Cel mai mare producător de software şi una dintre cele mai mari companii din lume, cea care a făcut din conceptul „un PC pe fiecare birou“ un slogan de marketing, se află în faţa celei mai mari provocări din istoria sa. Pentru a rămâne campion în era Web 2.0, trebuie să-şi regândească businessul.

Închipuiţi-vă un campus cu o suprafaţă mai mare decât cea a parcului Herăstrău din Bucureşti, cu străzi şi intersecţii semaforizate, cu restaurante, cafenele, săli de sport, cinematografe şi nenumărate clădiri de birouri, unde lucrează 30.000 de oameni, cât populaţia unui oraş din România. Veţi avea imaginea sediului central din Redmond al celui mai mare producător de software din lume, Microsoft. La fel ca şi compania însăşi, campusul, de peste 1,5 kilometri pătraţi, creşte pe zi ce trece. Încă jumătate de kilometru pătrat de clădiri, străzi şi parcuri va fi adăugată în acest an pentru a primi alţi două mii de noi angajaţi, pe lângă cei peste 86.000, cât numără compania la nivel mondial. Când spui Microsoft, te gândeşti, inevitabil, la Windows, Office şi Bill Gates. Dar în ziua de azi, când internetul deja e nu doar un mediu de afaceri, ci şi unul de informare şi divertisment, care egalează şi, în anumite comunităţi, chiar depăşeşte televiziunea, Microsoft trebuie să se reinventeze pe sine. Nu poate rămâne doar cel mai mare vânzător de programe care se instalează şi rulează pe computere, în timp ce toată lumea aleargă după servicii web. După şase ani de aşteptare din partea consumatorilor şi de presiuni din partea mediului de business, Vista, cea mai recentă reîncarnare a produsului-fanion al companiei, Windows, s-a dovedit un eşec comercial. Şi asta în ciuda faptului că, potrivit studiilor comandate companiilor de cercetare de piaţă, 83% din utilizatorii de Vista îl recomandă şi altora, iar pentru companii noul sistem de operare este cu 251 de dolari mai ieftin de întreţinut într-un ciclu de viaţă de trei ani, faţă de predecesorul său, Windows XP. În plus, în sfera serviciilor web, Google pare să se distanţeze, iar recenta încercare de a puncta, prin deja caracteristica metodă Microsoft, o achiziţie, în acest caz a rivalului Yahoo, a eşuat şi ea. Ceva nu merge bine în campusul din Redmond?

 „Cred că trebuie să ne schimbăm atitudinea. Să nu mai vorbim doar cu segmentul business, ci să ne întoarcem la utilizatorul obişnuit, la vremea când Bill Gates şi Paul Allen visau la existenţa unui computer pe fiecare birou şi vindeau cel mai bine nu Office, ci software pentru uz personal“, punctează Brad Brooks, Vice President, Windows Consumer Product Marketing la Microsoft. Uşor de zis, greu de făcut, iar asta o ştiu în primul rând oamenii de la Microsoft. Peste 80% din veniturile companiei încă vin din tandemul, până de curând imbatabil, Windows Office. Încă din 1983, Microsoft a început să-şi clădească un model de business bazat pe parteneri, care i-a şi adus creşterea spectaculoasă a veniturilor. Azi, la fiecare dolar încasat de Microsoft pe plan mondial, alţi între şapte şi opt dolari sunt câştigaţi de parteneri. În Europa Centrală şi de Est, raportul merge până la 22 de dolari pentru parteneri la fiecare dolar încasat, în România raportul fiind de 1 la 14. Cum să îi convingi pe aceşti parteneri să vândă servicii web care se vând singure sau, pe o parte dintre ei, să scrie aplicaţii care să aducă valoare adăugată acestor servicii – iată marea provocare pentru Microsoft. Abordarea de către compania din Redmond a noului model reprezentat de conceptul „software as services“, adică softuri care rulează pe web şi sunt livrate sub formă de servicii, este una particulară, în care platforma Windows (desktop, mobil şi server) şi Office rămân să joace un rol important. În viziunea Microsoft, conceptul amintit ia denumirea de „software plus servicii“. „De obicei, o companie are un produs bun, cu care dă lovitura, şi atât. Noi am avut Windows. Dar Microsoft s-a reinventat pe sine şi a scris, cu Office şi Server, al doilea capitol de succes din istoria sa, azi un succes de peste 10 miliarde de dolari pe an venituri“, spune Chris Capossela, Senior Vice President al companiei. „Ei bine, acum vom scrie al treilea capitol, bazat atât pe online, cât şi pe dispozitive.

Noi nu credem în sloganul repetat cu religiozitate de companii precum Google sau Salesforce, că softul e un lucru rău, pentru ca apoi să îţi ofere softul lor, cu care să accesezi serviciile“, contraatacă vicepreşedintele Microsoft. În opinia acestuia, cartea câştigătoare a celui mai mare producător de software e să ofere în sfera serviciilor web două platforme, cea denumită Online pentru utilizatorii business, în timp ce platforma „Live Services“ este construită în jurul pretenţiilor utilizatorului individual.

