La o populatie de 17 milioane de persoane, Olanda are 23 de milioane de biciclete, ceea ce arata importanta pe care olandezii o acorda deja acestui mijloc de locomotie.

Dar autorităţile consideră că tot nu sunt suficienţi biciclişti pe străzi, de aceea vrea să-i plătească pe oameni să pedaleze mai mult, scrie CNN.
Guvernul olandez a anunţat recent că va investi 345 de milioane de euro în infrastructură pentru biciclişti, pentru a convinge încă 200.000 de cetăţeni să meargă cu bicicleta la serviciu sau la plimbare.

Banii vor fi folosiţi pentru amenajarea a cinsprezece “autostrăzi” noi doar pentru biciclişti, a unor spaţii de parcare cu o capacitate de 25.000 de bicilete, precum şi crearea de facilităţi pentru păstarera acestor mijloace de locomoţie, a anunţat Ministerul pentru Infrastructură şi Managementul Apei.
Olanda este una dintre ţările lumii în care bicicleta este folosită foarte des şi înlocuieşte cu succes maşinile sau mijloacele de transport în comun. În 2016, mai mult de un sfert dintre călătoriile olandezilor au fost făcute cu bicicleta, dar doar un sfert dintre acestea au fost în interes de serviciu. Restul au fost călătorii de plăcere, spre şcoală sau pentru cumpărături.
 
Potrivit lui Stientje van Veldhoven, secretar de stat în minister, mai mult de jumătate dintre olandezi locuiesc la cel mult 15 km depărate de locul de muncă, distanţă care ar putea fi foarte uşor străbătută cu bicicleta. Iar pentru a-i convinge să meargă a muncă cu bicicleta, olandezii sunt plătiţi.
 
În prezent, Olanda îi răsplăteşte pe cei care folosec bicicleta cu scutiri de taxe de 0,22 euro pentru fiecare kilometru parcurs. Însă nu este suficient şi nu sunt mulţi angajatori care sprijină acest program. Dar este unul dintre dezideratele Guverului, să convigă tot mai multe companii să intre într-o schemă de recompense pentru cei care decid să vină cu bicicleta la muncă.
 
În Olanda sunt deja 11 angajatori care oferă astfel de recompense, ca de exemplu bani pentru achiziţionarea bicicletelor. Guvernul propune companiilor şi alte facilităţi pe care le-ar putea oferi angajaţilor biciclişti, cum ar fi posibilitatea de a face duş la birou.

 

 

Olandezii nu au fost dintotdeauna iubitori de biciclete. “În anii ’60-’70 multe oraşe olandeze făceau tot mai mult loc maşinilor, iar pedalatul era foarte rar întâlnit. Abia în anii ’80-“90, olandezii au început să acorde o importanţă mai mare bicicletelor sau mersului pe jos”, spune Meredith Glaser, cercetător la Insitutul pentru Ciclism Urban din Amsterdam.
 
Evenimentele istorice care au contribuit la schimbarea comportamentului olandezilor au fost criza petrolului din anii 1970, mişcările sociale şi anii 1960 şi 1970 împotriva demolării cartierelor istorice pentru a face loc autostrăzilor, precum şi densitatea urbană foarte mare, care încurajează călătoriile pe distanţe scurte.
 
Astăzi, Olanda este una dintre puţinele ţări din lume care consideră mersul cu bicicleta ca fiind mijloc de transport. Noile “autostrăzi” pentru biciclete vor lega Amstedamul de Amstelveen, o suburbia a Capitalei, oraşul universitar Groningen de Assen, un orăşel din Drenthe, cunoscută ca fiind “provincia de ciclişti” a Olandei. Construcţia ar trebui să înceapă în trei ani.