Capital a făcut de curând o analiză în care a arătat că șoferii români sunt cei mai afectați europeni când vine vorba de prețul combustibilului. Chiar dacă veniturile românilor au crescut ușor în ultimele 12 luni, un plin de carburant este cu 24% mai scump acum, ceea ce înseamnă 50 de lei în plus față de jumătatea lunii august 2017.

„Este o practică banală pentru mulţi ieşeni, aproape ca mersul la piaţă sau la slujba de duminică, să meargă în Republica Moldova pentru a face plinul de carburant. Motivul este lesne de înţeles căci, din calculele brute, reiese că, la un plin de motorină făcut în Republica Moldova, un ieşean economiseşte aproximativ 100-160 de lei, în funcţie de capacitatea rezervorului. Dacă mai adăugăm şi o vizită în magazinele locale pentru alcool, ţigări şi alte produse moldoveneşti, expediţia la vecini este cu atât mai atractivă”, a declarat Costel Alexe.

Preşedintele filialei judeţene a PNL Iaşi, deputatul Costel Alexe, susţine că, în urma scumpirii preţului la carburanţi, România şi companiile româneşti ar pierde lunar 1 milion de euro din cauză că mulţi români de pe frontierele de Nord şi de Est preferă să-şi facă plinul în Republica Moldova sau Ucraina.

Liderul PNL Iaşi a susţinut, joi, că foarte mulţi ieşeni preferă să treacă graniţa în Republica Moldova sau Ucraina pentru a-şi alimenta maşinile.

Pentru a exemplifica, parlamentarul liberal a făcut o comparaţie între bonurile de alimentare de la o benzinărie din Iaşi şi una din Republica Moldova în perioada martie 2018-august 2018.

„Fenomenul alimentării în Republica Moldova şi Ucraina are două coordonate importante: în primul rând cetăţeanul realizează o economie la bugetul propriu de 130 lei la un plin de carburant, iar pe de altă parte, statul român şi companiile petroliere din Romania pierd, la acelaşi plin, 240-300 lei, adică în medie 65 euro. Sunt mii de români care merg lunar sau bilunar pentru a alimenta în Republica Moldova şi Ucraina. Pe lună, în 10 puncte de frontieră, la un trafic de 1.500 de persoane, dacă fiecare face un plin de 70 de euro, rezultă o pierdere minimă de un milion de euro pentru statul român şi companiile româneşti”, a afirmat Costel Alexe.

 

Acesta a afirmat că, la presiunea Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), care au ameninţat că vor alimenta în afara graniţelor dacă nu este eliminată acciza la carburant, „Guvernul României a dat ordonanţa de urgenţa nr. 25/2018, un act prin care, pentru menţinerea competitivităţii transportului de mărfuri şi persoane, unor transportatori li se asigură restituirea sumelor reprezentând diferenţa dintre nivelul standard al accizelor şi nivelul accizelor diferenţiat”.

„Acum îl intreb public pe domnul Teodorovici (Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor-n.r.): dacă mii de români de pe frontiera de Nord şi Est alimentează în Ucraina şi Republica Moldova şi nu este exclus ca mulţi să alimenteze în Serbia, iar pe cealaltă parte marii transportatori sunt scutiţi de la plata ei….cui foloseşte supraacciza la carburant? Este o taxă discriminatorie, un bir inutil, care nici măcar nu se varsă într-un fond pentru refacerea infrastructurii rutiere, ca să nu mai vorbim de construcţia de autostrăzi sau drumuri de viteză”, a declarat Costel Alexe, preşedintele PNL Iaşi. AGERPRES