La finele lunii martie, Csuzi Istvan a demisionat de la șefia Oradea Transport Local pentru a curs unei oferte greu de refuzat. Aceea de a prelua și organiza transportul local al metropolei Abu Dhabi. Într-un interviu acordat revistei Capital, Csuzi Istvan ne-a explicat cum a fost ales pentru noul job, în ce a constat interviul și ce planuri are odată cu preluarea postului din capitala Emiratelor Arabe Unite. Provocarea este uriașă având în vedere că în România coordona proiecte de investiții de ordinul milioanelor de euro, iar în Abu Dhabi va avea la dispoziție 1,5 miliarde de dolari.

Capital: Cum ați fost ales director general al transportului public în Abu Dhabi?
Csuzi Istvan:
După mai bine de opt ani lucrate la OTL, mi-am propus să-mi încerc norocul și mi-am publicat CV-ul. Activitatea desfășurată la compania de transport (introducerea uniformelor, management parc vehicule prin GPS, sistem E-ticketing, strategii de mentenanță, etc…), contribuția activă la întâlnirile organizației mondiale al transportatorilor publici- UITP, cu sediul la Bruxelles, ca unul din cei 12 vicepreședinți ai acestuia, implicarea profesională și socială pentru dezvoltarea serviciului de transport public la nivel local și național în România, sunt atuurile mele profesionale. Prin efort comun cu Primăria Oradea, am început derularea noilor proiecte majore ale transportului public orădean, câteva din cele mai semnificative ar fi extinderea liniei de tramvai pe circa 8 km spre sud către centrele comerciale, Universitate și Depou, realizarea unui prototip modernizat de tramvai TATRA T4D și construcția autogării de lângă Gara CFR.

Capital: Când ați primit oferta?
Csuzi Istvan:
Am fost ofertat din toată lumea, cea mai tentantă a fost totuși postul de „Country General Manager“ din Abu Dhabi/Emiratele Arabe Unite. La sfârșitul lunii februarie am fost informat că în luna aprilie se va elibera postul „Country General Manager“ la City Transport și sunt pe lista scurtă a etapei finale de selecție. După verificări și referințe a urmat un interviu pe Skype, după care am fost invitat la negocieri personale la Abu Dhabi, unde după câteva ore de discuții am și semnat contractul.

Capital: Cum s-au derulat interviurile pentru postul de director al transportului public din Abu Dhabi?
Csuzi Istvan:
Atât interviului via Skype, cât și cel personal au avut loc în limba engleză cu CEO-ul Emirate National Group. El este și proprietar al acestui uriaș holding ce are ca activitate transportul terestru, maritim și aerian din Abu Dhabi, având companii pentru diferite domenii, între care „CITY Transport“ fiind cel de transport public, responsabil pentru orașul Abu Dhabi, regiunea metropolitană și regiunea de est, incluzând orașul Al Ayn, acestea totalizând undeva peste două milioane cinci sute mii locuitori. Nu a fost ușor să convingi într-un timp de câteva zeci de minute factorii de decizie că poți fi omul potrivit la locul potrivit. Viziunea strategică asupra activității de transport public local, experiența profesională în mentenanță și operare pe diferite sisteme de transport (autobuze și tramvaie), abilitățile de comunicare și referințele au fost poate elementele decisive ale selecției mele.

Capital: Ce planuri aveți odată cu numirea în funcția de director general al transportului public din Abu Dhabi?
 Csuzi Istvan:
Până acum nu am dobândit cunoștințe suficiente pentru a da o analiză totală a transportului public din Abu Dhabi, am nevoie de ceva timp pentru studiu. Totuși, ca primă impresie pot să constat, că marea provocare este cultura diferită de cea europeană, nu va fi ușor să convingi lumea pentru transferul mobilității urbane din autoturismul propriu către un vehicul de transport în comun. Doar din 2008 există serviciul public cu autobuze, sistemul actual este în expansiune, fluxul de călători trebuie analizat detaliat și corect pentru a putea optimiza deciziile. Un sistem de transport cu tramvai și/sau metrou este inclus în Master Planul de Transport al Emiratului, sunt însă decalări de termene la realizarea directivelor. Congestia crescândă implică decizii majore din partea autorităților. Venind din Europa de Est, cunoscând foarte bine și abordarea Vest Europeană a mobilității urbane, va trebui să găsim împreună cu factorii locali strategiile sustenabile privind dezvoltarea transportului public, element deloc de neglijat în vederea dezvoltării societății în transformare continuă din Abu Dhabi.

