Aproape 60% dintre cele 320 de zboruri zilnice urmau să fie anulate, doar cele ale filialei regionale Portugalia fiind asigurate, dar şi un minimum de transport către Madeira, Azore şi São Paulo, a declarat un purtător de cuvânt al comapniei portugheze pentru AFP.

Intenția greviștilor este de a denunța "încălcări ale acordului de întreprindere" care generează "o deteriorare continuă şi sistematică a condiţiilor de muncă", potrivit Sindicatului Naţional al Personalului din Aviaţia Civilă, aflat la originea protestului.

Nivelul participării atingea joi dimineaţa "aproape 100%", potrivit lui Nuno Fonseca, liderul sindicatului, care revendică respectarea timpului de odihnă între zboruri şi dreptul la odihnă cel puţin un weekend din şapte.

Greva – care produce pierderi în valoare de cel puţin cinci milioane de euro pe zi companiei – "este un lucru foarte rău", a deplâns joi dimineaţa Fernando Pinto, preşedintele-director general al companiei, adăugând că "toată lumea are de pierdut de pe urma acestui lucru, inclusiv salariţaii TAP".

O nouă grevă de 24 de ore este prevăzută sâmbătă, iar personalul navigant al TAP şi-a anunţat intenţia de a înceta activitatea încă două zile, pe 30 noiembrie şi 2 decembrie.

Prima companie europeană în privinţa legăturilor către Brazilia, TAP a obţinut în 2013 un profit net în valoare de 34 de milioane de euro, în creştere cu 42%, mulţumită unui număr-record de pasageri.

Reversul medaliei este că această creştere rapidă a companiei a generat o penurie de aeronave, aflată atât la originea unei serii de incidente tehnice şi întârzieri, cât şi a unei greve a piloţilor, în august.

Guvernul a anunţat că vrea să relanseze privatizarea TAP până la sfârşitul anului, după un prim eşec în decembrie 2012, iar compania figurează pe lista cu active pe care autorităţile intenţionează să le vândă pentru a asana finanţele publice ale Portugaliei.