Agenţia Fitch a retrogradat marţi ratingul pe termen lung al grupului britanic Vodafone de la ”BBB+” la ”BBB”, perspectiva asociată fiind stabilă, informează un comunicat al agenţiei de evaluare financiară. De asemenea, calificativul pe termen scurt a fost revizuit în scădere, de la „F2” la „F3”. Retrogradarea reflectă estimările Fitch privind gradul ridicat de îndatorare în urma finalizării achiziţiei de către Vodafone a activelor Liberty Global din Germania, Cehia, Ungaria şi România. Grupul Liberty Global deţinea în ţara noastră operatorul de cablu-tv şi telefonie UPC.

Profitul operaţional (EBITDA) a scăzut cu 4% în primul semestru din 2019, din cauza efectelor adverse ale cursului de schimb, a vânzării subsidiarei Vodafone din Qatar şi a presiunilor competitive din Italia şi Spania. Fitch se aşteaptă la o uşoară creştere a profitului în 2020. Vodafone vrea să-şi reducă costurile cu cel puţin 400 milioane de euro anual, ceea ce va ajuta compania să-şi stabilizeze performanţa financiară, apreciază agenţia de rating.

Perspectiva stabilă reflectă aşteptările agenţiei privind reducerea gradului de îndatorare, după anunţarea reducerii plăţii dividendelor şi a vânzării subsidiarei Vodafone din Noua Zeelandă. Estimările de rating ale Fitch includ câştigurile de pe urma vânzărilor, dar nu includ planurile de separare a turnurilor de telefonie mobilă.

Luna trecută, Vodafone a anunţat planuri de separare a turnurilor de telefonie mobilă din Europa într-o nouă companie care ar putea fi potenţial listată, o decizie care ar crea valoare pentru acţionari. Directorul general Nick Read a explicat că în următoarele 18 luni va fi creată o firmă care va gestiona turnurile de telefonie mobilă şi va fi cea mai mare din Europa, conţinând aproximativ 61.700 de locaţii, aproximativ 75% fiind în cele mai mari pieţe: Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie.

Vodafone şi-a menţinut estimarea privind obţinerea în acest an a unor câştiguri ajustate de bază de 13,8 -14,2 miliarde de euro. Vodafone Group are divizii în 25 de ţări, 41 de reţele mobile partenere şi operaţiuni de broadband fix în 19 ţări. La 30 iunie 2019, Vodafone Group avea 640 milioane de utilizatori ai serviciilor mobile şi 21 milioane de utilizatori ai serviciilor broadband fix, respectiv 14 milioane de clienţi ai serviciilor TV, incluzând toţi clienţii Vodafone din entităţile create în urma unor fuziuni şi asocieri.