De vreo cinci ani încoace, românii au prins gustul cumpărăturilor la preţuri promoţionale în străinătate şi (măcar) de două ori pe an – reducerile se aplică, în general, în ianuarie-martie şi iulie-august -, dau buzna prin outleturile şi magazinele din Occident ca să-şi umple valizele cu pantofi, genţi, rujuri, deux-piece-uri, bijuterii ş.a.m.d. Agenţiile de turism speculează şi ele la maximum apetitul în creştere al românilor pentru reducerile din străinătate şi se bat în pachete speciale (de două până la 7 zile) pentru cele două sezone de ieftiniri.  Turismul de shopping țintește (mai ales) clienții cu un buget disponibil de aproximativ 1.500-2.000 de euro pentru o deplasare de trei-patru zile în Europa, respectiv 2.000-3.000 de euro pentru Dubai sau New York, sume care includ atât sejurul în sine, cât și banii destinați cumpărăturilor. Cifrele agențiilor arată că, în perioada ianuarie-februarie 2013, peste 10.000 de români şi-au luat minivacanțe de shopping, fie contractând un turoperator, fie pe cont propriu. Iar numărul celor care vor să profite de preţurile mult mai mici decât la noi creşte cu 10% în fiecare an. Potrivit calculelor Capital, pe baza datelor furnizate de agenţii, românii cheltuie, în această perioadă, între 25 și 30 de milioane de euro pe cumpărături în străinătate. Pentru că au o gamă bogată de produse şi oferte serioase, preferate rămân Milano, Paris, Londra şi Viena. Dar şi Madridul, de pildă, este cunoscut ca destinaţie de cumpărături pentru încălţăminte ieftină şi de calitate, iar Amsterdamul este preferat mai ales pentru cizme. În materie de electronice, Germania şi Dubai sunt deja destinaţii clasice, în timp ce Istanbulul este ideal pentru cei care doresc să cumpere bijuterii sau produse din piele. Să nu uităm nici New Yorkul, un oraş faimos pentru reducerile masive la electronice şi îmbrăcăminte, dar mai greu accesibil din cauza vizei. Şi lista nu se încheie aici. Bani să fie, că oraşe cu magazine frumoase sunt multe!

Milano, capitala modei masculine

Recunoscută ca una dintre capitalele modei, metropola Lombardiei este faimoasă pentru casele de modă şi magazinele cochete. Cel mai vestit loc destinat cumpărăturilor este Quadrilatero d’Oro, unde sunt numai mărci de lux şi terase, baruri şi restaurante, însă cumpărătorii cu pretenţii nu ocolesc nici renumita Galleria Vittorio Emanuele II din Piazza Duomo, considerată cel mai vechi shopping mall al lumii. Dar Milano are bulevarde întregi şi de magazine accesibile tuturor, precum Buenos Aires, unde se găsesc rochii, cămăşi, pantaloni sau chiar costume elegante, cu doar 10% din preţul iniţial. Pachetele de shopping la italieni (trei nopţi de cazare, mic dejun, bilet de avion) pornesc de la 250 de euro de persoană.

Asalt românesc în Viena!

Goana după cumpărături a umplut capitala Austriei de români. Reţeta aplicată de mulţi ani de către vienezi, care au o grămadă de târguri, funcţionează cu succes. Bucureştenii ajung repede la Viena cu avionul, într-o oră şi jumătate şi dau vreo 150 de euro pe bilet. Cei care locuiesc în judeţele din vest preferă autocarul, de două ori mai ieftin, sau maşina. Cu toţii vor să profite însă de preţurile mult mai mici decât la noi şi se întâlnesc în zonele comerciale. Nume faimoase se înşiruie pe Kohlmarkt şi Graben, precum şi pe străduţele adiacente. Cartierul comercial Karntnerstrasse este plin de buticuri de lux şi centre comerciale mari, în timp ce Mariahifer Strasse este o arteră plină de magazine universale. Dar poate cea mai cunoscută destinaţie este Parndorf, complexul comercial situat lângă Viena, care găzduieşte peste 150 de magazine şi aproximativ 600 de mărci cunoscute. Aici reducerile sunt tot timpul anului şi ajung până la 75%. La 12 kilometri de Viena este şi SCS wien Vosendorf (SCS), unul dintre cele mai mari centre comerciale din Europa, impresionant prin varietatea produselor.

