Oficialii CFR SA au semnat primele două contracte, în mai 2017, cu asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL pentru reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan – European, lucrări în valoare totală de circa 3,45 miliarde lei. Pentru lotul 1 km 614 – Cap Y Bârzava, contractul de modernizare are valoarea de 1,689 miliarde lei, iar pentru secţiunea Bârzava – Cap Y Ilteu valoarea lucrărilor se ridică la 1,763 miliarde lei.

Asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems România este constructorul subsecţiunilor km 614 –  Bârzava (2A) şi (2B) Bârzava – Ilteu. Perioada de finalizare proiectelor este anul 2020.

CFR despre stadiul lucrărilor pe Coridorul IV

Revista Capital a solicitat companiei de căi ferate CFR să ne prezinte stadiul lucrărilor pe secțiunea Km 614 – Gurasada – Simeria.

„Pentru proiectul ‘Reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria, tronsonul 2: km 614 – Gurasada si tronsonul 3: Gurasada – Simeria au fost atribuite patru contracte de lucrări, care se află în perioada de implementare. Datorită faptului că noul amplasament al căii ferate se desfășoară în imediata vecinătate a albiei râului Mureș, iar pe toată lungimea secțiunii au fost identificate straturi geo-morfologice, în prezent se execută lucrări la terasamente, care constau în consolidarea terenului de fundare și de apărare a malurilor”, arată CFR într-un răspuns transmis Capital, în urma unei solicitări.

Între Sighişoara şi Simeria, lucrările de modernizare aflate în execuţie înseamnă schimbarea liniilor, peroane, instalaţii de siguranţă şi dirijare a traficului, gări, puncte de oprire, poduri, podeţe, tuneluri, pasaje pietonale, treceri la nivel şi substaţii de tracţiune. Aceste lucrări  înseamnă îmbunătăţirea calităţii transportului feroviar, pe Coridorul IV paneuropean, sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă şi introducerea sistemului de semnalizare de ultimă generaţie ERTMS/ETCS Nivel 2. Lucrările de modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare, finalizate între Simeria şi Sighişoara (aproximativ 144 km), au ca obiectiv general asigurarea interoperabilităţii infrastructurii feroviare de-a lungul Coridorului Rin-Dunăre (ramura nordică), îmbunătăţirea calităţii transportului feroviar şi sporirea vitezei de circulaţie.

Am solicitat totodată câteva detalii privind valoarea contractului de modernizare, pe loturi, precum şi o estimare privind termenul de finalizare al lucrărilor.

„Vă oferim detalii privind tronsoanele de cale ferată pe care lucrările sunt în derulare, valoarea contractului și termenul de finalizare, după cum urmează:

  • Reabilitarea liniei de calea ferată Frontieră – Curtici -Simeria, Tronsonul 2 – Subtronson 2a: Km 614 – Cap Y Bârzava (41,91 km) – valoare totală a contractului de execuție este de689.959.733,89 lei (fără TVA), iar termenul de finalizare este 2020;
  • Reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici -Simeria, Tronsonul 2 – Subtronson 2b: Cap Y Barzava – Cap Y Ilteu (36,04 km) – valoarea totală a contractului de execuție este de763.393.462,68 lei (fără TVA), iar termenul de finalizare este 2020;
  • Reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici -Simeria, Tronsonul 2 – Subtronson 2c : Cap Y Ilteu – Gurasada (22,34 km) – valoarea totală a contractului de execuție este de 1.498.975.514,32, lei (fără TVA), iar termenul de finalizare este 2020;
  • Reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria, Tronson 3: Gurasada – Simeria (40,88 km) – valoare totală a contractului de execuție este de 2.636.523.184,68 lei (fără TVA), iar termenul de finalizare este 2020″.

Reprezentanţii CFR mai spun că, „în conformitate cu graficele de execuție inițiale, care nu au fost actualizate odată cu progresul lucrărilor, fără a se modifica durata totală de execuție, termenul de finalizare este la 36 de luni de la momentul semnării contractelor. Pentru acest proiect contractele au fost semnate în a doua jumătate a anului 2017. În cazul în care vor apărea întârzieri în execuția lucrărilor, acestea vor fi evidențiate odată cu parcurgerea etapelor de implementare”.

Principalele beneficii ale proiectelor de modernizare

CFR enumeră totodată principalele beneficii ale acestor proiecte de modernizare a infrastructurii feroviare. Acestea sunt:

  • creșterea vitezei de circulație pentru trenurile de călători la maximum 160 km/h;
  • creșterea vitezei de circulație pentru trenurile de marfă la maximum 120 km/h;
  • creșterea capacității de circulație pe acest tronson, prin introducerea unui sistem de management de trafic;
  • interconectarea sistemelor de trafic aplicabile în România, cu sistemele europene;
  • asigurarea unor condiții optime pentru publicul călător în stațiile de cale ferată,
  • facilitarea accesului persoanelor cu dizabilități la serviciile operatorilor de transport feroviar de călători.

Ministerul Transporturilor, prin CFR, derulează în prezent patru proiecte pentru modernizarea Coridorului IV feroviar, între Simeria şi frontiera cu Ungaria, lucrări în valoare totală de circa 1,65 miliarde de euro. Lucrările de modernizare a căii ferate între Sighişoara şi Simeria sunt finalizate în proporţie de peste 90% şi în decembrie au început recepţiile pe categorii de lucrări. CFR, administratorul infrastructurii feroviare, a demarat procedurile de recepţie pe categorii de lucrări între Simeria şi Sighişoara la începutul lunii decembrie.

Te-ar putea interesa și: