu este legată de nevoile fiscale, ci 'de modul în care ne risipim resursele noastre naturale. Este nefiresc şi aceasta este discuţia care ar trebui angajată în ţara noastră, nu are sens să ne risipim resursele în acest fel'. Autorităţile petroliere ştiu că există o discrepanţă, în asemenea măsură încât în ultimele 16 luni PDVSA a renunţat să mai ceară bani de la staţiile de benzină pentru combustibilul vândut, având în vedere că valoarea produsului vândut este mai mică decât marja de câştig a pompelor. Acest lucru a fost recunoscut de ministrul Rafael Ramírez, care a declarat săptămâna trecută că pur şi simplu 'costurile nu se acoperă, ceea ce este nu are sens'. Preţul derizoriu al benzinei la nivel intern, menţinut cu ajutorul subvenţiilor, a dus la o creştere cu 20% a consumului, ajungând la 750.000 de barili pe zi. Guvernul nu a avut o politică petrolieră rentabilă şi nu a dat dovadă de eficienţă în industria şi în independenţa sa financiară, au conchis analiştii.