Cosmote şi Romtelecom, companii controlate de grupul elen OTE, au înregistrat rezultate financiare bune în primele nouă luni ale anului, în pofida dificultăţilor economice şi de reglementare, iar acestea sunt puse de Stefanos Theocharopoulos, CEO al celor două companii, pe seama investiţiilor făcute inteligent.

Romtelecom a înregistrat în primele nouă luni un profit operaţional înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare (EBITDA) de 125,5 mil. euro, în creştere cu 42% faţă de anul precedent, iar Cosmote a înregistrat venituri totale de 118 milioane euro, și EBITDA a crescut la 34,3 milioane euro, cu 16,3% comparat cu trimestrul trei al anului trecut.

„Cosmote creşte şi va continua să crească datorită extinderii susţinute a segmentului business, precum şi performanţei foarte bune în zona serviciilor de date. Romtelecom trece printr-o perioadă de stabilizare. Toate eforturile făcute din ultimii ani încep să se vadă acum“, declară Theocharopoulos. El se fereşte să avanseze cifre, însă declară că în ţara noastră este mult mai dificil să funcţionezi ca operator telecom, având în vedere că preţurile sunt foarte mici. „Este mai dificil să investeşti şi să îţi recuperezi banii, dar motivul pentru care avem această creştere profitabilă este acela că suntem mai eficienţi“.

4G nu schimbă nimic

În ceea ce priveşte Cosmote, operatorul a investit în acest an zeci de milioane de euro pentru a extinde acoperirea serviciilor de voce şi date şi pentru a mări viteza maximă de descărcare a datelor. La sfârşitul lunii septembrie, Cosmote România oferea viteze de descărcare de până la 43,2 Mbps pentru internetul mobil în 74 de oraşe, reprezentând peste 41% din populaţie. De asemenea, clienţii au viteze de până la 21,6 Mbps în tehnologia HSPA+, în 147 de oraşe. În total, serviciile 3G acoperă peste 68% din populaţia României. Legat de serviciile 4G, Theocharopoulos consideră că se vorbeşte foarte mult despre 4G, deşi acesta nu este un serviciu nou. El este de acord că viteza este importantă, dar 4G nu este atât de revoluţionar.

„Oamenii au impresia că 4G este un serviciu nou. Nu este un serviciu nou. Nu se schimbă mai nimic. Noi vrem să le oferim clienţilor noştri cea mai bună viteză la internet, astfel încât să aibă parte de cea mai bună experienţă pe smartphone-urile lor. Investim în prezent pentru a dezvolta reţeaua şi pentru a oferi viteze de 43,2 Mbps în oraşele de peste 10.000 de locuitori. Cosmote va lansa, însă, şi o reţea 4G, anul viitor, cu viteze de 100 de Mbps“, explică CEO Cosmote.

Cosmote România nu e de vânzare

Întrebat dacă Cosmote poate depăşi anul viitor Vodafone devenind numărul doi în piaţă, Theocharopoulos a declarat că nu acesta este obiectivul companiei. „Nu căutăm să fim pe locul unu sau doi, deoarece după părerea mea este irelevant. Să fii numărul unu la ce? La număr de clienţi, dar poate eşti numărul trei când vine vorba de profit“, explică, şeful Cosmote. Theocharopoulos a ţinut să pre­cizeze că OTE are planuri pe termen lung cu Cosmote şi nu s-a pus niciodată problema ca divizia din ţara noastră să fie vândută.
A confirmat, totodată, planurile de vânzare a diviziilor din Bulgaria, despre care a scris presa internaţională. OTE speră să obţină fonduri necesare refinanţării unor datorii de 3,4 miliarde de euro, care ajung la maturitate în următorii doi ani. „În România avem o investiţie foarte bună şi un plan pe termen lung“, precizează Theocharopoulos.

Romtelecom, accent pe serviciile TV

Romtelecom este cel mai mare operator de telefonie fixă, însă strategia de dezvoltare a companiei are la bază serviciile TV: „Telefonia fixă este în scădere. Este o tendinţă la nivel european. Toate companiile încearcă să îşi schimbe strategiile, să ofere pe lângă voce şi alte servicii“.

Romtelecom, în prezent numărul doi pe piaţa de servicii TV, a lansat, recent, o campanie prin care le oferă clienţilor noi sau existenţi servicii de cablu TV analogic gratuite. „Noi oferim serviicii triple play şi în încercarea de a atrage clienţi; da, avem o ofertă în care furnizăm cablu TV gratuit“, spune şeful Romtelecom.

În privinţa intenţiei de listare a companiei Romtelecom la bursă, Theocharopoulos a declarat că se aşteaptă momentul cel mai bun pentru a face acest lucru. Nu s-a renunţat nici la ideea fuzionării celor două companii, Cosmote şi Romtelecom.
„Totul depin­de de cei doi acţionari OTE şi Ministerul Comunicaţiilor. E nevoie de timp pentru a analiza această fuziune şi pentru a lua cea mai bună decizie“, declară Theocharopoulos.


Am încredere că piaţa va creşte, deoarece românilor le plac serviciile şi tot ce e nou. Când economia îşi va reveni, piaţa telecom va reveni pe tendinţa de creştere.

Cine este Stefanos Theocharopoulos
 

  •  S-a alăturat grupului OTE în 2002. A fost numit în funcţia de CEO al Romtelecom în iulie 2011. De asemenea, este CEO al Cosmote România din ianuarie 2008.
  •  Înainte de a se alătura grupului OTE, a deţinut poziţii manageriale în companii precum O2 Germania, Dutchtone Olanda, Vodafone Grecia, Fujitsu Telecom Research Center Marea Britanie şi Ericsson Hellas/Grecia.
  •  Este licenţiat al Universităţii Sussex în Inginerie Electronică, deţinând şi o diplomă de Master of Science în Comunicaţii Mobile & Comunicaţii prin satelit de la Universitatea din Westminster.