Potrivit analiştilor de la firma de consultanţă Tudor, Pickering, Holt & Co., uraganul Harvey ar putea închide 30% din capacităţile de rafinare ale SUA în cursul acestei săptămâni. În plus, porturile Corpus Christi şi Houston, unde sute de mii de barili de benzină şi motorină pleacă zilnic spre coasta de est a Mexicului, ar urma să rămână închise pentru încă o săptămână. 

În aceste condiţii, companiile europene de rafinare ar putea înregistra o cerere mai mare pentru combustibilii lor. Coasta de Est a SUA are rezerve suficiente pentru moment, însă acestea ar putea să se reducă pe măsură ce Colonial Pipeline, principala conductă care transportă combustibili din zona de coastă sa Golfului Mexic va reduce livrările. Regiunea depinde zilnic de importul a 500.000-600.000 de barili din Europa, şi în condiţiile actuale ar putea avea nevoie de o cantitate mai mare, chiar într-un moment în care Mexicul, afectat de închiderea propriilor sale rafinării, se uită şi el peste Oceanul Atlantic pentru noi surse de aprovizionare. 

"Mexicul importă zilnic 400.000 -500.000 de barili de benzină din SUA. Acum trebuie să îşi asigure această cantitate din altă parte", susţine Robert Campbell, analist la Energy Aspects Ltd. 

Cea mai evidentă alternativă pentru Mexic este Europa, însă preţurile sunt volatile deoarece "există în continuare riscul ca situaţia să se deterioreze", avertizează Ixchel Castro, analist la firma de consultanţă energetică Wood Mackenzie. "Nu doar Mexicul ci şi restul Americii Latine va trebui să concureze pentru combustibili. Cu cât va dura mai mult oprirea rafinăriilor din Golful Mexic, cu atât mai mare va fi concurenţa internaţională pentru obţinerea de combustibili la preţuri mai mari de pe piaţa Europeană", adaugă Ixchel Castro. 

Calculele Bloomberg arată că preţurile spot la benzină în Europa au crescut cu aproape 5% începând de vineri însă cu toate acestea livrare de benzină din Europa în New York nu este o operaţiune profitabilă pentru că preţurile cresc atât în Europa cât şi în New York. 

Rafinăriile din Europa trimit deja mai multe nave peste ocean, săptămâna trecută livrările către coasta de est a SUA dublându-se.

AGERPRES