În prima categorie intră de la produse Office până la servere, cum ar fi Exchange (mail) sau SharePoint (colaborare şi schimb de date). „Întotdeauna vor exista clienţi care vor prefera, din diverse motive, să ruleze serverele în propriile lor centre şi alţii care vor dori să le găzduim noi şi să le acceseze pe bază de abonament. Fiecare soluţie are avantajele şi dezavantajele ei, dar noi le vom oferi pe amândouă, iar ei vor alege?“, adaugă Capossela. În ceea ce priveşte „reîntoarcerea către utilizatorul obişnuit“  de care vorbea Brad Brooks, ea ar urma să se facă prin serviciile oferite de platforma Live, care îşi propune să unifice comunicarea şi managementul documentelor prin intermediul e-mail-ului, al serviciilor de stocare online şi de furnizare de conţinut, al mesageriei instantanee  şi al telefonului mobil, unde Microsoft atacă piaţa cu o nouă variantă, 6.1, a sistemului de operare Windows Mobile. „Ne dorim un telefon care să fie bun la toate“, spune Todd Peters, Corporate Vice President, Mobile Communications Marketing Group, care dezvăluie faptul că Microsoft lucrează inclusiv la un sistem de plăţi la distanţă prin intermediul telefonului mobil. „Experienţa pe care o poate oferi în segmentul de telecomunicaţii mobile strategia software plus servicii este cea care va face diferenţa şi va stabili cine sunt liderii pieţei“, crede acesta. Bineînţeles, cartea pe care mizează şi Peters sunt tot partenerii, în acest caz operatorii telecom şi producătorii de telefoane, pe care Microsoft vrea să-i convingă să treacă în tabăra Windows Mobile cu cât mai multe produse. Una peste alta, succesul demersului Microsoft de a-şi redefini modelul de business depinde de cât de repede îşi va reorganiza ecosistemul de parteneri, de care depinde aproape în totalitate.

„Sperăm că succesul în vânzarea de software, clădit împreuă cu partenerii în atâţia ani, va fi urmat de unul la fel de mare şi în livrarea de software plus servicii“, încheie David Appel, Group Product Marketing Manager al Microsoft.

Noi produse în limba română

După ce a adaptat pentru piaţa românească sistemul de operare Windows Vista şi a lansat, simultan cu filialele din Mexic şi Africa de Sud, sistemul de plată prepay a utilizării programelor OfficeAcasă, Microsoft a anunţat un nou produs localizat pentru România. Office 2007 Acasă şi pentru Şcoală este o suită destinată utilizatorilor casnici, dar şi elevilor claselor I-XII, în limba română, la un preţ special. Pachetul costă 299 de lei, cu 40% mai puţin faţă de varianta în limba engleză existentă pe piaţă, şi permite instalarea suitei pe maximum 3 PC-uri. Suita conţine programele Word, Excel, PowerPoint şi OneNote. „Credem că interfaţa în limba română este un pas înainte pentru un segment larg de utilizatori, care nu au beneficiat până acum de o suită de productivitate în limba română, dar şi-au dorit foarte mult acest lucru“, spune, pentru Capital, Marian Broştean, Information Worker Business Group Lead la Microsoft România.

„În trecut, multitudinea de facilităţi din suitele Microsoft Office a fost mai greu accesibilă publicului larg, deoarece interfeţele utilizator ale versiunilor anterioare Office 2007 făceau foarte dificil accesul la aceste facilităţi. Odată cu introducerea noii interfeţe Microsoft Office în limba română, ne aşteptăm ca un număr mai mare de utilizatori să descopere funcţii din Word, Excel şi PowerPoint, pe care până acum le foloseau doar utilizatorii cu experienţă“, apreciază Broştean.

PARIU

7 miliarde de dolari este bugetul alocat anual de Microsoft pentru cercetare şi dezvoltare. Între 20% şi 25% din proiectele din laboratoare ajung în producţie.

DEPENDENŢĂ

80% din încasările Microsoft provin din suita de aplicaţii Office care rulează pe platforma desktop Windows. O trecere pe platforma online ar dăuna grav sănătăţii financiare.

103-13301-2223_peters_19.jpg«Experienţa pe care o poate oferi în telecomunicaţiile mobile strategia software plus servicii este cea care va face diferenţa şi va stabili liderii pieţei.»
Todd Peters, Corporate Vice President, Mobile Communications Marketing Group, Microsoft

103-13300-2223_capossela_19.jpg«Nu credem în sloganul repetat de companii precum Google sau Salesforce, că softul e un lucru rău, pentru ca apoi să îţi ofere softul lor.»
Chris Capossela, Senior Vice President, Microsoft

ÎN PARALEL CU ISTORIA PC-ULUI

1975 Se înfiinţează compania Microsoft
12 august 1981 IBM lansează PC-ul cu sistem de operare Microsoft MS-DOS 1.0
13 martie 1986 Microsoft se listează la bursă
1 august 1989 primele versiuni de aplicaţii Office
22 mai 1990 Microsoft lansează Windows 3.0
24 august 1995 apare pe piaţă Microsoft Windows 95
7 decembrie 1995 Bill Gates anunţă strategia Microsoft pentru promovarea internetului
25 iunie 1998 Microsoft lansează Windows 98
17 februarie 2000 apare Windows 2000
22 iunie 2000 Bill Gates şi Steve Ballmer pezintă publicului strategia pentru servicii web a Microsoft bazată pe platforma .NET
31 mai 2001 Microsoft scoate pe piaţă Office XP
25 octombrie 2001 Microsoft lansează Windows XP
7 noiembrie 2002 Microsoft şi partenerii hardware lansează primul Tablet PC
24 aprilie 2003 se lansează Windows Server 2003
15 iunie 2006 Microsoft anunţă că Bill Gates se retrage treptat, până în iulie 2008, din funcţiile deţinute în companie
30 ianuarie 2007 Microsoft lansează Windows Vista şi Microsoft Office 2007

Capital – Editia nr. 19, data 14 mai 2008