Capital: Care considerați totuși că va fi cea mai mare provocare în noul job?
Csuzi Istvan:
Planul introducerii tramvaiului în oraș și suburbii devine arzătoare în Abu Dhabi. În viitorul apropiat cred că acest proiect va fi cea mai mare provocare. Am convingerea, că pe partea tehnică, aplicarea strategiilor de planificare al exploatării vehiculelor și a mentenanței acestora, elaborate și testate cu rezultate bune la OTL îmi vor fi de mare ajutor.

Capital: Ce v-a determinat să alegeți postul din Orientul Mijlociu?
Csuzi Istvan:
Când alegi jobul bazat pe criterii profesionale, locația nu va decide varianta, totuși poate fi un impediment. Condițiile din Emirate sunt excepționale, climatizare diferită de Europa, vara fiind foarte cald, dar în rest chiar plăcut, civilizație, disciplină, condiții de trai decente. Provocarea profesională este mare la o industrie în plină expansiune. Ca o mică aluzie vă dau doar un exemplu: pentru extinderea liniei de tramvai din Oradea pe cei 8 km m-am luptat să obțin finanțare, care este una modestă la limită de 12 milioane de euro, comparativ cu proiectul tramvaiului din Abu Dhabi, unde pentru cei 130 de km ar fi alocați peste un miliard de dolari. Nu cunosc cifre exacte ale bugetului, am aflat doar ordini de mărime. Din câte constat nu neapărat fondurile ar fi problema, argumentarea și pregătirea nu tocmai corectă a deciziilor, lipsa unui personal adecvat instruit generează necesarul de angajare al profesioniștilor cei mai buni din lume în vederea punerii în practică a proiectelor gigante.

 

Capital: Ce rezultate ați avut în funcția de director general al Societății de Transport public din Oradea?
Csuzi Istvan:
Marea provocare a fost încadrarea proiectelor de îmbunătățire în bugetul anual aprobat în limita permisă de consumurile pentru activitatea curentă. Din păcate în România frământările sindicale pot bloca activitatea managerială pe motive populiste (se doresc salarii și nu investiții!). În cei 8 ani de mandat sunt mai multe realizări remarcabile. În primul rând digitalizarea transportului public prin managementul flotei cu GPS, înființarea primului „Laborator de Mecatronică pentru cercetarea siguranței în circulație la transportul în comun“, realizat din 4 milioane de euro fonduri europene și achiziția de autobuze noi adaptate la fluxul real de călători. De asemenea, optimizarea mentenanței vehiculelor și al infrastructurii, diversificarea traseelor de autobuze (de la 8 linii în 2008 la 19 urbane în 2017), preluarea transportului pu­blic metropolitan, înființarea pri­mei linii de autobuz transfrontaliere cu Biharkeresztes/Ungaria, introducerea unui traseu turistic municipal cu un tramvai nostalgic de epocă, respectarea graficelor de circulație aproape la minut, sunt realizări mai mult tehnice. Pe plan social introducerea uni­­for­melor a impus un grad de civilizație accentuat transpor­tului orădean, preocuparea de îmbunătățire permanentă a con­dițiilor de lucru cât și dublarea salariilor în această perioadă de 8 ani reflectă calitatea managementului companiei. S-a format o echipă de profesioniști, care ar fi capabil să gestioneze oricare din societățile de transport din țară (chiar din lume…).

 


Capital: Veți face naveta Abu Dhabi – Oradea sau vă mutați în Emirate?
Csuzi Istvan:
E cam mult să faci naveta, dar revin de câte ori va fi posibil în Oradea. Soția mă va urma la Abu Dhabi, din punct de vedere al socializării sunt convins că ne vom descurca, există o diasporă esteuropeană însemnată în Emirate.
 

 

SCURT CV CSUZI  István
57 de ani, căsătorit.
STUDII:
1985. Institutul Politehnic „Traian Vuia”, Facultatea de Electronică și Tele­co­mu­nicații, Timișoara
2011. Doctor în Inginerie Energetică și Management Industrial, Universitatea  din Oradea
2014. Managementul Administrației Pu­­blice, University of Central Florida, Orlando, USA.
ACTIVITATE:
1985-1988. Șef secție, Fabrica de Ciment Aleșd
1988-1992.  Inginer service automatică, IIRUC Oradea
1992-2008.  Manager general, asociat unic, TRIODA SRL
2008-prezent.  Director general, SC Oradea Transport Local SA
2013-prezent. Vicepreședinte Uniunea Internațională a Transportului Local.

 


 

Te-ar putea interesa și: