Țigările comercializate de distribuitorul British American Tobacco s-au scumpit cu 0,50 lei, începând de luni, 2 aprilie. Pe rând, toți comercianții, funcție de cum trec pe la ei reprezentanții BAT cu noile prețuri, vor modifica prețurile de vânzare ale țigărilor. În mod normal și ceilalți doi mari distribuitori, JTI și Phillip Morris, vor scumpi țigările, în cel mai scurt timp. Pe piața locală, acesta este obiceiul, de ani de zile. Liderul BAT, cu 50% cotă de piață, modifică primul prețurile țigărilor, apoi ceilalți doi în urmează.

Preţurile din 2 aprilie pentru cele mai cunoscute mărci de la BAT:

Kent – 17,5 lei pachetul, Pall Mall – 16,5 lei pachetul, Dunhill – 18,5 lei pachetul , Rothmans – 17,5 lei pachetul, Lucky Strike -17,5 lei pachetul.

Precedenta scumpire a fost în 2 octombrie, anul trecut, tot de 0,5 lei pe pachet. În 2017, a mai fost o scumpire, pe 22 mai, și tot cu 0,5 lei, astfel că, deja, ultimul an consemnează o majorare de preț a țigărilor de 1,5 lei, adică aproape 10%

Scumpirile la ţigări vor continua până în 2022, în medie cu 2% pe an, prin majorarea cotei de acciză şi actualizarea cu rata inflaţiei. Este un calendar asumat de România în faţa UE, care, în cele din urmă, va face ca pachetul de ţigări să coste circa 5 euro, în orizontul de timp 2022.

Cu un preţ mediu al ţigărilor de 3,7 euro pe pachet, România este printre cele mai ieftine ţări din UE. Cele mai scumpe sunt UK, cu peste 10 euro pe pachet, Olanda şi Belgia cu circa 6 euro pe pachet. Ţări mai ieftine decât România sunt Bulgaria, cu 3 euro pe pachet, şi ţările baltice. În România, 80% din preţul unui pachet de ţigări reprezintă taxe ce revin statului.

Alinierea nivelului accizelor pentru ţigări din România cu cele din ţările UE are un program devansat. Noi, încă din 2016, suntem la nivelul anului 2018, când programul de convergenţă ar fi trebuit să fie încheiat, dar va continua, mai lent, până în 2022.

Industria ţigărilor este unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetul de stat, cu vărsăminte anuale de circa 3 miliarde de euro. Piaţa locală este un joc în trei, BAT, Phillip Morris şi JTI, la care se adaugă ţigările comercializate “la negru”, aduse prin contrabandă din ţările vecine.