În 1954, Lewis Strauss, membru al Comisiei energiei din SUA spunea că datorită dezvoltării tehnice, copii și nepoții săi se vor bucura de energie prea ieftină pentru a mai merita să o măsori.

Nu trăim încă acele zile, însă liberalizarea pieței de energie din România a adus schimbări importante. Prima dintre acestea este scăderea costurilor pentru consumatorii casnici. Un alt efect este apariția de pachete de produse cu mai multe beneficii conexe, centrate pe comoditate și noutate. Nu în ultimul rând, se observă o mai mare atenție acordată sustenabilității și consumului responsabil de energie regenerabilă.

Aceste direcții au creat noi categorii de consumatori, cu motivații și comportamente diferite.

Consumatorii preocupați de costuri – 50% din respondenți

Familiști, cu un buget bine drămuit, acești consumatori simt nevoia să facă economii. Sunt orientați spre propriile nevoi imediate. Aceștia sunt interesați dacă o companie le poate oferi un preț mai bun sau alte avantaje materiale: centrale în rate, montaj sau service gratuit pentru echipamente.

Consumatorii moderni – 20% din respondenți

Pasionați de tehnologie și gadgeturi, acești consumatori vor întreaga experiență. Ei caută pachete complete, care să le ofere acces la o gamă foarte variată de servicii. Sunt curioși, dispuși să încerce lucruri noi și discută cu cei apropiați despre experiențele lor, deci pot fi buni ambasadori. Nu sunt atât de sensibili la preț, însă sunt pretențioși la calitate.

Consumatorii responsabili – 30% din respondenți

Aceștia fac parte din noul val de consumatori premium, care trăiesc sănătos, sunt interesați de mediu, de protejarea acestuia.Ei doresc să consume energie verde, din surse regenerabile. Sustenabilitatea este valoarea lor principală și aleg companii care comunică activ despre protejarea planetei.

Prosumatorii, o posibilă sub-categorie a celor responsabili, este reprezentată de cei care dețin mijloace proprii de producere a energiei, cum ar fi panourile solare. Surplusul de energie produs îl pot vinde distribuitorului zonal.

O analiză mai atentă a grupului-țintă arată că există o împărțire aproape egală între cei interesați de subiectul pieței de energie (52%) și cei dezinteresați (48%). Cu cât clienții sunt mai curioși și mai informați există șansa să schimbe furnizorii.

Cei mai loiali clienți pe această piață sunt cei care nu înțeleg cum funcționează sau cei care sunt total dezinteresați de subiect. În cazul celor informați, loialitatea este dată de o colaborare bună cu furnizorul, o aliniere între ofertă și așteptări, dar și reputația furnizorului.

Ideile principale au fost prezentate la Aspen Energy Summit 2019 ce avut loc la Ploiești, în panelul „Îmbunătățirea climatului de investiții în energie”.