Un nou studiu Kearney a analizat peste 200 directori executivi români din ultimii 10 ani (>90% din populația de CEO din top 100 companii private) și a identificat care este profilul celor mai de succes dintre aceștia.

În cadrul analizei, s-a constatat că 50% dintre executivii celor mai mari companii din România în anul 2019 erau de naționalitate străină. De asemenea, studiul arată că 17% dintre executivii români sunt de sex feminin, această pondere fiind în topul celor mai ridicate din Europa (comparativ cu 10% în Franța, 4% în Germania și chiar 5% în Statele Unite). Directorii români s-au dovedit a fi mai tineri decât colegii lor de naționalitate străină, ocupând mandatul de CEO, în medie, de la 40 de ani.

Efectul CEO

Mai mult de 20% din performanța unei companii poate fi datorată așa-numitului “efect CEO” – contribuția pozitivă sau negativă atribuită CEO-ului. Consultanții Kearney au identificat acțiunile și caracteristicile cheie ce definesc pe cei mai performanți executivi din România, în funcție de tema mandatului lor: creșterea veniturilor sau reducerea costurilor.

Top performerii în termeni de creștere a veniturilor au crescut în medie cu 20 de puncte procentuale mai rapid decât industria în care activează. La baza acestui succes se află una dintre următoarele trei strategii:

  1. pozitionarea României ca hub de export pentru Europa de Vest
  2. fuziuni și achiziții în sectoare fragmentate (banking, retail, servicii IT)
  3. introducerea de noi produse și servicii după modelele de succes de pe alte piețe din Europa

Odată cu COVID-19, Kearney se așteaptă ca activitatea de M&A (fuziuni & achiziții) să se mențină în topul strategiilor de creștere a veniturilor pentru acele companii ce dețin o poziție financiară puternică, care nu vor rata ocazia să achiziționeze așa-numitele „distressed assets” la prețuri de criză. 

Trei strategii de bază

Top performerii în termeni de reducere a costurilor au înregistrat o creștere a marjei EBITDA cu 3 puncte procentuale pe an, prin adoptarea a trei strategii de bază:

  1. program comprehensiv de restructurare ca răspuns la criza globală anterioară
  2. digitalizare și automatizare – atât al interfaței cu clientul, cât și al operațiunilor interne
  3. valorificarea economiilor de scară

În ceea ce privește continuitatea acestor acțiuni în perioada COVID-19, Kearney evidențiază faptul că digitalizarea și automatizarea vor fi strategii cheie pentru care executivii vor opta. Criza COVID va acționa ca un catalizator ce accelerează transformarea digitală, iar investițiile în digitalizare nu mai sunt o temă adiacentă agendei CEO-ului, ci o condiție esențială pentru supraviețuirea companiilor.

Ca parteneriat de consultanță globală în peste 40 de țări, oamenii noștri ne fac cine suntem. Găsim la fel de multă bucurie atat în cei cu care lucrăm cât și în munca noastră. Motivați de a reprezenta diferența dintre o idee mare și implementarea acesteia, suntem alături de clienții noștri la fiecare pas.