Cifra de afaceri a magazinelor de retail din 27 de ţări ale UE (mai puţin Marea Britanie) va creşte în 2019 cu 0,2%, cele mai mari rate de creştere fiind aşteptate în România (7%) şi Lituania (aproape 6%), conform celei mai recente analize GfK asupra pieţei de retail europene.

”Majoritatea consumatorilor europeni sunt în prezent împărţiţi între forţe opuse. Pe de o parte, este incertitudinea legată de Brexit, conflictele comerciale şi perspectivele de creştere mai slabe pe pieţele de export importante, cum ar fi China. Dar, pe de altă parte, Europa are o piaţă solidă a forţei de muncă, creşteri salariale mai mari şi preţuri moderate pentru ţiţei. În acest context, soluţia GfK de geomarketing a evaluat indicatori europeni cheie de retail şi a publicat rezultatele în studiul European Retail in 2019”, se arată în comunicat.

Studiul analizează tendinţele şi evoluţiile din 27 de ţări europene şi prezintă o prognoză a cifrei de afaceri pentru 2019, oferind retailerilor, investitorilor şi dezvoltatorilor de proiecte un punct de referinţă important pentru luarea deciziilor.

La nivel european, nu s-a produs nicio schimbare în clasamentul primelor trei ţări faţă de anul precedent în ceea ce priveşte productivitatea spaţiilor de vânzare. Câştigătorul necontestat continuă să fie Luxemburg (aproximativ 7.250 euro/mp), care a cunoscut chiar o uşoară creştere (1,4%) în 2018. Locurile al doilea şi al treilea sunt ocupate de Norvegia (aproximativ 6.430 euro/mp), respectiv Elveţia (aproximativ 6.220 euro/mp).

Chiar dacă în creştere, puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situaţia este asemănătoare celei din Croaţia, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Bosnia – Herţegovina, Macedonia, Albania şi Turcia. Iar pentru România, inflaţia prognozată pentru 2019 se situează la 3,3%, una dintre cele mai mari din Europa.

Cu spaţii între 2.680 euro /mp şi 2760 euro/mp, România, Polonia şi Bulgaria au cele mai scăzute valori de profitabilitate din UE. Chiar şi aşa, aceste ţări sunt printre cele care se laudă cu cele mai mari câştiguri şi creşteri anuale de la 5,7% la 6,7%, ceea ce înseamnă că încet, dar sigur reduc decalajul faţă de celelalte ţări, subliniază studiul.