Cele două părţi au convenit asupra derulării, pe teritoriul Kazahstanului, a 51 de proiecte, în valoare totală de 26 miliarde de dolari, termenul de implementare fiind de cinci ani. Două dintre cele 51 de proiecte au fost deja realizate, iar alte patru, în valoare de 2,5 miliarde de dolari, urmează să fie definitivate în cursul acestui an.

Șeful statului a amintit că fondurile comune sino-kazahe funcționează atât la nivelul companiilor, cât şi la nivelul celor două ţări.

"Există Fundația Drumul Mătăsii. A fost creată o bancă pentru susținerea activității acestei fundaţii. Principala problemă este legată de transportul şi comunicaţiile dintre țările noastre. Observăm o creștere anuală a transportului de tranzit de mărfuri via Kazahstan, din Oceanul Pacific, prin China către Europa, Rusia și Asia Centrală. Utilizarea portului Aktau a crescut de mai multe ori ", a remarcat Nazarbaiev.

"Toate acestea au avut loc ca urmare a realizării construcției de Portului Khorgos, care este de mare interes pentru toată lumea, construcția de 300 km de cale ferată Khorgos-Alma Ata, precum și construcția unei căi ferate de la granița chineză până la Marea Caspică prin părțile centrale ale țarii și a unei căi ferate de-a lungul Mării Caspice spre regiunea Golfului Persic ", a subliniat el.

"Toate aceste noduri de transport, centre logistice, cum ar fi Khorgos, Astana, Aktobe și Kazahstanul de Vest – toate acestea servesc drept puncte de creștere. Și utilizarea liniei de cale ferată de-a lungul Marii Caspice spre regiunea Golfului Persic este o problemă de interes pentru noi", a adăugat el.

Șeful statului kazah s-a referit la cooperarea tehnologică din Kazahstan și China.

"Am început să asamblăm mașini chinezești în Kostanay. După cum știți, acestea sunt funcționale și ieftine. Am lansat construcția celui mai mare complex gaz-chimic în Atyrau pentru fabricarea de polipropilenă și mai târziu polietilenă. Acesta este un proiect foarte scump; s-au investit în el aproximativ 3 miliarde de dolari. Reconstrucția tuturor celor trei rafinării de petrol este, de asemenea, realizată împreună cu partenerii din China ", a spus Nursultan Nazarbayev.

Președintele a remarcat că statul kazah poate ridica volumul de aprovizionare cu surse de energie în China, după ce va începe exploatarea depozitului de la Kashagan.

"În prezent, putem livra circa 7 milioane de tone în China. Cu toate acestea, putem creste acest volum la 20 de milioane de tone. De asemenea, putem urca nivelul alimentării cu gaze din Kazahstan în China, ceea ce va permite să ne mărim cifra schimburilor comerciale între țările noastre", a subliniat șeful statului.

"În ceea ce privește agricultura, pentru prima dată am convenit asupra ofertei de grâu, altor tipuri de cereale, leguminoase si ulei de cereale, carne de vită, carne de pasăre și alte produse în China. Deschidem un coridor pentru producătorii noștri agricoli", a adăugat el.

Președintele a subliniat importanța dezvoltării sectorului de procesare agricolă.

"Procesarea cărnii, a legumelor, a grâului şi a produselor lactate… Aceasta este ceea ce avem nevoie. Noi trebuie să creştem productivitatea muncii în agricultură și să creștem costul produselor noastre", a subliniat liderul kazah.

În opinia sa, Kazahstanul ar trebui să învețe din experiența Chinei în asigurarea securităţii cibernetice.

"Am discutat, de asemenea, aspecte legate de cooperarea tehnico-militară, în special perspectivele de construcție a uzinelor de armament moderne în Kazahstan", a spus președintele.

"Guvernul trebuie să lucreze la această problemă cu atenție. Premierul Consiliului de Stat din China, Li Keqiang va vizita Kazahstanul în curând. Toate aspectele suplimentare pe care trebuie să le rezolvăm vor fi discutate în timpul călătoriei sale în Kazahstan", a conchis Nazarbayev.