Nu se stie inca data la care vor incepe lucrarile si, cu atat mai putin, cand se vor termina acestea. Cu toate acestea, toata lumea este convinsa ca autostrada Bucuresti – Brasov va fi in curand o prioritate pentru autoritati, din cauza traficului din ce in ce mai aglomerat de pe acest traseu. Asa ca se fac deja proiecte. Potrivit Municipalitatii Bucuresti, autostrada ar urma sa inceapa in zona Pipera, cu un nod rutier situat la intersectia cu soseaua Petricani, undeva in zona Mobexpert. De aici ar urma sa mearga spre nord-vest, un alt punct de acces din zona Pipera fiind conectat cu orasul pe traseul Strada Popasului, soseaua Pipera si soseaua Pipera-Tunari (care vor fi largite la patru benzi si vor traversa calea ferata pe un pod).

Si in cazul autostrazii Bucuresti-Constanta se preconizeaza schimbari. O a doua varianta de intrare in Capitala va fi realizata fie pe traseul Bulevardul Theodor Pallady – Strada Nicolae Teclu (largita la patru benzi) – Splaiul Unirii (inclusiv un nou pod peste Dambovita), fie pe Centura Bucuresti (largita la doua benzi pe sens) – Splaiul Unirii. In ceea ce priveste autostrada Bucuresti – Pitesti, aceasta ar putea sa ajunga pana la Piata Crangasi, pe un traseu care sa urmeze mai mult sau mai putin fidel drumul de pe malul Lacului Morii.


“Avem neaparat nevoie de fluidizarea traficului. O putem face realizand parcari subterane si supraterane etajate, marind capacitatea centurii Bucurestiului, creand noi penetratii. Important este sa gandim in perspectiva”, spune viceprimarul Capitalei, Razvan Murgeanu.


“Toate aceste proiecte cantaresc imens pe piata imobiliara. S-a vorbit, de exemplu, de un al doilea inel de centura al Capitalei, la 4-15 kilometri de actuala centura. Deja in zona se cumpara terenuri agricole, care se parceleaza si se vand tocmai in ideea ca sunt intr-o zona in dezvoltare si in curand mult mai accesibila”, explica analistul imobiliar Radu Zilisteanu.


si marile proiecte din tara atrag investitorii ca un magnet. La Arad, de exemplu, informatiile contradictorii in ceea ce priveste viitoarea autostrada spre Timisoara au generat multa confuzie. “De-a lungul timpului, au fost vehiculate trei variante de traseu. De curand, insa, se pare ca autoritatile s-au decis. Efectele, evident, nu au intarziat sa apara”, spune Ioan Ciordas, manager la agentia imobiliara Akont Company.


In vecinatatea localitatii Zadareni, de pilda, pretul terenurilor a explodat, uneori fiind vorba de o crestere de zece ori. “Daca inainte un hectar de teren agricol se putea vinde cu doua-trei mii de euro, acum satenii au trecut la oferta pe metru patrat, pornind de la 3 euro”, sustine Ioan Ciordas.
si la Craiova proiectul centurii de nord a orasului a creat ample miscari pe piata terenurilor. Nu numai ca preturile au crescut rapid, de la doi-trei euro pe metrul patrat la 25-30 de euro, dar au aparut si litigii in instanta, provocate tocmai de refuzul proprietarilor din zona simnicul de Sus de a vinde Companiei Nationale de Drumuri Nationale si Autostrazi sub pretul pietei. Pentru ca autoritatile nu au reusit sa cumpere intregul teren necesar, lucrarile la centura stagneaza.


Centura Timisoarei, in lungime de 12 kilometri, urmand sa lege coridorul Arad – Timisoara cu Timisoara – Bucuresti, i-a pus si ea pe jar pe speculatorii imobiliari. De aceasta data, se pare ca degeaba. “Nu vom permite ca centura sa ajunga o strada cu constructii. Vor fi doar trei iesiri de pe ea, la distanta de circa cinci kilometri una de alta. Din acest motiv, valoarea terenurilor nu va fi semnficativ influentata”, afirma arhitectul-sef al orasului, Radu Radoslav.


Dar nu doar investitiile in terenuri sunt interesante. Zona din jurul podului peste Dunare ce urmeaza a fi construit la Calafat cu bani de la UE atrage diverse afaceri. Primarul Petre Traistaru spune ca firme cunoscute inchiriaza spatii de depozitare in apropierea podului, iar doua companii petroliere vor sa construiasca depozite subterane de combustibili, aproape de calea ferata care va face legatura cu podul.

Pana ca primele utilaje sa inceapa sa lucreze la o noua sosea, speculatorii imobiliari si-au facut deja treaba, iar proiectele de magazine, depozite, hale industriale, restaurante ori moteluri sunt deja gata

Ce aduc marile proiecte de infrastructura

• Reprezentantii administratiei locale din Timisoara cred ca intreg orasul va iesi in castig. “De la Szeged se construieste o autostrada catre granita cu Romania. In momentul in care vom avea autostrada pana la Timisoara, este evident ca o parte din firmele din Ungaria vor veni in zona noastra, pentru ca aici costurile cu forta de munca sunt mai ieftine”, spune Aura Junie, seful Serviciului Integrare Europeana din cadrul Primariei Timisoara.


• La Brasov, s-au scumpit terenurile din zona viitoarelor autostrazi si din apropierea centurii ocolitoare. Pe aceste amplasamente au prins deja contur fabrici, sedii de firme si cartiere de vile, dar se pare ca lucrurile sunt de-abia la inceput.


• Chiar daca lucrarile sunt momentan oprite, clujenii sunt siguri ca autostrada Brasov-Bors va fi dusa la bun sfarsit. Terenurile din jurul viitoarelor puncte de acces sunt inca la mare cautare.


• La Pitesti si la Sibiu se lucreaza deja la centurile autostradale care vor prelua traficul interurban. In zonele viitoarelor noduri rutiere au aparut primele restaurante, moteluri, statii peco, hale industriale ori depozite, care mizeaza fie pe foamea, oboseala ori nevoia de combustibil a soferilor aflati in tranzit, fie pe accesul mai rapid si mai fluent.


• si la Constanta vestile despre viitoarea varianta ocolitoare tip autostrada au dat avant atat investitiilor imobiliare, cat si celor in servicii ori productie. Autoritatile preconizeaza ca, in cativa ani, zonele din preajma intersectiilor cu soselele spre Mihail Kogalniceanu, Cernavoda si Mangalia sa se transforme in adevarate parcuri industriale si comerciale.

AU FOST UTILIZATE SI INFORMATII FURNIZATE DE CORESPONDENTII NOSTRI: AMBRUS BELA – CLUJ, MaLIN BOT – TIMISOARA, RAMONA OLARU A– CRAIOVA, BIANCA POPA – BRASOV, COSMIN TRIF – ARAD