Liniile aeriene nu pun la îndoială dreptul de a face grevă, dar cred că autoritățile franceze încalcă legile Uniunii Europene deoarece nu acordă permisia de zbor deasupra Franței în timpul grevelor. Pasagerilor care se află în acele zboruri li se refuză dreptul fundamental de liberă călătorie între statele membre care nu sunt afectate de grevă.

Până în prezent, grevele controlorilor de trafic francezi au crescut cu 300 de procente față de 2017. Luna trecută, Senatul francez a confirmat că numai Franța este responsabilă pentru 33% din întârzierile de zbor din Europa. Senatul afirmă, de asemenea, că dreptul la grevă trebuie echilibrat cu obligația de a furniza servicii publice.

Willie Walsh, CEO al IAG, declară: „Dreptul la grevă trebuie echilibrat cu libertatea de mișcare. Nu numai pasagerii care zboară în și din Franța sunt afectați de grevele controlorilor de trafic francezi, dar și cei care se află în aeronave ce doar survolează țara, în special spațiul aerian extins  ce acoperă Marsilia și Marea Mediterană, care este, de asemenea, supus întârzierilor și întreruperilor masive. Acest fapt afectează liniile aeriene, dar are și un efect negativ important asupra turismului și economiei din Spania.”

Plângerile afirmă că există un precedent legal în acest caz. În 1997, Spania a sesizat Comisia Europeană după ce a suferit mulți ani din cauza faptului că agricultorii francezi au împiedicat exportul de fructe și legume în UE. Curtea Europeană a decis împotriva Franței, deoarece autoritățile franceze nu au abordat acțiunile fermierilor și nu au asigurat libera circulație a mărfurilor.

Michael O’Leary, CEO Ryanair, a declarat: „Autoritățile de control de trafic aerian din Europa se apropie de un moment critic în condițiile în care sute de zboruri sunt anulate sau întârziate zilnic fie din cauza grevelor controlorilor de trafic aerian, fie deoarece serviciul de control de trafic aerian European nu are suficienți angajați. Când controlorii de trafic aerian din Grecia sau Italia sunt în grevă, zborurile care survolează țările se desfășoară normal. De ce nu poate și Franța să facă la fel? Serviciile de control de trafic aerian (în special în Germania și Marea Britanie) se ascund în spatele condițiilor meteo severe și a unor eufemisme cum ar fi „restricții de capacitate” când de fapt adevărul este că nu au suficienți controlori de trafic aerian pentru a deservi numărul de zboruri programate. Aceste perturbări sunt inacceptabile și cerem autorităților europene și Comisiei Uniunii Europene să ia atitudine rapid și decisiv pentru a se asigura că furnizorii de servicii de control de trafic aerian au suficient personal și că zborurile care survolează anumite zone nu sunt afectate când au loc greve naționale, așa cum se întâmplă în mod repetat în Franța.”

 

Johan Lundgren, CEO easyJet, a completat: „Respectăm în totalitate dreptul la grevă și am purtat un dialog constructiv cu UE și autoritățile franceze pentru a adresa problema grevelor controlorilor de trafic aerian. Din păcate, pasagerii noștri au resimțit un progres foarte mic, motiv pentru care am considerat necesar să facem acest pas important, în special din cauza grevelor cumulate din acest an, care au totalizat 29 de zile până în prezent.”
József Váradi, CEO Wizz Air, a adăugat: „Eșecul autorităților de control al traficului aerian din Franța de a asigura servicii continue și adecvate este deja cauza unor perturbări majore pentru planurile de călătorie a mii de pasageri în întreaga Europă, iar companiile sunt cele care trag ponoasele. Adresarea acestei probleme trebuie să fie o prioritate pentru autoritățile europene pentru a se asigura că cetățenii Europei, dar și companiile, nu mai sunt captive din cauza problemelor locale.”  

Potrivit Eurocontrol, mai mult de 16.000 de zboruri au fost amânate până în luna iunie a acestui an din cauza grevelor controlorilor de trafic aerian din Franța, care afectează mai mult de două milioane de pasageri.

Vara trecută, Comisia Europeană a declarat că, din 2005, au existat aproximativ 357 de greve ale controlorilor de trafic aerian în Europa. Acesta este echivalentul a aproximativ o lună pe an, când traficul aerian din Uniunea Europeană a fost perturbat.