Paris, «mon amour»

Vânătorii de chilipiruri găsesc la Paris tot ce îşi doresc, de la buticuri cu hai­ne de designer până la vestimentaţie vintage, expusă în pieţe cu aspect boem. Vitrinele celor mai mari case de modă se înghesuie pe bulevardele Avenue Montaigne, Rue de Fabourg, St. Honore şi Place de Victoires, iar preţurile afişate sunt şi cu  jumătate mai mici. Cosmeticele şi parfumurile îşi adjudecă o bună parte din bugetele alocate de turişti pentru cumpărături în metropola pariziană. Un loc special pentru astfel de achiziţii este strada Rue Etienne Marcel, unde pot fi vizitate casele Cartier, Chanel, Christian Dior, Christian Lacroix sau Yves Saint Laurent. Pentru cei care nu dispun de un buget foarte mare, galeriile comerciale Printemps şi Lafayette, unde se pot face toate genurile de cumpărături, sunt cea mai bună alegere. La fel de căutat este şi La Samaritaine, un complex comercial cu cinci etaje. Un weekend de shopping la  Paris costă peste 500 de euro.

Shopping „sofisticat“ la Londra

Turiştii au votat Londra drept al patrulea cel mai bun oraş al lumii pentru cumpărături, după New York, Bangkok şi Dubai. Dacă aveţi de gând să daţi o fugă până în capitala Regatului Unit, între două vizite la celebrele obiective turistice de aici (London Tower, Palatul Buckingham, Big Ben etc) se impune şi o „pauză“ de shopping. Pentru cunoscători, atracţia principală în materie de cumpărături a Londrei este faimosul magazin Harrods, situat în zona Knightsbridge, aproape de Hyde Park şi de Palatul Buckingham; în apropiere este şi Oxford Street, cu peste 300 de magazine şi buticuri cu haine care dictează trendul. Dar firme faimoase se arată la fiecare colţ: de pildă, pe Regent Street, o stradă mărginită de magazine adresate clientelei de lux, se află Hamleys, cel mai mare magazin de jucării din lume, dar şi Liberty, un centru comercial deschis în 1875, care şi-a câştigat faima în timp pentru produsele „art nouveau“. Pentru vinuri vechi, poate fi vizitat Berry Bros&Rudd, renumit pentru colecţiile sale. Iubitorii de muzică trebuie să treacă neapărat pragul magazinelor Virgin sau HMV, unde pot da nas în nas chiar cu vreun muzician celebru.

Spania şi cumpărăturile ieftine

Sunt din ce în ce mai mulţi români care nu mai pierd vremea prin magazinele româneşti, ci aşteaptă perioadele de solduri din Spania (februarie şi iulie-august), când preţurile afişate sunt sfidător de mici faţă de cele practicate în România. Barcelona, de exemplu, are bulevarde întregi unde se pot face cumpărături foarte avantajoase de haine, precum Paseig de Gracia, sau de suvenire şi fel de fel de chilipiruri, precum bulevardul Las Ramblas. Nici Madridul nu se lasă mai prejos: pe Ortega y Gassett şi Serrano sunt vizibile magazinele creatorilor de renume, Salamanca este unul dintre cele mai frumoase locuri din oraş, iar Chueca este plină cu magazine de firmă la modă. Unul dintre cele mai populare magazine este Rastro, care atrage atât madrileni, cât şi turişti. A devenit faimos pentru standurile cu antichităţi, bunurile la mâna a doua, bijuterii şi bunuri electrice. Dacă ajungeţi în Madrid, nu rataţi nici El Corte Ingles in Sol, un soi de mall specializat numai pe branduri scumpe, precum La Fayette din Franţa.

