Anul 2020 ar putea marca o premieră pentru şoferii din Europa. Două capitale de pe bătrânul continent, respectiv Oslo (Norvegia) şi Amsterdam (Olanda), se gândesc să înterzică total autoturismele private în aceste oraşe. În plus, şi Franţa ar putea urma acest exemplu peste cinci ani, potrivit lui Martin Mignot, partener la firma de investiţii Index Ventures.

„Oamenii şi-au dat seama că blocajele în trafic şi poluarea au atins un nivel de cotitură şi că nu mai poţi să adaugi noi şosele. Spaţiul este limitat şi un automobil privat nu este o modalitate foarte eficientă pentru transportul persoanelor”, a declarat Martin Mignot. „Are loc o adevărat revoluţie tehnologică. Vehiculele electrice sunt veriga lipsă din reţeaua de transport”, mai spune acesta.

Posibilitatea ca acest lucru să se întâmple în acest an este subliniată şi de Lucy Mahoney, purtător de cuvânt al C40, o reţea de mari oraşe dedicată abordării schimbărilor climatice.

„Sunt încrezătoare că primul mare oraş european va deveni complet liber de autoturisme, cel puţin în centru, în 2020. Acest pionier va demonstra că renunţarea la autoturisme este ceva normal şi va ajuta la reducerea presiunilor cu care se confruntă oraşele noastre”, a declarat aceasta.

Măsura a fost deja întrodusă, la scară redusă, în unele oraşe mari de pe glob

Măsura nu este o noutate, însă a fost până acum aplicată la scară mică: mai multe oraşe mari de pe glob, printre care Paris, Bogota sau Jakarta, au introdus unele zile fără autoturisme private în încercarea de a reduce poluarea aerului şi a elibera străzile care în mod normal sunt dominate de traficul rutier, potrivit incont.ro.

Pe de altă parte, scăderea preţului la baterii a permis intrarea pe piaţă a unei game extinse de vehicule electrice cu preţuri mai accesibile, care să deschidă oraşul pentru călători, mai precizează Martin Mignot.

Bicicletele şi scuterele electrice oferite spre închiriere de companii precum Bird sau Lime au devenit ceva comun în multe centre ale oraşelor, iar acestea ar putea umple golurile existente în transportul public. Reprezentantul Index Ventures crede că sectorul e-transport este încă unul foarte tânăr, iar companiile îşi rafinează rapid produsele pe măsură ce învaţă din primii ani de funcţionare, iar tehnologia evoluează. Cu toate acestea, este nevoie şi ca infrastructura oraşelor să evolueze.