Pe lângă Tesla şi vehiculul său electric, lista firmelor industria auto care nu vor participa la ediţia din acest an a salonului de la Frankfurt include nume importante precum Nissan, Peugeot, Fiat, Volvo, Jeep, Mitsubishi şi Infiniti. 

Viitorul incert al salonului auto tradiţional reflectă, conform Reuters, transformările prin care trece industria auto în general, în condiţiile în care constructorii tradiţionali sunt ameninţaţi de reglementările privind emisiile poluante, noi giganţi din domeniul tehnologiei şi apariţia serviciilor de mobilitate de tip ride sharing. 

"Saloanele auto au nevoie de o nouă abordare. Altfel vor dispărea", susţine Patrick Koller, directorul general de la Faurecia, un furnizor de componente auto cu vânzări anuale de 19 miliarde de euro. 

Frankfurt şi Paris găzduiesc, alternativ, două dintre cele mai mari saloane auto din lume, la care se adaugă salonul de la Detroit din luna ianuarie şi alte evenimente organizate în China, Japonia, SUA şi Elveţia. Însă multe dintre acest reuniuni se confruntă cu o scădere a numărului de vizitatori de la începutul acestui secol. Declinul pare să se fi accelerat în condiţiile în care anul trecut gradul de participare la salonul auto de la Paris a fost cu 14% mai mic, iar în luna ianuarie salonul auto de la Detroit a atras cu 9.000 de vizitatori mai puţin decât la ediţia precedentă. 

Senzaţia de criză este prezentă şi Germania, unde Frankfurt se pregăteşte să găzduiască primul său salon auto de după scandalul manipulării emisiilor poluante de la Volkswagen. Cu câteva zile înainte ca salonul să îşi deschidă porţile, cancelarul german Angela Merkel a cerut autorităţilor locale să nu interzică circulaţia autovehiculelor cu motoare diesel, în condiţiile în care Guvernul de la Berlin a fost criticat pentru atitudinea sa conciliatorie faţă de industrie. 

Însă scandalul "dieselgate" este doar una dintre provocările cu care se confruntă constructorii auto şi saloanele auto tradiţionale. O altă provocare majoră o reprezintă importanţa dobândită de sectorul tehnologiei pentru autovehiculele conectate şi autonome ale viitorului, o dovadă în acest sens fiind creşterea numărului vizitatorilor la evenimente precum Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas sau Mobile World Congress din Barcelona. 

"Strategia Daimler în domeniul media s-a schimbat odată cu creşterea importanţei sectorului tehnologiei", a declarat purtătorul de cuvânt Bettina Fetzer. Deşi constructorul german va fi prezent la salonul auto de la Frankfurt cu un stand de 200.000 de metri pătraţi, a devenit din ce în ce mai complex să decizi unde şi cum să îţi prezinţi noutăţile, a subliniat Fetzer. 

În încercarea de a contracara această tendinţă, organizatorii saloanelor auto, dar şi expozanţii, îşi regândesc formatele şi fac eforturi pentru a se asocia cu evenimente şi mărci din afara universului motoarelor cu combustie. Astfel, la salonul de la Frankfurt de săptămâna viitoare va debuta un forum intitulat New Mobility World, la care parteneri sunt Google şi Facebook, în timp ce Mercedes va găzdui o conferinţă având ca temă South by Southwest. Similar, organizatorii salonului de la Paris s-au deplasat în luna ianuarie la Las Vegas pentru a discuta o colaborare cu CES. 

"Toate acestea sunt încercări de a rămâne relevant în domeniul public. Modul în care oamenii consumă produse şi mărci se schimbă, iar zilele în care pentru atragerea consumatorilor era suficient să arăţi fete frumoase pe capota maşinilor s-au dus de mult", subliniază Arndt Ellinghorst, analist la firma de brokeraj Evercore ISI. 

AGERPRES