Dubai, Mecca cumpărăturilor cu ştaif

Ce-i atrage pe străini în Dubai? Dacă până nu demult turiştii din lumea întreagă spuneau „luxul“, acum, ei răspund că pentru reduceri. Mărfuri sunt pentru toţi – de la produse haute couture de la Paris sau Milano până la mărfuri hi-tech japoneze şi bijuterii realizate de beduini -, iar preţurile sunt cele mai bune, chiar şi în afara festivalului de shopping, din februarie. Cele mai importante destinaţii de shopping sunt Bur Juman Center, Holliday Center (în principal bijuterii şi antichităţi), dar şi Deira City Center, care reuneşte peste 250 de magazine şi restaurante, sau Lamcy Plaza, unul dintre cele mai mari magazine universale din lume. În Dubai, marile malluri şi magazine „de lanţ“ au preţuri fixe, dar în souk-uri şi magazinele mai micuţe unde totul are preţ negociabil. Un pachet complet cu bilet de avion dus-întors şi cazare pentru două zile costă în jur de 500 de euro.

Cumpărături şi distracţie în Istanbul

Singurul oraş din lume care se întinde pe malurile a două continente, Europa şi Asia, Istanbulul are multe atuuri cu care îi atrage pe turişti: zonele comerciale, marele port şi, nu în ultimul rând, palatele, moscheele şi bisericile din oraş, care spun istoria deopotrivă tumultuoasă şi somptuoasă a Bizanțului. Dacă diamantele sunt cele mai bune prietene ale femeilor, atunci Marele Bazar din Istanbul poate fi numit cu siguranţă Mecca bijuteriilor. Pe o singură străduţă din bazar se înghesuie ca mărgelele 250 de magazine care oferă totul, de la diamante la pietre semipreţioase ori gablonţuri. Astăzi, Marele Bazar şi ale lui peste 4.000 de magazine este recunoscut şi pentru varietatea de produse din piele, covoare, şaluri şi ceramică. Cele 58 de străzi ale sale, pe care se intră prin patru porţi, găzduiesc şi Magazinul Egiptean de Mirodenii, buticurile şi magazinele din Beyoglu, magazinele moderne din Nisantasi şi numeroase complexuri comerciale moderne ici şi colo, în jurul oraşului. În afara Marelui Bazar, se întinde agitat un altul, de data aceasta în aer liber, cu sute de tarabe, înşirate una lângă alta. E loc şi pentru vânzătorii ambulanţi, veniţi din toate colţurile lumii, care-şi înşiră marfa pe jos, ceva mai încolo de tarabe.  Un minisejur cu avionul costă în jur de 360 de euro.

New York, paradisul cumpărăturilor

Nu degeaba seriale precum „Sex and the City“ sau „Gossip Girl“ au acţiunea situată în Big Apple, cea mai stilată metropolă americană. New Yorkul este cunoscut ca unul din cele mai fashion oraşe ale lumii, şi acest lucru nu se reflectă doar în modul de a se îmbrăca al newyorkezelor, ci şi în oferta de shopping – peste 10.000 de magazine – pentru toate gusturile şi bugetele.

Pentru amatorii de couture şi nume precum Louboutin, Dior sau Chanel, bulevardele centrale Fifth Avenue si Madison Avenue sunt ticsite de magazine high end. Între buticuri luxoase se înalţă department store-uri celebre precum Barney‘s sau Saks Fifth Avenue. Trebuie cu siguranţă „bifate“ într-o excursie de shopping şi Macy‘s, şi Tiffany‘s. Cel mai cunoscut centru cu reduceri este TjMaxx, care, asemeni lui Marshalls, este o hala imensă, plină de produse la preţuri incredibil de mici. În Manhattan, celebru este şi Century21, unde poți găsi ieftin orice, de la creații ale designerilor americani la creaţii europene. O vizită în paradisul cumpărăturilor depășește însă 1.000 de euro.