Statul român, prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), încasează anual doar o treime din taxele de drum, pentru că nu există un control eficient, potenţialul anual fiind de circa 500 de milioane de euro, potrivit unei analize a Ministerului Transporturilor.

„Anual, din rovinietă statul încasează 130 de milioane de euro, iar potenţialul este de 500 de milioane de euro în cazul în care majoritatea şoferilor ar plăti taxa de drum. Din această cauză avem probleme cu întreţinerea drumurilor”, a declarat şeful direcţiei Transport Rutier din MTI, Sorin Sîrbu, cu ocazia seminarului pe teme de transport, EU-Transporta 2010, organizat de UNTRR.

Însă, nici dacă statul ar încasa 500 de milioane de euro din rovinietă nu ar fi de ajuns fără o alocare bugetară în consecinţă, suma reprezentând a zecea parte din necesarul anual de mentenanţă calculat de Ministerul Transporturilor.

16.000 de drumuri naţionale

„Anual, pentru întreţinerea drumului, solicităm câte cinci miliarde euro şi primim doar circa 1,2 – 1,2 miliarde de euro. Asta duce în principal la lipsa întreţinerii drumurilor naţionale”, a spus reprezentantul MTI.

La ora actuală, în România avem circa 16.000 de drumuri naţionale, dar mare parte au durata de modernizare expirată, dintr-un total de circa 100.000 de drumuri, pentru reabilitarea întregii reţele fiind necesare circa 200 de miliarde de euro.

MTI vrea să rezolve problema rovinietei prin introducerea unui sistem electronic de monitorizare, care urmează să intre în vigoare de la 1 august, asta dacă MTI rezolvă problema licitaţiei, al cărei rezultat a fost contestat.

Potrivit proiectului, începând cu data de 1 august 2010, nu vor mai fi eliberate roviniete autocolante, tariful de utilizare a drumurilor urmând a fi achitat numai prin intermediul unui sistem informatic.

Acest sistem va face posibilă controlarea în mod automat a tuturor vehiculelor, prin identificarea automată vizuală a numerelor de înmatriculare (numai imaginea din zona numerelor de înmatriculare), înregistrată la momentul tranzitării, poziţia geografică de unde s-a făcut înregistrarea, precum şi controlarea în teren.

CNADNR va putea urmări eşantioane de trafic şi transmite către personalul ce face verificări ordine de lucru prin intermediul unor terminale mobile, privitor la datele de identificare ale vehiculelor de controlat.

În cazul controalelor în teren, acest sistem este util pentru conducătorii auto, pentru că nu vor mai fi oprite şi controlate toate vehiculele în scopul verificării achitării tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale. Vor fi oprite numai acele vehicule pentru care există suspiciunea că deţinătorii nu au achitat acest tarif.

Începând cu data de 1 august 2010, constatarea contravenţiilor se poate face şi cu ajutorul unor mijloace tehnice omologate amplasate pe reţeaua de drumuri naţionale din România, consemnându-se aceasta în procesul – verbal de constatare a contravenţiei.

Licitaţia a fost atribuită consorţiului Novensys – UTI, cu a treia ofertă ca sumă din cele patru oferte, iar consorţiul Romstrade – Vector – Intel a anunţat că va contesta decizia comisiei de licitaţie, fiind primii clasaţi ca ofertă.

SURSA: Agerpres